ביטול תמ"א 38 בישראל

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 25/7/2019 17:56 ● ערב ערב 2924
ההכרזה על ביטול פרויקטים של תמ"א 38 בישראל צפויה להשפיע על ענף הנדל"ן בצורה מהותית. קודם כל, משרד אדריכלים בדרום, בצפון או במרכז לא יכול כבר לקבל דרישות של שיפוץ מבנים על בסיס תמ"א 38 או פרויקטים אחרים של התחדשות עירונית מן הסוג הזה. שנית, ביטול תמ"א 38 הוא מהלך בעל השפעה על בעלי נכסים בבניינים ישנים שעומדים בפני סיכון בעת רעידות אדמה.
ביטול תמ''א 38 בישראל

חשוב לציין שמבחינה מקצועית, משרד אדריכלים מיומן מסוגל כיום להתמודד עם הדרישות של שיפוץ מבנים בעזרת תמ"א 38. למרות שיש צורך באישור של הועדות המקומיות לתכנון ובנייה, במשרדים מקצועיים משתמשים באלמנטים של אדריכלות ירוקה על מנת לחזק את המבנים ולשדרג אותם. מצד שני, מסתבר שהמהלך של ביטול תמ"א 38 מגיע משיקולים אחרים.

 

בעד הביטול: תכניות בניה שלא ממצות את הפוטנציאל שלהן

 

הטיעון העיקרי בעד ביטול תמ"א 38 הוא שהתכניות עצמן לא מביאות את הפוטנציאל שלהן לידי ביטוי. כזכור, המטרה המקורית הייתה ליצור מצב של התחדשות עירונית בו היזמים, הקבלנים ובעלי הנכסים מחזיקים באינטרס משותף והמדינה מרוויחה מבנים חזקים יותר. בפועל, נוצר מצב שבו רוב הפרויקטים של שיפוץ מבנים על טהרת תמ"א 38 נעשו במרכז הארץ ובמקומות שבהם מחיר הנדל"ן גבוה.

במילים אחרות, משרד אדריכלים בדרום לא הרוויח כמו משרד אדריכלים במרכז וגם בעלי הבתים והמבנים נותרו ללא גיבוי מקצועי. לפיכך, הוחלט על ביטול תמ"א 38 ועל יצירת תמריצים אחרים עבור חיזוק המבנים הקיימים.

 

נגד הביטול: הסיכון במבנים ישנים נותר על כנו

 

הטיעון נגד ביטול תמ"א 38 קשור כמובן לסיכון שלוקחים על עצמם בעלי נכסים במבנים שקיבלו היתר בניה לפני 1980. היות ובתקופה הזו לא הייתה מודעות או כלים להתמודד עם סיכונים כגון רעידות אדמה, התוצאה היא מבנים ישנים שעלולים להיפגע בצורה דרמטית מאירועים כאלה. כל עוד שיפוץ מבנים לא יתבצע לפי סטנדרטים חדשים יותר ועל רקע ביטול תמ"א 38, אפשר בהחלט להבין את טענת הנגד ואת מה שנגזר מתוכה.

בסופו של דבר, שיפוץ מבנים צריך להיות אינטרס ציבורי לא פחות מאשר אינטרס של יזמים או בעלי דירות. בעזרת שיפוץ עם או בלי התחדשות עירונית ניתן ליישם עקרונות של אדריכלות ירוקה ולחזק את המבנים מפני רעידות אדמה. מכאן והלאה, השאלה היא מה יחליף תכניות של תמ"א 38 וכיצד בכל זאת תתבצע התחדשות עירונית.

אין ספק שהמהלך של ביטול תמ"א 38 יכול להיות הזדמנות לצאת לדרך מחודשת ויעילה יותר. אחרי הניסיון עם תמ"א 38, סביר להניח שכל הנוגעים בדבר יידעו מה לעשות על מנת לערב משרדי אדריכלים בשלבים שונים של פרויקטים מן הסוג הזה וכדי להפיק את מלוא הפוטנציאל גם מתוך תכניות הבניה העירוניות והמחוזיות.


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש