פרסומת
דלג

רט"ג לא השלימה את עבודות גידור שמורת חולות סמר ורכבי השטח ממשיכים להרסה

מאת: אהובה מאמוס ● 31/7/2019 15:43 ● ערב ערב 2926
חלק מדיונות חולות סמר הוגדר לפני מספר שנים כשמורת טבע ● אך עד לאחרונה לא מצאו לנכון ברשות הטבע והגנים לגדר את המקום על אף פגיעות חוזרות ונשנות של רכבי 4X4 ● לאחרונה גודר חלק משטח השמורה אך מאות מטרים טרם גודרו ורכבי שטח ממשיכים להכנס ולפגוע בשמורה ● ברט"ג מודים כי אכיפה במקום כמעט בלתי אפשרית שכן בעלי רכבי השטח נמלטים מפקחי רט"ג ונמנעים מלשים לוחיות רישוי המאפשרות את זיהויים ● ומבטיחים כי עבודות הגידור יושלמו בשבועות הקרובים וכי במקום יוצבו גם ספסלים ושילוט הסבר ● מתחילת השנה חילקו פקחי הרשות 86 דוחות אכיפה על נסיעה במקום אסור במרחב אילת
רט''ג לא השלימה את עבודות גידור שמורת חולות סמר ורכבי השטח ממשיכים להרסה
חולות הדיונה חרוצים בגלגלי רכבי השטח על אף הגדר ● צילום: מורי חן

במשך שנים שימשה שמורת חולות סמר את רוכבי הבאגי, אופנועי שטח וכל רכבי 4X4 למיניהם, לנסיעת שטח אתגרית ואף תחרויות נערכו במקום, מה שגרם להרס השמורה. לאחרונה, גידרה רשות הטבע והגנים (רט"ג) את המקום בגדר, אולם הכניסה עדיין מתאפשרת משום שעבודות הגידור לא הושלמו. תושבי האזור וכן הארגונים הירוקים טוענים כי הגדר אינה מספיקה וכי יש לבצע במקום בנוסף גם פעולות אכיפה על ידי פקחי הרשות גם פעולות הסברה, שלטענתם לא נעשות. ברט"ג שוללים את הטענות ומדגישים כי עבודות הגידור יסתיימו בשבועות הקרובים. לטענה על הפיקוח הם מציינים כי פקחים מגיעים למקום אך לא תמיד מצליחים לשים ידם על "העבריינים", משום שהם בורחים. לגבי ההסברה טוענים ברט"ג כי נעשות פעולות הסברה נרחבות ומצרפים מכתב שפורסם במדיה בחבל אילות וכן נשלח לתושבים.
 

בקרוב: ספסלים ושילוט


במכתב ההסברה עליו חתומים  עודד סהר וערן היימס נכתב: "אנו מנצלים במה זו על מנת לעדכן אתכן/ם במספר תהליכים, שקורים לאחרונה בחולות סמר. נתחיל בנושא הראשון: בטח הבחנתן/ם בבולדרים (סלעים גדולים), שהצבנו בין שני העצים בנקודה אליה רובנו מגיעים כשאנו באים ליהנות מהדיונות. הבולדרים הללו הוצבו על מנת למנוע כניסת כלי רכב. שימו לב שהסלעים שנבחרו הם אבני חול - אותם סלעים שהתבלו ונשחקו ומהם נוצרו הדיונות. את הסלעים הבאנו מערימות הטפל של מכרות תמנע בצדו המערבי של כביש 90. היה לנו חשוב להשתמש באבן מקומית, שמשתלבת בנוף בצורה מיטבית. אם תשימו לב, יש סלע אחד גבוה משמעותית משאר הסלעים שהצבנו - הוא קרוב לעץ הגדול ובעתיד הקרוב נחבר אליו שרשראות, בעזרתן ניתן יהיה לחרוט עליו ובכך להבין וגם להסביר לילדים כיצד נוצר חול מסלע". עוד הוסיפו במכתב: "מסביב לשני העצים הצבנו ספסלי בטון, שיוצרים מעגל סביב הגזע. בקרוב ניתן יהיה לשבת על הספסלים הללו בצל העץ וליהנות משלטי מידע שיוצבו בסמוך. בין היתר נסביר שם על היווצרות החולות, על חי והצומח בדיונות ועל המאבק להצלת החולות. ההסברים יהיו מתומצתים וענייניים וילוו באיורים. הפרויקט לקראת סיום ותוכלו ליהנות מהמוצר המוגמר בקרוב מאוד".

 

 

מדוע גדר מברזל?


המכתב מתייחס כאמור גם לנושא כניסת כלי רכב לחולות סמר: "כולם מכירים את התמונה של אופנוענים, נהגי באגים וטרקטורונים, שפשוט לא אכפת להם - לא מהילדים שרצים על הדיונה, לא מהעובדה שאתן/ם יושבות/ים עליה ליהנות מהנוף בשקיעה ובטח שלא מהחיפושיות, הזוחלים והמכרסמים או כמה צמחים שגדלים שם...הם רוכבים רכיבה וולגרית ומהווים סכנה בטיחותית חמורה לציבור. הם משחיתים את הנוף ומרוקנים את הדיונה מבעלי חיים ומצמחים, לא פחות. הרעש של המנועים, שגורמים לחולות להישמע כאילו הפכו למסלול תחרויות מוטוריות פוגע בחוויית הביקור השלווה בחולות סמר. אנחנו, ברשות הטבע והגנים, למודי ניסיון מר מהתמודדות עם כלי רכב אלו. אפשר לרדוף אחריהם אך זה לא חוקי ומסוכן. כשמבקשים מהם לעצור הם בורחים מיד. מצלמות ארוכות טווח לא תעזורנה מכיוון שכמעט תמיד הם נוסעים ללא לוחית זיהוי. כמויות הכלים הללו הולכות ועולות, בסוכנויות המכירה מעידים על עליה בהיקפי מכירות. היכולות של הכלים הולכות ומשתפרות והם הופכים חזקים ועבירים יותר. לכן, בלית ברירה ועל מנת לשמור עליכם, על חווית הביקור שלכם ועל האורגניזמים בדיונה, החלטנו להציב גדר למניעת כניסת כלי רכב - כל כלי רכב - בעזרת תקציב, שקיבלנו לטובת העניין מהקרן לשטחים פתוחים של רמ"י".

לשאלה מדוע בחרו ברט"ג בגדר ברזל הם משיבים: "חלקכם בוודאי שואלים מדוע גדר מברזל בדומה לזו שבסמוך לכביש. התשובה היא שזו הגדר היחידה שלא יפרקו, לפחות לא בקלות. כל גדר אחרת ניתנת לפירוק בוונדליזם, זו לא. היא תישאר ותשאיר לכם את הדיונה שלמה. זה עובד במקומות אחרים בדרום ואנו בטוחים שזה יעבוד גם פה. אנו מאמינים שעם הזמן וסופות האבק, בוהק המתכת יקבל את הגוון המדברי והגדר תבלוט פחות. בתקווה שיום אחד בעוד מספר שנים נעצב ונקבע מציאות, לפיה לרוכבים לא יהיה עניין להמשיך לרכב שם ואנו נוכל להסיר את הגדר".

כמה דוחות ניתנו לרכבים מתחילת השנה , על נסיעה אסורה, בשטחי חולות סמר וכן בשמורות באזור אילת ? 
" נרשמו 86 אירועי אכיפה , נסיעה וחניה במקום אסור במרחב “

 

"יש פתח אחד שטרם נסגר"


מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה : "רשות הטבע והגנים בתמיכתה של הקרן לשטחים פתוחים הקיפה חלק משמורת חולות סמר בגדר למניעת כניסת כלי רכב. הגדר נמוכה מאוד ומאפשרת מעבר בעלי חיים תחתיה ומעליה. תוואי הגדר נבחר כך שהפגיעה הנופית תהיה מצומצמת. הגדר הוצבה על מנת למנוע מספר מפגעים בשמורה: 1. מפגע בטיחותי למטיילים הרגליים בשמורה- לאפשר למטייל ללכת על דיונות החול מבלי לחשוש שטרקטורון/אופנוע, או רכב שטח אחר יגיח ממעבר לדיונה ויפגע בו או בילדיו.  2.  מפגע נופי- דיונות החול הפכו להיות מצולקות תמידית מסימני צמיגים. 3. מפגע אקולוגי- הפסקת הפגיעה בבעלי החיים הקטנים, במחילות שלהם ובצומח כתוצאה מנסיעת כלי רכב. רשות הטבע והגנים כמעט סיימה את פרויקט החסימה ונשארו כמה מאות מטרים נוספים כדי לסיים את המלאכה. מדהים לראות שכמות הכניסות הרכובות לשמורה ירדה כמעט לחלוטין על אף שעוד יש פתח שטרם נסגר. הפרויקט יסתיים בזמן הקרוב. העבריינים שרוכבים ונוהגים על דיונות החול פוגעים בערכי הטבע המוגנים, ולפקחי רט"ג יש סמכות לקנוס אותם או להעמידם לדין בעת הצורך. עם זאת רבים מהם נוהגים בפרעות ונמלטים בנסיעת שטח ברגע שהם רואים פקח רט"ג מתקרב. על חלקם אנחנו מצליחים לשים את ידנו ועל חלקם לא. במקביל רשות הטבע והגנים קידמה פרויקט חינוכי במבואת השמורה בסמוך לשני עצי השיטה בה. הפרויקט יסתיים בשבועות הקרובים ואנחנו מזמינים את הציבור לבוא וליהנות מהמידע אודות חולות סמר שאצרנו ומאיורי בעלי החיים שהדפסנו על שלטים מיוחדים שיוצבו בצל  שני העצים. הנקודה תכלול מקומות ישיבה ותהיה מוקד נוח לתחילת טיול רגלי בחולות סמר". 


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש