פרסומת
דלג

עקבה אולי זולה, אבל האם היא בטוחה לתייר הישראלי?

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: מערכת ערב ערב ● 8/8/2019 10:16 ● ערב ערב 2927
חמש נשים שביקרו באזור הדגל בעקבה טוענות כי גברים ממוצא ירדני הטרידו אותם, סיננו לעברן קללות וכינו אותם ג'וד (יהודי) ● במקרה אחר מספרת תושבת העיר כי הסתובבה עם בעלה באזור סמוך וזכתה לקריאות שנאה ● השבוע פרסם שמעון איפרגן באתר מאקו סיפור בו מנעו שוטרי הגבול מתיירים להעביר מזכרות בעלי סממנים יהודים ● כמו כן הציבו הירדנים הגבלות נוספות לישראלים המבקשים לבקר בה
אנטישמיות סמויה לצד שלום קר. עקבה השכנה

חמש נשים שטיילו לפני כשבועיים סמוך לרחבת הדגל בירדן טוענות כי הוטרדו על ידי גברים ממוצא ירדני. " זה היה ממש מפחיד" מספרת תמר: "יצאנו לסוף שבוע בנות בעיר עקבה. ביום שבת החלטנו ללכת לרחבת הדגל כי סיפרו לנו שהדגל עצום ממדים. כשהגענו למקום קנינו גלידה והתיישבנו על מדרגות הרחבה. פתאום הבחנו בקבוצה של מספר גברים שנשענו על מעקה כ-30 מטרים מאתנו כשהם מסתכלים ומצביעים לעברנו". לדבריה: "בהתחלה לא התייחסנו, אך פתאום התקרבו אלינו 2-3 גברים והתחילו לסנן לעברנו קללות, הם ירקו לעברנו, נופפו בידיים וצעקו לנו "ג'וד" (יהודיות – א.מ) בטון מאיים ומזלזל". לדבריה, "אחת הבנות שמבינה קצת ערבית אמרה שהם כינו אותנו יהודיות חזירות ואמרו שנחזור למדינה שלנו ושהם לא רוצים אותנו פה. כשראינו כי הם ממשיכים להתקרב והעניים שלהם ממש רשפו אש החלטנו לברוח מהמקום. עברנו ליד תחנת משטרת תיירות וסיפרנו לשוטר שהיה שם. אבל כשהוא התלווה אלינו הם כבר נעלמו". הסיפור שסיפרו הבנות מוכר גם לכותבת שורות אלו שזכתה לקבלת פנים דומה ממש באותו אזור, לפני מספר שנים ואף הגישה תלונה  בנושא למשרד התיירות הירדני".

גם מ' תושבת העיר מספרת על מקרה דומה שקרה לה לפני כשנתיים: "מאז אני לא מעיזה לבקר בעקבה ולא מתכוונת לעשות זאת שוב". מ' מספרת: "אני ובעלי החלטנו לעבור לעקבה השכנה לביקור חד יומי. הגענו לסיבוב על הטיילת ליד הדגל וקבוצה של מקומיים צעירים ישבו על מעקה. שמתי לב שהם מסתכלים עלינו ובשלב מסוים הם החלו לצעוק לעברנו. אנחנו לא דיברנו, לא ענינו להם. האווירה הייתה לא נעימה, המבטים שלהם היו עוינים, זה לא נעים. אז החלטנו לחצות את הגבול חזרה למקום הבטוח שלנו ומאז לא חזרנו".

ממשרד החוץ נמסר: "המקרה אינו מוכר לנו".

מעיריית עקבה : לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון

חיזוק לטענות, ולכאורה לאנטישמיות סמויה - למרות השלום הקר עם ירדן - ניתן למצוא גם בכתבה שפרסם שמעון איפרגן כתב אתר מאקו, לפיה: "שוטרי משטרת הגבולות הירדנים, שמוצבים במעבר הגבול יצחק רבין (ערבה), מנעו ממאות תיירים שביקרו בארץ ורצו להמשיך בטיולם לירדן, להיכנס לשטחה עם מזכרות בעלות אופי יהודי". עוד מספר איפרגן: "גם קבוצה של ישראלים שרצתה להיכנס בשבוע שעבר לירדן נדרשה על ידי פקידת המעבר להסיר כיפות, ציציות ותפילין כתנאי לכניסתם למדינה, וזו לא הפעם היחידה שזה קרה בשנים האחרונות. הסיבה הרשמית כאמור, היא דאגה לביטחון הישראלים אבל המטיילים טוענים שיש גם משהו מעבר. "זה היה נראה שהם התנכלו לאלו שהיו עם פאות ועם ציצית וזרקו להם את כל האוכל. אני שלא הייתי נראה דתי לא נגעו בי ולא בדקו אותי", טוען אחד המטיילים, "אנחנו כרגע במלון וכל מי שמעז להסתובב עם כיפה או ציצית מיד מקבל אזהרה או קנס כספי 0משוטר".

באתר המטה ללוחמה בטרור מדגישים כי קיימת אזהרת מסע לירדן ברמת "איום בסיסי קונקרטי": "בשל איומי טרור מתמשכים, בין היתר לאור הסמיכות הגיאוגרפית לפעילות ארגוני הטרור בסוריה ומצרים, ועקב עוינות חלקים מהציבור הירדני לישראל, ישנו איום ממשי על ישראלים בירדן", נכתב. "המלצת המטה ללוחמה בטרור להימנע מביקור/שהייה בכל שטח ירדן. המטה ללוחמה בטרור מבהיר בזאת, שאזהרת המסע דלעיל היא המלצה בלבד ואילו ההחלטה על ביקור/שהייה במקום כלשהו בחו"ל נתונה לשיקול דעתו של כל אדם ועל אחריותו הבלעדית תוך שהוא שוקל את משמעויות אזהרת המסע, סיכונים אחרים מלבד סיכוני הטרור (ראה אתר משרד החוץ) ומודע להוראות הדין הישראלי".​

באתר משרד החוץ בחרו לעדכן את הישראלים המבקשים לעבור לירדן במספר הגבלות שהציבו הירדנים: "משרד החוץ מבקש לעדכן במידע שנתקבל אצלו בדבר הנחיות של הרשויות בירדן, הנוגעות לאזרחים הישראלים המבקשים לנפוש בעקבה (ירדן) כדלקמן: עבור אזרחים המגיעים לנפוש במלונות עקבה ולא מתכננים לצאת מחוץ לעקבה: יתבקשו להציג במעבר הגבול עותק מהזמנת המלון המאושרת והמשולמת". עוד  נכתב "בקרי הגבול / משטרת התיירות הירדנית מונחים לבדוק תוקף ההזמנה מול המלון טרם יינתן אישור הכניסה. אי הזמנה מראש והצגתה תגרור סירוב כניסה לירדן". משרד החוץ מעדכן גם לגבי מי שמבקש לטייל בפטרה או באתרי תיירות אחרים: "עבור אזרחים המבקשים לצאת לטיול מחוץ לעקבה לאזורים כגון פטרה וואדי רם: יש לדאוג להזמנת מדריך מראש. ללא תאום מדריך מוסמך מראש, כניסתם בגבול תסורב. משרד החוץ ממליץ לאזרחים הישראלים לבצע את כל התיאומים הנדרשים טרם הביקור בירדן, על מנת למנוע עגמת נפש בהמשך.