פרסומת
דלג

בקשה לתביעה ייצוגית נגד ארקיע: גובה מחירים מופקעים

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: מערכת ערב ערב ● 4/9/2019 17:53 ● ערב ערב 2931
בקשה לתביעה ייצוגית על סך 200 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד חברת התעופה ארקיע ● הטענה: ארקיע פועלת כמונופול וגובה מחיר מופקע מהטסים לאילת ● התובע, לאון לחמן, מבקש לפצות את הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה במחיר גבוה מ-168 שקל ● השבוע נעתר בית המשפט בחלקית לבקשת התובע לגילוי מסמכים הנוגעים לתמחור הטיסות
בקשה לתביעה ייצוגית נגד ארקיע:  גובה מחירים מופקעים
בארקיע טוענים:

בקשה לתביעה ייצוגית בגובה 200 מילון שקל הוגשה על ידי התובע לאון לחמן באמצעות עורכי הדין אורלי בן עמי ודוד מזרחי, לבית משפט מרכז. התובע טוען כי ארקיע הפכה מונופולסטית כשהיא נושאת בנתח הטיסות הגדול ביותר בקו אילת – תל אביב – חיפה ובכך משפיעה על מחירי הטיסות. לטענת התובע, החברה גובה מחיר מופקע עבור טיסות ולפיכך הוא דורש לקבל את התביעה הייצוגית ולפצות את הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה במחיר גבוה מ-168 שקל לכיוון. 
בכתב הבקשה  מבקש התובע מבית משפט לקבוע כי עילות התובענה הן כי: "ארקיע מנצלת את מעמדה לרעה בדרך של גביית מחיר בלתי הוגן, הפרת חובה חקוקה, חובת תום הלב, עשיית אושר ולא במשפט. לבקשה צירף התובע רקע וציין כי ארקיע הייתה הראשונה להפעיל טיסות מאילת ואליה משנת 1949 ובמשך 40 שנה הייתה החברה היחידה שהפעילה טיסות לאילת. בבקשה ציין התובע כי בשנת 2017 הגיעו לאילת וממנה בטיסות 1.4 מיליון נוסעים כשארקיע הטיסה 1.1 מיליון המהווים 78.5% מנתח השוק. "כמו כן צוין כי: "נתח השוק במהלך השנים 2009-2017 של חברת ארקיע עמד על 63% ובאף שנה לא ירד מתחת ל55%. הנתונים התבססו על חוות דעת מומחה של חברת סלע קולקר. מהדוח עולה כי: "מחיר הטיסה של ארקיע בקו תל-אביב-אילת הוא מופרז. ארקיע גובה רנטה מונופוליסטית, החברה מעלה את מחירי הכרטיסים בהתאם לשעות הטיסה המבוקשות ובימים מבוקשים, ביודעה שהלקוח שבוי בידיה".
לבקשה צורפו מחירים המשווים את מחירי טיסות פנים ביעדים שונים בעולם. על פי דוח ההשוואה המחירים שגובה חברת ארקיע יקרים בכ-164% ממוצע מחירי החברות האחרות. "הטיסה היקרה ביותר ממדינות אירופה לאילת היא מתל-אביב. גם אם נוסיף לממוצע מדגם מחירי החברות הזרות את סבסוד בסך 60 אירו נקבל תוצאה לפיה החברות הזרות גובות כ-100 אירו לטיסה מאירופה לאילת (כ-425 שקל), ומדובר בטיסה בינלאומית שאורכת 4 שעות. ארקיע, לעומת זאת, גובה 377 שקל לטיסה מקומית של 35-55 דקות".
בבקשה מביא התובע דוגמאות לפסיקות קודמות בהן נקבע כי חברה מונופוליסטית ניצלה את מעמדה "לתמחור בלתי הוגן". בדיון שנערך השבוע אישר בית המשפט את הבקשה של התובע הדורש כי חברת ארקיע תגלה מסמכים הנוגעים לשיטת התמחור החל משנת 2010. השופטת הדס עובדיה קיבלה בחלקה את הבקשה וקבעה כי על חברת ארקיע להציג מסמכים המפרטים את שיטת העמסת העלויות, וכן כי החברה תעביר את כל דיווחי החברה שהועברו לוועדת המחירים החל משנת 2010. "מבלי לקבוע מסמרות לעניין בקשת האישור והתביעה, אני סבורה כי המבקש עמד בנטל להעמדת תשתית ראייתית ראשונית, שכאמור אינו גבוה, משהראה, בהסתמך על חוות-דעת המומחה הכלכלי מטעמו כי קיים בסיס ראשוני לטענתו שיש צורך בבירור בקשת האישור. ניתן לומר שאין מדובר בבקשה שניתן לסלקה על אתר ולא בבקשת סרק שכל מטרתה פגיעה במשיבה". 

מחברת ארקיע נמסר: "אין בסיס לטענות התובע הייצוגי. קיימת תחרות עזה בקו ת"א אילת, שגם נתון לפיקוח מחירים. ארקיע בטוחה שהדברים יתבררו כראוי בהליך שיתנהל בבית המשפט, והיא תציג במסגרת הליך זה את כל טענותיה". 


חדשות אילת - ערב ערב באילת  

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש