יהדות - פרשת נח

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 31/10/2019 08:49 ● מה נשמע 624
מאז הבחירות האחרונות כל הפוליטיקאים נמצאים במערבולת מטורפת ובלתי מובנת של חוסר יכולת לשבת יחד ולהקים ממשלה. שוב ושוב אנחנו שומעים את צמד מילות הקסם "ממשלת אחדות", כאילו שממשלת אחדות היא תרופת פלא שתתן מענה לכל תחלואי החברה הישראלית. בכלל, השימוש במילה 'אחדות' הוא שיקרי ומטעה מאוד
יהדות - פרשת נח

 

פרשת נח


מאז הבחירות האחרונות כל הפוליטיקאים נמצאים במערבולת מטורפת ובלתי מובנת של חוסר יכולת לשבת יחד ולהקים ממשלה. שוב ושוב אנחנו שומעים את צמד מילות הקסם "ממשלת אחדות", כאילו שממשלת אחדות היא תרופת פלא שתתן מענה לכל תחלואי החברה הישראלית. בכלל, השימוש במילה 'אחדות' הוא שיקרי ומטעה מאוד. על איזה אחדות בדיוק מדברים? הרי אם תוקם ממשלת כחול לבן + ליכוד - בלי החרדים והדתיים לאומיים, ממשלה זו לא תייצג 2 מיליון תושבים ואם תוקם ממשלת ליכוד + כחול לבן עם הדתיים - הרי שהיא לא תייצג מיליון עולים רוסים ואת השמאל הקיצוני של המדינה, בין כך ובין כך אין כאן אחדות מוחלטת וייצוג אמיתי של כלל האזרחים במדינה. מה בדיוק תעשה ממשלת אחדות עם שוויון במספר השרים לכל צד במפה הפוליטית? על מה בדיוק הם יסכימו? הרי כל חוק או הצעה שיובאו לפני הממשלה 16 שרים יצביעו בעד ו 16 יצביעו נגד. לא ממשלת אחדות לאומית תהיה כאן אלא ממשלת שיתוק לאומי. סתם מבזבזים את הזמן שלנו ושלהם בפיטפוטי סרק והבל שלא מקדמים את מדינתנו האהובה אפילו לא בסנטימטר. חבל.
השבת נקרא את פרשת נח. בסופה של הפרשה מספרת לנו התורה על "דור הפלגה". לאחר המבול ששטף את כדור הארץ והשמיד את כל האנושות ובעלי החיים, למעט נח ומשפחתו ובעלי החיים שהובאו לתיבה שהוא בנה, החלו בניו של נח להתרבות לאלפים ולבבות. וראה זה פלא הקירבה המשפחתית בין כל צאצאיו של נח מצאה חן בעיניהם והם החליטו שהכי טוב שכולם יחיו ביחד באחדות אחת במקום אחד "ותהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים". ומתוך אותה אחדות ותחושת שותפות, החליטו אותם אנשים לבנות מגדל ענק בכוחות משותפים של כל בני האדם. מהי המטרה שלשמה רצו לבנות את מגדל בבל? יש בחז"ל מספר דעות, חלקן מובאות ברש"י: הם רצו להגיע לשמיים להילחם נגד הקב"ה או שרצו לעשות מצבת ענק לפאר את שמם (כמו הפירמידות). בין כך ובין כך הקב"ה החליט שהמגדל הזה שהם בונים הוא פסול והתנהגותם איננה ראויה ולכן הוא בלל, עירבב, שינה, בילבל, את השפה האחת שהייתה להם, גרם להם לדבר בשפות שונות ומכיוון שהם לא יכלו להבין יותר אחד את השני הם עזבו את המקום וכל קבוצה הלכה לגור במקום אחר וכך נוצרו עמים הנבדלים זה מזה במקום, בשפה, במנהגים, במאכלים ועוד. כל עם והמאפיינים הייחודים לו. הם התפלגו ולכן הם נקראו 'דור הפלגה'. אבל אני רוצה לשאול מה רע באחדות? מדוע הקב"ה התנגד כל כך שכל האנושות יחיו יחד בהרמוניה ללא הבדל דת גזע מין או צבע? האין זאת מטרה נעלה ביותר? מין "שלום עולמי" שכזה? הרש"ר הירש זצ"ל היה הרב הראשי של פראנקפורט  בגרמניה לפני 125 שנים, ובפירושו על התורה הוא כתב הסבר על חטאם של דור הפלגה ויש בהסברו ממש בחינה של נבואה על מה שעתיד היה להתחולל בגרמניה 40 שנה לאחר מכן, וכך הוא כותב: "היחיד - כוחותיו מוגבלים, אבל הציבור הוא חזק באמת ולכן עלול הציבור להציג את עצמו כמטרה עליונה והיחיד עלול להיות בטל בציבור. אם הציבור לא רוצה לקרוא "בשם ה'", אלא אומר "נעשה לנו שם"  אם היחיד נדרש לעבוד את הציבור ולא את ה', אם הציבור מציג את עצמו כמטרה, ולא כאמצעי - כי אז יאבד כל עתידה המוסרי של האנושות". דור הפלגה היו באחדות מהסוג הרע. אחדות של מאפייה של עבריינים, אחדות שכל מטרתה היא לרמוס אחרים - אסור לה להתקיים.


חדשות אילת - ערב ערב באילת