מרחיבים את התעסוקה לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים באילת

מאת: או-מד מדיקל ● 5/11/2019 20:17 ● ערב ערב 2939
לצד מרכז תעסוקה רב נכותי "מיוחד" שמפעיל האגף לשירותים חברתיים בעירייה באמצעות עמותת "יחדיו", תפתח העמותה לראשונה באילת, בית קפה חברתי, שיעסיק עובדים בעלי מוגבלויות. גם מרכז התעסוקה השיקומי מרחיב את תחומי התעסוקה ופותח מכבסה חדשה, שתשמש קו ייצור נוסף למשתקמים במרכז הרב נכותי. פעולות אלה ביוזמה ובעידוד ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי הינם חלק מקשת רחבה של מענים עירוניים לאוכלוסייה עם מוגבלות ולבני משפחתם הכוללים מרכז למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים, פארק משחקים נגיש, בית ספר חדיש לחינוך מיוחד הנותן מענה לגילאי כיתה א' עד 21, מעון יום שיקומי ועוד. "חוסנה של העיר מתעצם מהיכולת שלה להעצים את האוכלוסייה עם מוגבלות" אמר ראש העיריה והוסיף: "יותר ממה שאנו נותנים אנו מקבלים מפעולה מעצימה זו".
 מרחיבים את התעסוקה לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים באילת
בתמונה: מאיר יצחק הלוי - ראש עיריית אילת, שמואל ויינגלס - מנהל הקרן לפיתוח שירותים לנכים בביטוח הלאומי ואל"מ (מיל.) יאיר באר - מנכ"ל עמותת יחדיו.

בית הקפה החברתי, שיעסיק בשלב ראשון 5 מועסקים, יפעל מתוך מרכז הצעירים, שמפעילה העירייה ואשר שוכן למרגלות פארק המזרקה המוסיקלית. בית הקפה שעוצב בעיצוב חדשני הוקם בעלות של כמיליון ₪ במימון המוסד לביטוח לאומי ועמותת "יחדיו". את עבודות ההקמה ביצעה החברה הכלכלית לאילת (חכ"א), בניהול ופיקוח של עמותת "יחדיו" שגם תפעיל את בית הקפה. המכבסה החדשה שתפעל כאמור במרכז התעסוקה השיקומי מומנה על ידי קרן "שלם" וגם היא תשמש אפיק תעסוקה נוסף. כבר עם פתיחתה של המכבסה יספק המרכז באמצעות המשתקמים, שירותי כביסה למפעל תמנע (כביסה של מדי העובדים), למלון מלכת שבא (מפיות חדר האוכל) ושלושה מכוני ספא בעיר.

המפעל השיקומי "מיוחד" שמפעיל האגף לשירותים חברתיים בעירייה באמצעות עמותת "יחדיו", משמש כמרכז תעסוקתי טיפולי לבוגרים מעל גיל 18 מאילת ומועצה אזורית חבל אילות, בעלי מוגבלויות מסוגים שונים, כולל אוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוכלוסיית השיקום, אוכלוסיית נפגעי בריאות הנפש ואוכלוסייה עם לקות ברצף האוטיסטי. מפעל "מיוחד" מספק התערבות שיקומית טיפולית לצד טיפול אישי קשוב ומגונן ומסייע למשפחות המתמודדות בטיפול בילדם, תוך מתן אפשרות לניהול חיי משפחה שגרתיים. צוות המפעל מקצועי ומיומן עם שנות ניסיון רבות במתן מענים לאנשים עם צרכים מיוחדים. הצוות כולל מנהל, עובדת סוציאלית, מדריכים, עובדי אדמיניסטרציה ומטפלים פרא-רפואיים כגון פיזיותרפיה, אחות, קלינאות תקשורת, מורה לאומנות ועוד.

מאז התחלת פעילות המרכז, גדלה אוכלוסייתו באופן עקבי ורציף. כיום מועסקים בו כ – 90 משתקמים, מתוכם 30 משתקמים מועסקים בתעסוקה נתמכת בשוק החופשי. במרכז פועל יועץ השמה המלווה את המשתקמים. חלקם סיימו תכנית שיקום וחלקם הופנו ישירות לתעסוקה נתמכת בשוק החופשי.

במרכז, עובדים המשתקמים בעבודות שונות בהן: אריזה, הרכבת קיטים, קיפול ועוד. "העבודות מותאמות לכל משתקם עפ"י יכולותיו" מספר מאיר אליהו – מנהל המרכז. בנוסף מבוצעות עבודות אומנות מגוונות מעץ, חימר, ציור, תפירה ועוד, הנמכרים לציבור. ההכנסות ממכירת חפצי האומנות ומהעבודות העמלניות מוחזרות למשתקמים כגמול לביצוע עבודתם, מה שבונה במשתקמים את האמונה בעצמם וביכולת השיקום. בית הקפה החברתי והמכבסה החדשה במרכז הרב נכותי ישמשו כאמור אפיקי תעסוקה נוספים למשתקמים.

בטקסי חנוכת בית הקפה והמכבסה שהתקיימו ביום רביעי האחרון (30.10) אמר ראש העירייה: "על זה נאמר רק החולמים מגשימים. מדובר בחלום ארוך שמשולבים בו רגש, נשמה והנהגת עיר הרואה חשיבות רבה במתן טיפול הוליסטי לאוכלוסייה עם מוגבלויות ולבני משפחותיהם. חוסנה של העיר מתעצם מהיכולת שלה להעצים את האוכלוסייה עם מוגבלות. יותר ממה שאנו נותנים אנו מקבלים מפעולה מעצימה זו".

אל"מ (מיל.) יאיר באר, מנכ"ל עמותת "יחדיו" אמר: "שילוב אדם עם מוגבלויות בקהילה הינו אחד הערכים שיחדיו חרטה על דגלה ובא לידי ביטוי בעשרות התוכניות שהעמותה מפעילה בדרום בתחום זה. זוהי גם המטרה המרכזית של בית קפה ייחודי זה, שיאפשר למקבלי השירות במפעל הרב נכותי אילת, מפגש ישיר וקרוב עם אוכלוסיות אחרות הפועלות בעיר אילת, מבני הנוער שמגיעים למרכז הצעירים, דרך התיירים ואנשי העסקים שמגיעים לכנסים בעיר וכמובן גם תושבי העיר. אני מאמין שמפגשים מהסוג הזה הם אלה שמחוללים את השינוי המשמעותי ביותר עבור כל הצדדים והם המפתח לשילוב אמיתי בקהילה".

חדשות אילת והערבה - ערב ערב באילת

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש