ביוספטל מנגישים רפואה מתקדמת לאילתים: טיפולים באור לסובלים ממחלות עור

מאת: ● 6/7/2023 18:28 ● ערב ערב 2064
פוטותרפיה (טיפול באור) הוכח במחקרים כיעיל נגד מחלות עור שונות, לטיפול בכאב, ריפוי פצעים, הצמחת שיער ואפילו סרטן העור ● תושבי אילת, שבעבר ויתרו על הטיפול בשל העדר נגישות, יכולים כיום לקבלו בנוחות בבית החולים יוספטל מקבוצת כללית
ביוספטל מנגישים רפואה מתקדמת לאילתים: טיפולים באור לסובלים ממחלות עור
תגיות:

יובל בן ה-28 אובחן בהיותו בן שנה כמי שסובל מאטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור). "במהלך כל חיי אני סובל On and Off  מפריחה וגרד באזורים שונים בגוף", הוא מספר, "לפעמים הגרד גורם לי לאי נוחות כל כך קיצונית שאפשר להשתגע, שלא לדבר על איך שאני ניראה". יובל נמצא במעקב וטיפול רופא עור ומשתמש בשגרה במשחות שונות שמכילות סטרואידים. לדבריו, הפריחה יכולה להתפרץ בחומרה בעונות מעבר, בתקופות לחץ (בצבא, בלימודים) ולפעמים נדמה שאין לכך באמת סיבה, הפריחה פשוט נמצאת. לאחרונה הציע לו רופא העור לעבור טיפולי פוטותרפיה.
ואכן, מחלות מסוימות ניתנות להקלה או אף לריפוי באמצעות חשיפה לאור. כבר לפני שנים רבות הבחינו רופאים ומטופלים שבקיץ יש הטבה בתסמיני מחלות עור שונות. כשמקבלים טיפולי פוטותרפיה יש לשים לב להופעתם האפשרית של נזקי שמש כמו פיגמנטציה, כתמים וקמטים. כמו כן קיים סיכון פוטנציאלי (נדיר) להתפתחות של סרטן העור בגלל החשיפה לאור (הדומה לסיכון הקיים בחשיפה לשמש). הטיפול עצמו נמשך מספר דקות, והוא נוח ובטיחותי, אך מחייב להגיע 2 עד 3 פעמים בשבוע למכון הפוטותרפיה. עם זאת, לפני שמתחילים בפוטותרפיה, יש להגיע לבדיקה של רופא עור בכדי שיאשר את הטיפול.

 

מכשיר הפוטותרפיה לידיים ולרגליים ביוספטל אילת

 

לטפל בעור עם אור


פוטותרפיה (טיפול באור) הוכח במחקרים כיעיל למספר מחלות המתבטאות בין השאר בפגיעה ברקמת העור, לרבות פסוריאזיס, אקזמה, צהבת היילוד (Neonatal Jaundice), מחלת עור אוטואימונית מסוג ויטיליגו, לימפומה של העור, אטופיק דרמטיטיס  (אסטמה של העור), וגרד חמור שמקורו במחלות כבד או אי ספיקת כליות. השימוש בפוטותרפיה מוכר זה שנים רבות ונחשב לטיפול יעיל ובטיחותי.
שימוש אחר לקרינת אור בשילוב עם חומרים כימים, הוא טיפול בסרטן העור, כאשר החומר הרגיש נספג רק בתאים הסרטניים והורס אותם כאשר הוא מוקרן באור באורך גל מסוים. 
טיפול פוטותרפיה לנגעי עור, נעשה בעמידה או בשכיבה, ובמסגרתו נחשף העור הנגוע לקרינת UV  המוקרנת ממנורות שנראות כמו מנורות פלורסנט. הטיפול נעשה ללא בגדים, כשעל העיניים מגנים באמצעות משקפי מגן ועל איברי המין בכיסוי.
הטיפול ניתן 2 עד 3 פעמים בשבוע. במהלך הטיפול עולים ברמת החשיפה באופן הדרגתי כדי למנוע כוויות: מתחילים בטיפול שנמשך פחות מדקה ולאחר זמן מה מגיעים לחשיפה שנמשכת מספר דקות. זאת בכפוף להוראה רפואית אישית שניתנת על ידי רופא העור. המטופל נדרש להתחייב ולהתמיד להגיע לטיפולים, דבר שאיננו פשוט כשהמרחק למקום הטיפול גדול.
את הטיפול אסור לתת לחולים בסרטן עור מסוג מלנומה, למי שסובלים ממחלות המוחמרות מחשיפה לאור השמש (כמו זאבת) או למי שמקבלים  תרופות מסוימות שעלולות לגרום לרגישות מוגברת לאור השמש. 
לכן לפני שמתחילים בפוטותרפיה, יש להגיע לבדיקה של רופא עור בכדי שיאשר את הטיפול.

 

מכשיר הפוטותרפיה לכל הגוף

 

מהן תופעות הלוואי האפשריות של פוטותרפיה?


אומנם אין לטיפול תופעות לוואי כפי שיש לסטרואידים הניתנים לטיפול במחלות עור, אך כשמקבלים טיפולי פוטותרפיה יש לשים לב להופעתם האפשרית של נזקי שמש כמו פיגמנטציה, כתמים וקמטים. כמו כן, קיים סיכון פוטנציאלי להתפתחות של סרטן העור. לכן על מטופלים בפוטותרפיה להיבדק באופן סדיר אצל רופא עור. נדרשת בדיקה של כל שטח העור באמצעות דרמוסקופ (מכשיר אופטי דמוי פנס המסייע לזהות סרטן עור).
טיפולי פוטותרפיה, עלולים לגרום לכוויות. לכן החשיפה לקרינת ה־UV נעשית באופן הדרגתי: בפעם הראשונה ניתן הטיפול למשך שניות מעטות בלבד, ומדי פעם מאריכים קצת את משך החשיפה. אולם גם אם טיפולי הפוטותרפיה ניתנים באופן הדרגתי - כנדרש - קורה לפעמים שהם גורמים לכוויות קלות. במקרים כאלה אין צורך להפסיק את הטיפול, אולם צריך להאט עוד יותר את הגברת החשיפה.
בפרק הזמן הזה יש להימנע מחשיפה לקרינת השמש, ואם לא ניתן להימנע מכך, יש להתגונן מפניה באמצעות לבוש ארוך, כובע, משקפי שמש ומריחת קרם הגנה בעל מקדם גבוה על כל אזור עור חשוף.

 

 

 

להיות מטופלים קרוב לבית


בשנים האחרונות במסגרת פעילויות מגוונות שנעשות להנגשת שירותים רפואיים לתושבי אילת, נפתח בבית החולים יוספטל  מקבוצת כללית, מכון פוטותרפיה, בו ניתן לקבל את הטיפול, מבלי הצורך לבלות שעות בדרכים צפונה. מאחר וטיפול הפוטותרפיה מצריך מחויבות להגיע 2-3 פעמים בשבוע לתקופה של חודש עד מספר חודשים לטיפול של מספר דקות בכל פעם (בהתאם לאבחון והתאמה שמבצע רופא העור), רבים מתושבי אילת והסביבה להם הומלץ על טיפול בפוטותרפיה בעבר, ויתרו על הטיפול מאחר שנסיעה מחוץ לאילת בתדירות כזו לא היתה אפשרית מבחינתם. 
מיום פתיחת מכון הפוטותרפיה בבית החולים יוספטל, אותם מטופלים מטופלים קרוב לבית ובשל כך, חל גידול משמעותי במספר המטופלים שמגיעים לקבלו.
הטיפול בפוטותרפיה נכלל בסל השירותים למקרים שבהם הוא נחשב למענה רפואי מקובל. רופא העור המטפל הוא שמחליט - לפי שיקול דעת רפואי - אם המטופל מתאים וזכאי לטיפולי פוטותרפיה. יש לציין שאין מגבלה על מספר הטיפולים בפוטותרפיה שרופא העור רשאי לאשר למטופל.
את טיפולי הפוטותרפיה חייבים לתת מטפלים מיומנים - עדיף מטפלים בעלי הכשרה פורמלית באחד ממקצועות הרפואה כמו סיעוד וביוטכנולוגיה. בכל מקרה, על הטיפולים חייב לפקח רופא עור מומחה.

מה עליי לעשות כדי לקבל פוטותרפיה?
הטיפול בפוטותרפיה נכלל בסל השירותים למקרים שבהם הוא נחשב 
למענה רפואי מקובל. רופא העור המטפל הוא שמחליט - לפי שיקול דעת רפואי - אם המטופל זכאי לטיפולי פוטותרפיה. יש לציין שאין מגבלה על מספר הטיפולים בפוטותרפיה שרשאי רופא העור לאשר למטופל.
עם זאת ישנה מגבלה חשובה: את טיפולי הפוטותרפיה חייבים לתת מטפלים מיומנים - עדיף מטפלים בעלי הכשרה פורמלית באחד ממקצועות הרפואה כמו סיעוד וביוטכנולוגיה. בכל מקרה על הטיפולים חייב לפקח רופא עור מומחה.

האם אני זכאי לשלב פוטותרפיה עם טיפול בים המלח?
בסל הבריאות נקבע שלא ניתן לעשות באותה שנה קלנדרית גם טיפול בים המלח וגם טיפול בפוטותרפיה. לכן על המטופלים להחליט אם ברצונם לקבל פוטותרפיה או טיפול בים המלח באותה השנה. עם זאת, מטופל שאושפז לאחר הטיפול בפוטותרפיה במשך יותר משבוע במחלקת עור לטיפול בפסוריאזיס, יהיה זכאי גם לטיפול בים המלח באותה השנה הקלנדרית.

הסובלים מאחת המחלות שפורטו להלן, מוזמנים לקבוע תור לרופא עור ולברר את ההתאמה לטיפול פוטותרפיה.


 

לטפל בעור עם אור

 

 

  • מחלות מסוימות ניתנות להקלה או אף לריפוי באמצעות חשיפה לאור..
  • כבר לפני שנים רבות הבחינו רופאים ומטופלים שבקיץ יש הטבה בתסמיני מחלות עור שונות.
  • כשמקבלים טיפולי פוטותרפיה יש לשים לב להופעתם האפשרית של נזקי שמש כמו פגימנטציה, כתמים וקמטים, כמו כן קיים סיכון פוטנציאלי (נדיר) להתפתחות של סרטן העור בגלל החשיפה לאור (בדומה לסיכון הקיים בחשיפה לשמש).
  • הטיפול עצמו נמשך מספר דקות, והוא נוח ובטיחותי, אך מחייב להגיע 2 עד 3 פעמים בשבוע למכון הפוטותרפיה.
  • לפני שמתחילים בפוטותרפיה, יש להגיע לבדיקה של רופא עור בכדי שיאשר את הטיפול

רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש