ציון נמוך לאילת במימוש פוטנציאל אנרגיה מתחדשת

מאת: רותם נועם ● 17/8/2023 12:33 ● ערב ערב 3133
למרות שבעיריית אילת מתגאים כי 100% מצריכת החשמל בשעות היום בעיר היא מאנרגיה סולרית ● אילת מדורגת בתחתית מדד הרשויות המקומיות שהשיק משרד האנרגיה, הבוחן את מידת ניצול הפוטנציאל של אנרגיה מתחדשת בערים, ובמועצות האזוריות והמקומיות בישראל ● אנחנו לא מכירים את המדד החדש אך נלמד אותו. יחד עם זאת נציין, שכידוע אילת וחבל אילות מובילים בתחום האנרגיה המתחדשת כבר למעלה מעשור”
ציון נמוך לאילת במימוש  פוטנציאל אנרגיה מתחדשת
חבל אילות מצטיין עם 38% ניצול פוטנציאל סולרי. לוחות סולריים בשדה קטורה סאן ● צילום: ALPR לויקיפדיה

בשנה האחרונה מפיצה עיריית אילת שלל הודעות לעיתונות המתגאות בכך כי עיריית אילת מייצרת 100% מצריכת החשמל ביום מאנרגיה מתחדשת. רק בחודש מאי האחרון בישרה העירייה על בית הספר הראשון שיהיה עצמאית אנרגטית בעיר – בי"ס "יעלים". הפרויקט עצמו ממומן על ידי האיחוד האירופי במסגרת פרויקט "ברלין". עוד ב-2020 הציבו העירייה והמשרד להגנת הסביבה, יעד שאפתני, להגיע לעצמאות אנרגטית מלאה, של 100%, גם ביום וגם בלילה, עד 2025. 
במאי 2022 שעבר פרסמה העירייה, כי העיר אילת אף נבחרה על ידי תכנית "הורייזן אירופה" של האיחוד האירופי להיות אחת מבין 100 ערים, שיהפכו לערים חכמות ומאופסות פליטת פחמן. 

 

לא מממשת את הפוטנציאל


אלא שכעת, מתפרסמים נתוני מדד האנרגיה המתחדשת של משרד האנרגיה, מהם עולה תמונה שונה בתכלית. מסתבר כי העיר אילת ממוקמת בתחתית רשימת הערים המנצלות כיום את פוטנציאל הפקת החשמל מאנרגיה מתחדשת בישראל, זאת לעומת חבל אילות ושורה ארוכה של מקומות נוספים בישראל המגיעים ל-37%-48%% ניצול אנרגטי, ואף מועצה אזורית אחת (ערבה תיכונה) שהגיעה ל-114% ניצול כאמור.
בשבוע שעבר השיק השבוע את "מדד הרשויות המקומיות לאנרגיה מתחדשת בדו שימוש", המדד מודד את מימוש הפוטנציאל בכל רשות של שימוש באנרגיות מתחדשות בחלוקה למגורים, תעשייה, מסחר ותיירות, חקלאות, ציבורי ואחר. את הפוטנציאל בכל אחד מהסיווגים מכמתת המערכת לפי יחידות הספק (KW), המתורגמות לאחוז הפוטנציאל הממומש בכל עיר. כך למשל נמצאות בראש רשימת הישובים המובילים במימוש הפוטנציאל, הערבה התיכונה עם לא פחות מ-114% ניצול פוטנציאל, ולאחריה גולן עם 48% מימוש, בית שאן עם 40% מימוש, חוף אשקלון (40%), חוף הכרמל (39%), חבל אילות (38%), שדרות (38%), עמק המעיינות (37%).
בעוד שאילת מקבלת על פי המדד ציון בלתי מספק של 19% מימוש פוטנציאל בלבד, הרי שחבל אילות מככבת עם 38% מימוש פוטנציאל והיא ממוקמת במקום החמישי מבין המועצות האזוריות, ובמקום השישי מבין הרשויות המקומיות. 
על פי המדד באילת קיים פוטנציאל ניצול של אנרגיות מתחדשות בסך כולל של 78,425 (KW), אלא שבפועל מותקן הספק בגובה 15,176 (KW) בלבד, קרי: 19% מימוש, כאשר ההספק לקמ"ר בשטח השיפוט של העיר עומד על 154. את עיקר הפוטנציאל הלא ממומש מוצאים באילת בתחום המגורים (30,918 KW), ולאחר מכן בתעשייה (15,917) התחום הציבורי מאפשר ניצול של 11,154 KW ובתעסוקה ומסחור עוד 6,662KW. 
משמעות הנתונים היא כי ניצול הגגות בעיר לצרכי הפקת אנרגיה סולרית אינו מתקדם בקצב הרצוי ולמעשה מדשדש בשנים האחרונות. על פתרונות של אגירת חשמל לשעות הלילה ו/או שינועו למרכז, אף אחד לא באמת מדבר כיום, ויחלפו עוד שנים ארוכות עד שפתרונות אלה יהיו זמינים ברמה עירונית שתהפוך את הנושא לכדאי כלכלית.

מעיריית אילת נמסר בתגובה: “אנחנו לא מכירים את המדד החדש אך נלמד אותו. יחד עם זאת נציין, שכידוע אילת וחבל אילות מובילים בתחום האנרגיה המתחדשת כבר למעלה מעשור, עם מינהלת משותפת וייצור עצמי של 100% מצריכת החשמל ביום. זאת ועוד מתקיימים באילת שבעה פרויקטים במימון של האיחוד האירופי, שלושה מהם עוסקים בתחום האנרגיה המתחדשת, אחד מהם הוא פרויקט ברלין במסגרתו יהפוך בית ספר "יעלים" באילת ובית ספר נוסף בחבל אילות לבתי ספר עצמאיים אנרגטית כולל מערכת אגירה שתאפשר שימוש בחשמל נאגר גם בלילה. עוד נציין שבאילת הפכו מאות גגות פרטיים לגגות כלכליים בעידוד של העירייה כולל אפליקציה ייעודית. לצד אלה גם על גגות המוסדות הציבוריים ממוקמים פאנלים סולאריים כחלק מהתפיסה העירונית. בזכות אלה ועוד זכתה העיר אילת להיכלל בתכנית הורייזן של האיחוד האירופי כעיר היחידה בארץ ובמזרח התיכון ולצד 112 ערים בעולם, שיהפכו למאופסות פליטות פחמן עד שנת 2030. עוד בזכות העשייה הרבה בתחום, זכתה אילת להציג את עשייתה זו גם בוועידת האקלים הבינלאומית של האו"ם שהתקיימה בשארם א-שייח”.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש