נוטרלה ה''פצצה המתקתקת'' בים סוף

מאת: רותם נועם ● 17/8/2023 12:42 ● ערב ערב 3133
לאחר 18 ימים מורטי עצבים, הסתיים המבצע הבינלאומי שערך האו''ם להעברת יותר מחצי מיליון חביות נפט מהמכלית התקועה מול חופי תימן SAFER, למכלית תקינה ● הים האדום ניצל מאחד האסונות האקולוגיים הגדולים בהיסטוריה
נוטרלה ה''פצצה המתקתקת'' בים סוף
נזק מוערך ב-20 מיליארד דולר רק לניקוי הים. פעולות חילוץ הנפטר מהמכלית SAFER

רבות מדובר בישראל על הסכנה הברורה והמוחשית שמביאות עמן מכליות נפט למפרץ אילת הרגיש. לכל מי שרוצה לקבל מושג לגבי הסכנות הללו, כל שנדרש הוא להתעמק בסיפורה של המכלית SAFER שבניגוד לשמה (בטוח יותר) היוותה בשנים האחרונות את אחד המפגעים הסביבתיים הגדולים בעולם, שאיימו על שלומו של הים האדום, בשמונה השנים האחרונות, מאז שננטשה מול חו7פי תימן בשל מלחמת האזרחים שפרצה במשינה והשתלטות המורדים החות'ים על המתחם הימי באזור. 

 

"רגע של גאווה"


ביום שישי שעבר, הסתיים בהצלחה המבצע הסביבתי הגדול בעולם, שנוהל על ידי האו"ם והצליח להביא להעברת הנפט שהיה במכלית הנטושה FSO Safer למכלית חלופית בשם MOST Yemen . (לשעבר נאוטיקה) המבצע עצמו ארך 18 יום במהלכם הועברו יותר מ-1.4 מיליון חביות נפט למכלית MOST, כאשר בשלב זה עדיין לא ברור מה ייעשה בנפט שהוצא מהמכלית, שכן בין המורדים החות'ים לממשלת תימן סכסוך ביחס לבעלות על המכלית. עם זאת, פחות מ-2% ממטען הנפט המקורי נשאר מעורבב במשקעים שיוסרו במהלך הניקוי הסופי של המכלית.
״המבצע בראשות האו"ם מנע את מה שיכול היה להיות אסון סביבתי והומניטרי בקנה מידה עצום״, אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שבירך על סיום המבצע. אכים שטיינר, מנהל ה-UNDP, תוכנית הפיתוח של הארגון שמוביל את מבצע ההצלה אמר כי מדובר ב״רגע של גאווה עבור האנשים הרבים ברחבי האו"ם, כמו גם התורמים והשותפים שלנו שעבדו ללא לאות במהלך החודשים והשנים האחרונות כדי למנוע אסון במדינה שכבר נמצאת במצב פגיע בעקבות סכסוך ממושך. יש עוד עבודה לעשות, אבל היום אנחנו יכולים לומר בביטחון שהאיום המידי של דליפה נמנע". כל המומחים היו תמימי דעות כי דליפה חמורה היא רק עניין של זמן בשל התכלות הספינה.

 

נמנע נזק המוערך ב-20 מיליארד דולר


המבצע עצמו, שהחל ביולי השנה, לאחר פעולות התארגנות שנתקלו בקשיים רבים, לרבות קשיי מימון וארכו שמונה שנים, נחשב לרב סיכונים, אך נראה כי מצבה הרעוע של המכלית והחשש האמיתי מדליפת נפט לים, גברו על השיקולים האחרים, לרבות העלות הגבוהה, וזאת מתוך הבנה כי אסון שיגרור דליפת נפט עלול להסתכם בעלות של 20 מיליארד דולר רק לצורך ניקוי הים. אסון כזה יפגע אנושות הן בשוניות ובעלי החיים בשטח נרחב של הים האדום, והן בחייהם של 17 מיליון תימנים שכלכלתם נסמכת על דיג. החשש היה גם מזיהום אוויר שהיה נגרם בשל התנדפות הנפט והצפי היה כי יידרשו 25 שנה לפחות על מנת להתגבר על הנזק לדגה בים. על שיקום השוניות אין מה לדבר, שיקומן, אם בכלל, יארך מאות ואף אלפי שנים. 
עלות המבצע הסתכמה ב-129 מיליון דולר, מתוכם 55 מיליון דולר נועדו לרכישת המכלית אליה הועבר הנפט. האו"ם שהתקשה בגיוס הכסף פתח בגיוס המונים שעדיין נמשך, ושמטרתו להביא לגיוסם של 28 מיליון דולר נוספים שעדיין חסרים.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש