מגמה מדאיגה: יצרני רכב עוברים מנמל אילת לאשדוד

מאת: רותם נועם ● 17/8/2023 12:45 ● ערב ערב 3133
על אף המחסור בשטחי איחסון לרכבים ולמרות הצפי לעלייה במספר הרכבים שמגיעים לאילת מהמזרח עד סוף השנה, נמל אילת רושם מתחילת השנה ירידה של 6% בהיקף הרכבים המשונעים דרכו ● גדעון גולבר מנהל הנמל מאשר: ''4-5 יצרנים כבר עברו לנמל אשדוד...זה עלול להתדרדר גם ל-20%”
מגמה מדאיגה: יצרני רכב  עוברים מנמל אילת לאשדוד
חושש מירידה של 15%-20% בשינוע רכבים דרך אילת. גדעון גולבר
תגיות:

"אין ספק שהמעבר הזה לא טוב לנמל אילת", אומר השבוע ל'ערב ערב', גדעון גולבר, מנהל הנמל, בהתייחס לאניית הגלנוע  AN JI 23 של חברת הספנות קוסקו, שבחרה לשנות את נתיבה הקבוע דרך נמל אילת, ועגנה בנמל אשדוד (13.8), דרך תעלת סואץ.  על האנייה 2,541 רכבים מסוג MG ZS EV שהגיעו ישירות מהמזרח הרחוק, בעיקר מסין.בנמל אשדוד רואים בכך רק את תחילת שינוי המגמה שהם צופים, במעבר של יצרנים נוספים לעגינה באשדוד בפקידה ישירה מהמזרח. 

רותם חאיק, סמנכ"ל תפעול ושרשרת אספקה של קבוצת לובינסקי הסביר כי: שילוב בין העלויות הגבוהות של הובלת כלי רכב מאילת לאזור המרכז משך הפריקה והשהייה של האניות בנמל אילת וניהול מלאי מרחוק, מהווים אתגר לא קטן, אשר דרש מאתנו יצירתיות וחישוב מסלול מחדש. שיתוף פעולה בין היצרן הסיני, סאיק וחברת הספנות, קוסקו הביאו לביצוע המהלך בפעם הראשונה בישראל". 
אבל לא רק חברת לובינסקי מחפשת לעצמה דרכים יצירתיות לקצר ולייעל את שרשרת האספקה. לדברי גולבר, לפחות 4-5 יצרני רכב מהמזרח כבר עברו לנמלי אשדוד וחיפה. המדובר להערכתו ב-6% מהיקף יבוא הרכבים דרך נמל אילת. הנתונים נחשפים דווקא בתקופת שיא, כאשר בכל רגע נתון חונות בשטחי הנמל, אילת וחבל אילות 32,000 רכבים, עם צפי להגברת פקידת האניות עד לסוף השנה הנוכחית. 
גולבר מבקש להתייחס בשיא הרצינות למגמה הזו שעלולה לאיים, לדבריו, באם תמשך, על יציבותו של הנמל. הוא עושה כן על רקע סכסוך העבודה שהוכרז בנמל, לאחר שעובדי הנמל, ובעיקר, אלה העוסקים בפריקת הרכבים, שהתלוננו על העבודה הרבה שנוספה ודרשו לשפר את תנאיהם, על מנת להביא להסכם שכר ולשקט ארוך טווח. נכון להשבוע לא נרשמה התקדמות בין הצדדים, וגדעון גולבר ביקש להעביר לעובדים ולהסתדרות מסר: "נמל אילת היה אי של יציבות בכל מה שנוגע לסכסוכי עבודה, אני מקווה שההסתדרות וועדי העובדים יתעשתו כי הנמל בסכנה ונדרש לעצור את הסחף", גולבר מזכיר כי "אם לא נדע לתת שירות מהיר ויעיל, אם היבואנים ירגישו שהם לא מקבלים כאן את המענה הטוב ביותר, קיים חשש שיותר ויותר מהם יעברו לנמלי אשדוד וחיפה ואז נראה ירידה של 15%-20% בכמות הרכבים שמגיעים דרך אילת. גולבר מזכיר כי לפני שלוש שנים, כאשר רצו להקים תחרות לנמל אילת, וועדי העובדים הבטיחו ליבואנים שגם אם תהיה שביתה בנמל הם לא ישביתו את שירותי פריקת המכוניות. כעת הוא מצפה כי ינהגו באותו אופן גם בסכסוך הנוכחי.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת