מצילים חיים בבית החולים יוספטל - טיפול מכל הלב

מאת: ● 25/8/2023 03:48 ● ערב ערב 2064
כ-20 אלף ישראלים עוברים מדי שנה התקף לב ♦ מחלות לב הן גורם המוות השני בשכיחותו בארץ ♦ ועדיין, שיעור התמותה בישראל מאירועי לב הוא מהנמוכים בעולם ♦ ביקור במלר''ד יוספטל ממחיש כיצד מצילים חיים במקרים הקריטיים, עם המשאבים הקיימים ולמרות הריחוק הגיאוגרפי ♦ יצאנו לבדוק
מצילים חיים  בבית החולים יוספטל -  טיפול מכל הלב

 

"תלונה שהיא אור אדום"


לפי נתוני משרד הבריאות, כ-20 אלף ישראלים עוברים התקף לב מדי שנה, ומחלות לב הן גורם המוות השני בשכיחותו בישראל אחרי הסרטן. יחד עם זאת, שיעור התמותה מהתקפי לב בישראל הוא מהנמוכים ביותר בעולם. ביוספטל, כבית חולים יחיד המשרת אוכלוסייה מרוחקת ממרכז הארץ, מודעים היטב לקריטיות של הטיפול הראשוני בחדר המיון. 
"כאבים בחזה זו תלונה שמדליקה אצלנו תמיד אור אדום, ואנחנו מתייחסים במלוא הרצינות לכל מטופל המתלונן על סימנים היכולים להעיד על אירוע לבבי", מדגיש ד"ר דאהר אגבאריה. ואכן, בשנים האחרונות עלתה באופן ניכר המודעות לסממנים המקדימים להופעת התקפי לב ולסימפטומים האופייניים לאירוע לבבי, כך שניתן בהחלט להקדים תרופה למכה, לטפל בהתקפי לב בהצלחה כבר בשלביהם ההתחלתיים – ולהציל חיים. צוות המלר"ד (מיון בית החולים) משתף אותנו בהתנהלות האופיינית במקרים האלה: מרבית המטופלים המתלוננים על כאבים בחזה או סימנים מעידים אחרים לאירוע לבבי, מגיעים ליוספטל באמבולנס ונכנסים ישירות אל המלר"ד. הם עוברים סדרת בדיקות מטופלים בהתאם עד לייצובם ובהמשך מועברים לבית חולים גדול יותר להמשך הטיפול. מטופלים אלה מאובחנים כ- Stemi או  Nstemi אחד משני הסוגים של אירוע לבבי.  Stemi הוא אוטם שריר הלב מהסוג החמור יותר והוא מאופיין בחסימה מוחלטת של עורק כלילי, חסימה שגורמת לנזק חמור לאזור נרחב של הלב.  Nstemi הוא אוטם עם חסימה חלקית של כליל דם, שבה ניזוק רק חלק קטן יחסית משריר הלב – מצב הנחשב לפחות קריטי, ועדיין מוגדר כמצב חירום רפואי. סוג נוסף של אירוע הוא תעוקת חזה, הכוללת הפרעה קשה באספקת הדם, שמלווה בנזק קל יותר מאשר בשני הסוגים האחרים.

 

בין חסימה חלקית למלאה


ברגע שמטופל מגיע למיון עם תלונה על כאבים בחזה, ניגש אליו רופא שלוקח אנמנזה רפואית שקשורה לתלונות איתן הגיע. לאחר מכן החולה עובר בדיקה גופנית מקיפה על ידי  וסדרת בדיקות כגון אק"ג, בדיקות דם, בדיקת רמת טרופונין (אנזים שריר הלב שעליה שלו מעידה על פגיעה בשריר הלב) וצילום חזה. בהתאם לממצאים, באם מאובחן אירוע Stemi, הוא מזוהה בעיקר דרך שינויים מסוימים באק"ג. המשמעות היא שהחולה עובר חסימה מלאה באחד העורקים של שריר הלב, שגורם למצוקה חריפה של שריר הלב וירידה בתפקודו.  המצב מצריך טיפול דחוף במדלל דם מתאים והעברת החולה לטיפול נמרץ לב לצורך צנתור לבבי דחוף. במקרים אלו,  ההעברה מתבצעת באמצעות המסוק של בית החולים, באופן מהיר ועם ליווי רפואי.
האבחנה השנייה,  Nstemi משמעותה שהחולה סובל מחסימה חלקית של אחד מעורקי הלב, מצב שאינו גורם להפסקה מלאה באספקת הדם והחמצן לשריר הלב. מצב זה מחייב מתן מדללי דם אחרים והעברת המטופל לצורך צנתור לבבי תוך 48 שעות ולא במידי כמו במקרה הראשון.

 


אחיות המלר"ד


לעיתים מגיעים למלר"ד מטופלים עם אבחנה של כאבים בחזה שאינם נמנים עם  Stemi או  NStemi, אלא איסכמיה שהיא תעוקה וכאבי חזה הנגרמים מירידה בהספקת הדם לשריר הלב בשל הצירויות בעורקים הכליליים המספקים דם ללב. חולים אלה מאושפזים ישירות במחלקה הפנימית בבית החולים יוספטל, שם הצוות הרפואי והסעודי כאחד מיומן לטפל במצבים אלו. לעין הבוחנת והמקצועית של האחיות יש תפקיד משמעותי באבחון המהיר ובמתן הטיפול בזמן. 

 

 Cardiac CT צנתור וירטואלי


מדובר בשירות חדש של צנתור וירטואלי שהחל לפעול בבית החולים יוספטל מקבוצת כללית באילת. 
בדיקת  CT של הלב  (Cardiac CT) שנקראת גם "צנתור וירטואלי", היא בדיקה שנעשית באמצעות מכשיר CT מתקדם שמאפשר לגלות מחלה טרשתית של עורקי הלב (מחלה כלילית) בשלבים ההתחלתיים שלה, עוד לפני שהיא באה לידי ביטוי בבדיקות שגרתיות כמו אק"ג, בדיקת דם ואקו לב. מדובר בבדיקה אבחנתית מדויקת שאיננה פולשנית וזה יתרונה.
במקרים רבים יכול  CT של הלב להחליף את הצנתור האבחוני שהוא בדיקה פולשנית. הבדיקה מיועדת במיוחד למטופלים שסובלים מכאבים בחזה, מקוצר נשימה או מחולשה בעת מאמצים שגרתיים - גם אם הם עדיין לא עברו שום בירור מקדים. 
הרופא הקרדיולוג הוא מי שיודע האם זו הבדיקה המתאימה למטופל הספטיפי.


הודות לצנתור הווירטואלי


ד' (שם שמור במערכת) מספר לכתבנו "השירות החדש של צנתור וירטואלי כאן באילת הציל את חיי" בבדיקה שעברתי בבית החולים, הודגמו חמש חסימות חלקיות בכללי הדם של הלב. בעיקבות הממצאים הועברתי לביצוע צנתור טיפולי בסורוקה, במסגרתו נפתחו החסימות
ואני מודה מקרב לב לכל מי שאבחן וטיפל בי בבית החולים יוספטל".
מספר ימים אחרי הצנתור חזר ד' לעבודה עם לב מלא בתודה ובהערכה.


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש