פרסומת
דלג

המהפכה בתנועה

מאת: ● ● ערב ערב 2424
בלון 'צפלין' (ספינת אויר) ירחף מעל כביש הערבה ויצלם עברייני תנועה בטווח של 150 ק"מ. דו"חות תנועה ממוחשבים עם פירוט העבירה, יגיעו בדואר לביתכם תוך 24 שעות. ניידות המשטרה שיהיו צבעוניות ובולטות יותר, ישודרגו באמצעים טכנולוגים משוכללים הכוללים מצלמה מיוחדת, מערכת מחשוב להוצאת דו"חות ממוחשבים ומכשיר לייזר חדש עם מצלמה דיגיטלית. ובדיקת שכרות על ידי נשיפונים דיגיטליים, תצביע תוך 4 שניות בלבד, אם אתם אכן שיכורים. לא מדובר בחלק מתסריט שתראו בקולנוע, אלא בתוכנית החדשה של מתנ"א (משטרת התנועה הארצית) כחלק מהמלחמה בתאונות הדרכים בכביש הערבה, ושאמורה להיות מיושמת בחודשים הקרובים.
המהפכה בתנועה

עידן חדש במשטרת התנועה. זו אולי ההגדרה המדויקת ביותר למהפכה שמתכנן ניצב, אבי בן חמו, מפקד אגף מתנ"א במשטרת ישראל ושאמורה להיכנס לתוקף מבצעי תוך חודשים ספורים. ברבעון הראשון של שנת 2010, עם פתיחת השנה החדשה, אמורים במשטרת התנועה הארצית להכניס לפעילות מכשירים חדישים ביותר שישדרגו בצורה חסרת תקדים, את עבודתם של שוטרי התנועה ברחבי הארץ, ובמיוחד בכביש הערבה המסוכן.
במהלך השנים הוגדר כביש הערבה ככביש אדום ודורג במקום השלישי בארץ, כאחד מתוך עשרת הכבישים המסוכנים ביותר מבחינת מספר ההרוגים.
במשטרת התנועה הארצית ניסו לא פעם, בדרכים לא שגרתיות לפעול נגד עברייני תנועה, על ידי הצבת שוטרים כמשקיפים בגבעות, ניידות עם ממלז"ים שמתחבאות בצידי הדרך, ואפילו דמויות של שוטרים עם ניידות מקרטון. מכשירי ה 'דבורה' החדשים שהוצבו בניידות, אומנם הצדיקו את ההשקעה ועומדים מעל ומעבר לציפיות של קציני המשטרה, אבל כל זה רק מתגמד, לעומת מה שעומד לקרות בחודשים הקרובים, כדי להילחם בצורה חסרת תקדים בעברייני תנועה, בכביש הערבה המסוכן.
זו הסיבה שהגיע בשבוע שעבר מפקד מתנ"א, ניצב אבי בן חמו לביקור באילת. בן חמו נפגש עם שוטרי ומתנדבי יחידת התנועה באילת, פרס בפניהם את עיקרי התוכנית החדשה למלחמה בתאונות הדרכים ואף ביקר בבית משפחת גלנטי השכולה בקיבוץ יוטבתה.

עידן חדש בכביש הערבה


לפי התוכנית החדשה, שבה זכתה לפי מכרז חברה פרטית גדולה, משטרת התנועה הארצית תפעיל בלון צפלין (ספינת אויר) המצויד במצלמה חכמה שמשמש כיום את המשטרה באירועי אבטחה גדולים. הבלון ירחף מעל כביש הערבה, בכל פעם בחלקים שונים, יחלוש בכל פעם על שטח של כ- 150 קילומטרים ויצלם ממרחק במיקוד מאוד גדול מכוניות שיעברו על חוקי התנועה. בעבר, כבר נעשה ניסוי דומה של משטרת התנועה בכביש 31 שבין צומת שוקת ללהבים עם מצלמות של מזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס) והתוצאות מבחינת המשטרה היו תוצאות מדהימות.
מפקד יחידת התנועה באילת, רפ"ק שמעון בוטבול היה אחד מהשוטרים שראו מקרוב את הניסוי הזה והוא התפעל מאוד ממה שראה שם. "מדובר במצלמות מאוד איכותיות שמצלמות מגובה רב, ברזולוציה של מטר על מטר בצורה חדה. עתה רק נותר לקבל את האישורים המשפטיים", אמר השבוע בוטבול, "השימוש בבלון כזה, ייתן לנו את האפשרות לעבוד ולאכוף לאורך זמן עבירות תנועה שעד היום לא יכולנו לתעד אותם".
איך זה יעבוד? את המצלמות בבלון יפעילו שוטרים במרכז בקרה. בזמן שהעבירה תצולם מלמעלה, המחשב ישגר את נתוני הרכב למאגר ארצי. משם יישלח לביתו של בעל הרכב דו"ח ממוחשב תוך 24 שעות. המהלך הזה יהיה יעיל יותר ממה שקורה היום, כאשר דו"ח שמילא שוטר, נסרק באופן ידני רק במשרד.
וזה רק קצה קצהו של 'הקרחון'. כמענה לשדרוג המחשוב והמעבר לאמצעים טכנולוגיים יותר, בתקופה הקרובה אמורים להיכנס לפעילות בארץ כ- 85 ניידות תנועה חדשות וראשונות עם מחשוב 'בילד אין' בתוך הניידת. בנוסף, בתוך הניידת תהיה מערכת ממוחשבת לרישום הד"וחות לעברייני תנועה, וכבר לא תהיה בעיה של זיהוי כתב יד.
בגזרת אילת, אמורה יחידת התנועה בראשותו של רפ"ק שמעון בוטבול, לקבל 3 ניידות חדשות מסוג סקודה, בנוסף לצי הרכב ביחידה, שכולל שבע ניידות מסוג טויוטה ופולקסוואגן, רכב אחד 4 על 4 ושלושה אופנועים. ביחס לכוח האדם, מדובר בהרבה כלים וביחידת התנועה באילת מרוצים מאוד מהשדרוג.
גם כוח האדם ביחידה יוגדל ל- 20 שוטרים ושוטרות במקום 16 עד כה. גם מספר המתנדבים הגדול של היחידה האילתית, שעומד על 190 מתנדבים, אמור להמשיך ולגדול משמעותית. לאחרונה קיימו ביחידה קורס מתנדבים לאנשים דתיים. "זה המזל שלנו שיש לנו כוח כזה גדול", אמר רפ"ק בוטבול, "אחרת, לא היינו יכולים לעבוד עם 16 שוטרים, בנפח פעילות כזה גדול, זה בלתי אפשרי".
לפי התוכנית החדשה, לפעילות יחידת התנועה באילת כבר נכנסו חמישה נשיפונים דיגיטליים. הנשיפונים שמספקים תוצאה תוך ארבע שניות בלבד, אם האדם הנבדק שיכור, אינם אמורים להחליף את מכשיר הינשוף. המכשיר החדש הוא למעשה רק אינדיקציה, אם להביא את הנבדק למכשיר הינשוף, ולא מהווה הוכחה בבית משפט. "פשוט מדובר בפיתרון חסכוני ובצעד כלכלי להתייעלות", הסביר בוטבול. "עלותו של נשיפון דיגיטלי מסתכמת רק באגורות, בעוד שבינשוף, הבדיקה עולה עשרות שקלים והמטרה היא, להפחית את הבדיקות היקרות ולסנן את הנבדקים, שלבסוף אינם שיכורים".
עד כה זה היה פיילוט שהצליח ובקרוב עשויה משטרת התנועה לבצע רכש גדול יותר, כך שבכל ניידת יהיה מכשיר כזה.
לפי התוכנית החדשה, אמורים להיכנס לפעילות גם הממל"זים החדשים ומצלמה דיגיטלית, שכבר החלה את פעילותה בשנה האחרונה. מדובר במצלמה ששוויה כ- 350 אלף שקלים ליחידה. במשטרת התנועה כבר רכשו 26 מצלמות מהסוג הזה
(S 6) שהוצבו בניידות הסמויות. אחת מהמצלמות האלה, אמורה בשלב ראשון להגיע בקרוב לאילת. מדובר במצלמה שמותקנת בתוך הניידת, מצלמת במצב סטטי ואמורה לאכוף מהירויות. התמונה שתצולם במצלמה החדשה, תשוגר אוטומטית למרכז הבקרה, שם תעבור פענוח ושחזור. תוך 24 שעות יגיע הדו"ח המפורט לבתיהם של הנהגים הסוררים.

כוח ההרתעה


הממל"זים החדשים (מכשירי הלייזר הניידים)לא יחליפו את מכשירי ה'דבורה' שמותקנים בניידות, אלא את הממל"זים הישנים שכבר הפסיקו לייצר. המכשירים הישנים שהתקלקלו עד כה, משמשים כחלקי חילוף לאחרים ובמשטרת התנעה מתכוונים לתת מענה גם בתחום מכשירי הלייזר. הממל"זים החדשים יהיו עם יכולות הרבה יותר חזקות מהממל"זים הישנים, עם אפשרויות לצילום דיגיטלי.
בנוסף לכך, במשטרת התנועה מתכוונים ליצור משהו שונה ממה שהיה עד כה, כדי שנהגים יתנהגו אחרת על הכביש. צבעי ניידות התנועה ישונו ויהיו צבעוניים יותר, גשרי התאורה שעל הניידת יהיו בצורת משולש, כדי שדברים אלו ישמשו להרתעה ולזיהוי מיידי על ידי הנהגים.
בכלל, במשטרת התנועה מתכוונים ללכת יותר רחוק מזה, גם בבתי משפט. העונשים הקלים שסופגים עברייני התנועה, אינם מרתיעים ובמשטרת התנועה כבר הודיעו כי במקרים מיוחדים וחריגים, הכוונה היא להחמיר בענישה בבתי המשפט ואף להגיע עד לבג"צ אם צריך. "מכיוון שאין אחידות בענישה, בית משפט באילת יכול להעניש בצורה אחת ובית משפט אחר יכול להעניש בצורה אחרת", הסביר רפ"ק בוטבול, "צריך ליצור איזושהיא אחידות בעבירות מסוימות כמו שכרות, נהיגה בפסילה או מהירות מופרזת, ליצור מאזן, כדי שהבן אדם יידע, שאם הוא עשה דבר אחד, הוא יקבל את העונש בצורה כזו".

בוטבול: "להחמיר עם העבריינים"


השימוש באמצעים טכנולוגיים משוכללים נדרש לדבריו של רפ"ק בוטבול, מפקד יחידת התנועה באילת. "מאחר וכבר מספר שנים, אנחנו בתהליך של ירידה מבחינת מספר ההרוגים, בכל שנה זה הופך להיות יותר קשה. כאשר אתה מציב בכל שנה יעד עוד יותר נמוך, אתה צריך להשתמש בכלים נוספים ובהרתעה נוספת, מבחינת אמצעים".
אם כך, זו הולכת להיות מלחמת חורמה בעברייני תנועה?
"כן. לדעתי צריך אפילו לנסות ולמפות את כל אותם עברייני תנועה, אלה שמעורבים בתאונות ובעבירות חמורות לאורך זמן. לנהגים הפסולים לא לתת להם את ההרגשה שהם יכולים להמשיך לנהוג כאילו כלום לא קרה. בעזרת יחידת המודיעין של משטרת התנועה, לנסות ולהתחקות אחרי העקבות שלהם, לבקש החמרת ענישה וללכת איתם עד הסוף. בסופו של דבר אתה רק חלק מפסיפס. יש את בתי המשפט, משרד התחבורה, משרד המשפטים וכל מיני גורמים, שיחד יכולים בסופו של דבר, ליצור את הירידה הזו שאנחנו מייחלים לה, "זו שרשרת שחייבים כל הזמן לקשור אותה בחוליות ולראות שזה עובד. ברגע שמתנתקת אחת מהחוליות, לא תיצור בסופו של דבר את מה שאתה רוצה ליצור , וזו התפיסה שלנו".
אחרי הכנסתם של כל האמצעים הטכנולוגיים החדשים, למה אתם מצפים?
"אנחנו מקווים שלא יהיו לנו דו"חות כמו שיש לנו היום. למשל, בנושא השכרות. זה משהו שחדר היטב לתודעה ואת זה אנחנו רואים היטב באילת, שימוש גדול של נהגים שחוזרים מבילוי, במוניות, הורים שמפחדים לתת לילדים שלהם את המכוניות מחשש שהרכב יושבת. כל זה חלחל אליהם וזה ההישג שלנו, שבסופו של דבר, אחרי מאמץ מרוכז, אתה רואה תגובות אחרות ושינוי תפיסה של הנהגים. מפקד אגף התנועה אמר, שהוא מצפה מאיתנו יותר עיסוק במניעה ופחות באכיפה, פחות הסתתרויות מאחורי עצים כדי לתפוס נהגים שנוסעים מהר".
ובכל זאת, בהרבה מקרים השוטרים מתחבאים כדי לתת דו"חות.
"הספקתי להכיר את הנהגים באילת. השתמשנו השנה באחוזים מאוד גבוהים במתן אזהרות, משהו שאני לא זוכר מיחידות קודמות שעבדתי בהם. כחלק מהסמכויות שלי, אני גם מטפל בבקשות של נהגים ולמרות זאת, לא פעם ולא פעמיים אנחנו נתקלים בעשרות אנשים שקיבלו את האזהרות ואחרי יומיים- שלושה, אותו נהג נתפס שוב ומקבל דו"ח. כלומר, אותם נהגים לא הפנימו שום דבר, בין אם הם נתפסו באופן גלוי, או באופן אחר בעבירות מהירות, חגורות ושכרות. אפשר להבליג ולהיות נחמד, אבל בסופו של דבר צריך לעשות את האיזון הזה, איפה אתה חושב שהכי נכון לפגוע ואיפה הכי נכון להשפיע. אנחנו מוותרים המון, אבל השאלה היא עד כמה הבן אדם הזה הבין את המסר הזה כויתור או במתן האזהרה".
והנהגים באילת מבינים את המסר הזה?
"לא ממש. בבדיקות שעשינו, נבדקו כמויות גדולות של דו"חות אזהרה, שניתנו לנהגים באחוזים מאוד גבוהים, אך הבן אדם חזר לסורו, כבר באותה שנה. בתוך העיר נתפסו מהירויות של 120 קמ"ש בכביש של 50 קמ"ש ולפי ניתוח הנתונים על תאונות הדרכים שיש לנו בעיר, חלקם נגרם בגלל מהירות. שלושת העבירות הראשונות מהן סובלים תושבי אילת הן לפי הסדר הזה: מהירות, חגורות וחנייה. מבחינת השכרות, חלה ירידה ועכשיו יש קרוב ל- 300 שיכורים בשנה".

שתפו את הכתבה בפייסבוק

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש