פרסומת
דלג

אנטי פתי

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● ● ערב ערב 2441
על הקלות הבלתי נסבלת שבה פותרים בתי המשפט בישראל (ובעולם) מזהמי ים. על הקלות הבלתי נסבלת שבה מנפנפים אותנו נהגי המוניות בשל נסיעות קצרות מדי לטעמם. ועוד מילה טובה על נופי
אנטי פתי

זיהמת שילמת!


לפני שבועות ספורים, התבשרנו על כתם נפט שהכה בחוף 'הנסיכה' ורק בנס לא השמיד שם סופית את שונית האלמוגים. מי האשם? כנראה שלעולם לא נדע. קשה לתפוס עבריינים בלב ים. אבל מה קורה כשכבר כן תופסים את העבריינים שהורסים נכסי טבע חד פעמיים שאינם ניתנים להחלפה? לפחות על פי בחינת פסיקות של קנסות שהשיתו בתי המשפט בישראל על מזהמי ים, עולה הרושם, כאילו האויב מספר אחת של הים בארץ הם...בתי המשפט, אחרת אי אפשר להסביר את הסכומים המגוחכים בהם נקנסות חברות הנמצאות אשמות בזיהום ים. רוצים דוגמאות? בבקשה – מכלית שהזרימה בוצה שומנית באשקלון נקנסה ב-40,000 ₪. אוניה אחרת שעגנה באשדוד וזיהמה את הים בשמן, נקנסה ב-76,320 ₪. חברת ארגמן תעשיות הורשעה ונקנסה ב-160,000 ₪, חברת 'זוהר ארטל בע"מ' הורשעה ונקנסה ב-30,000 ₪, חברת 'דינגו' הורשעה ונקנסה בסך 50,000 ₪ והשיא שייך לספינה בשם 'פלואריס', שזיהמה את מפרץ אילת אי אז בשנת 2001 ונקנסה ב-650 אלף ₪, 250 אלף מתוכם יועדו לניקוי הים, שספג 10 טונות של דלק כבד, שהתפזר מכיוון ה'ויליג'' ל'ריף'. עכשיו תרגמו את הסכומים הללו לדולרים ותגידו לי אתם, מה יותר משתלם, לתקן ספינה בעלות של מאות אלפי דולרים ולהתקין בה מערכות חדישות למניעת דליפות, או לשלם את הקנסות המצחיקים הללו במושגים של תאגידי ענק חובקי עולם. רק השבוע פורסם סיפורה של האוניה הסינית 'שן נאנג 1', שעל סיפונה מאות טונות של פחם וסולר, אשר גחונה פגש בשונית המחסום הגדולה של אוסטרליה. המדובר בנכס טבע עולמי, שלא רק שאין שני לו, הוא מגיע ללא חלקי חילוף. יענו, הרסת, הלך. הספינה הזו נקנסה בסכום 'פרוע' של מיליון דולר. במונחים ישראלים זה אולי נשמע המון, אבל בעבור תאגיד נפט אדיר מימדים, מדובר בלא יותר מאשר בדיחה של בזוקה. בטח שאין כאן תמריץ לחברות הימיות, להימנע מזיהומים בעתיד. עד שבתי המשפט לא יתחילו להוריד חברות מזהמות על ברכיהן ולהשית עליהן קנסות מרתיעים באמת, נמשיך לראות את הים של כולנו נהרס, פיסה אחר שונית.


צטער, קרוב לי...



תמונת כתבה

יש דוקרן, אין רוורס. סדר עולמי חדש בשדה

השבוע נחתתי בשדה באילת, והנה, חזון אחרית הימים. אף מונית לא חונה על המדרכה ואפילו התגודדות הנהגים בשער היציאה מהטרמינל התפוגגה. הייתכן, תהיתי לתומי, ונהגי אילת מסדרו עצמם באופן וולונטרי? אז זהו, שלא ממש, אבל למי אכפת. נראה שראש העירייה שלי בכל זאת קורא את הטור הזה, שכן שהוא קיבל את עצתם של נהגי המוניות עצמם, שפורסמה כאן, שהציעו להציב דוקרנים בשרוול המוניות, באופן שלא יאפשר לעשות רוורס ולתקוע את השורה, ובא לאילת גואל. אז זהו, שלא ממש. כמעט כשעמדתי כבר לכתוב על נהגי המוניות שלנו מילה טובה, נכנסה אלי ה', תושבת העיר, כשהיא כעוסה עד קריזה. מסתבר, שכאשר נחתה באילת ימים מספר לאחר הסדר, ובעודה נתמכת במזוודה בגודל כל השופינג שהצליחה לדחוס לוויקאנד תל אביבי, היא ניסתה לחפש לעצמה מונית הביתה. אלא שלצערה ולצער הנהגים הממתינים בתור, ה' מתגוררת בצופית תחתית. נסיעה קצרה לכל הדעות מבחינתו של הנהג הממוצע. שלוש המוניות הראשונות, פשוט סירבו להעלותה למונית לאחר ששמעו להיכן היא צריכה להגיע. לצערה של ה', היא לא ידעה כי מדובר בעבירה, שניתן ואף רצוי להתלונן עליה במשרד התחבורה. מאחר ובדיוק אותו הדבר קרה גם לי כשנחתי בערב החג בתל אביב, בתחנת המוניות שבשדה דב (הסדרן כנראה כבר סיים את עבודתו, אחרת זה לא יכול היה לקרות שם), החלטתי לפרט בפניכם אחת ולתמיד, שתדעו גם אתם מהן זכויותיכם ומהן חובות נהגי המוניות שלוקחים אותנו ממקום למקום.
אז נתחיל בדוגמה שהבאנו – האם מותר לנהג לסרב לקחת אתכם ליעד מסוים? התשובה על כך פשוטה בתכלית – הדבר אסור. המקרים שלי ושל ה' הסתיימו באופן שונה, רק משום שבעוד שה' המשיכה לחפש צדיק שיסכים לקחת אותה לביתה, אני, דאגתי להרים את קולי באופן שיבהיר שאני לא מתכוון לוותר, שלפתי את הטלפון הנייד שלי וצילמתי את המונית הסוררת ונהגה והודעתי לו, רגע לפני שהעלה במקומי זוג שנסע לנתניה, שהעסק לא יגמר כאן ותלונה תוגש כנגדו למשרד התחבורה. בפניו של הנהג שלי חלפה עווית של שנאה, אבל הוא נאלץ להשפיל את מבטו ולוותר על הזוג הנתנייתי. גם הוא ידע שמתלונה למשרד התחבורה הוא לא יצא בזול. ואכן פסקי דין שיצאו כנגד נהגי מוניות, בגין סירוב לקחת נוסעים מסיבות לא ענייניות, מגלים לנו שהעסק לא משתלם. סכומי הקנסות יכולים להגיע גם ל- 5,000 ₪ ויותר. גם המתלוננים זוכים לסכומים של 500 ₪ ויותר פיצוי. מה שנקרא למען יראו וייראו. בנוסף, אם בית המשפט מתרשם מנסיבות מחמירות (אי הסכמה להסיע עיוור עם כלב נחיה למשל), הוא גם יכול לפסוק לאותו נהג פסילת רישיון נהיגה (על תנאי או בפועל) ואף לחייבו לחתום על התחייבות בסך אלפי שקלים, להימנע מלעבור את אותה עבירה במשך כמה שנים טובות. מהדברים הללו אתם בהחלט יכולים להבין שמשרד התחבורה אכן מחמיר עם נהגי מוניות סוררים, והם גם יודעים את זה, כך שבדרך כלל איום בתלונה ושליפת הסלולארי לצילום יעשו את העבודה עבורכם, אבל אם לא, כל מה שנדרש לעשות זה ליצור קשר עם המפקח על התעבורה במשרד התחבורה במחוז ירושלים והדרום (בניין ג'נרי א', רח' בנק ישראל 5, ת"ד 867 ירושלים 91008, פקס 02-6663108/22) ולצרף כל מסמך או התכתבות שיש לכם בנושא, לרבות תאריך האירוע, חשבונית נסיעה אם ישנה, צילום של המונית, או את פרטיה (מס' רכב או מס' 'כובע' שעל דופן וגג המונית), וכמובן מכתב תלונה ששלחתם (ורצוי שתשלחו) להנהלת חברת המוניות, טרם הגשת התלונה עם פרטיכם. זה אולי נשמע כמו טרחה רבה על עניין פעוט, אבל דעו שאתם עושים לעיר שלנו שירות מצוין כשאתם מאלפים את נהגי המוניות שלנו לנהוג בהגינות ועל פי חוק בנוסעיהם. אחרי הכל, השם הטוב שנהרס הוא של כולנו, כעיר תיירות. רק השבוע שבתי מחופשת פסח קסומה בלונדון הקרה. מה אגיד, הכל עבר חלק, עד אותו נהג מונית בריטי שחשב שזה ממש מגניב לגרור נסיעה של 4 פאונד, על פני 14 פאונד וחצי עיר. הנהג הזה השאיר כתם של לכלוך על עיר נהדרת וחופשה מקסימה, ותאמינו לי שכשדופקים אותך, לפחות באנגלית זה נשמע יותר טוב.
כ- 800 תלונות מוגשות מדי שנה בשל התנהגות בלתי הולמת של נהגי מוניות בישראל ותחליטו אתם אם זה הרבה או מעט. אז מה באמת אפשר לעשות על מנת שנהגי מוניות לא ידפקו אותנו? מסתבר שלא מעט: קודם כל רצוי שתדעו שמותר לכם לבקש מנהג מונית להדליק או לכבות מזגן. אם נהג מסוים לא מעוניין להפעיל מזגן ברכב (ומותר לו), עליו להודיע לכם על כך לפני שאתם עולים למונית. מה שכן, לבד מכלבי נחיה, אין חובה על בעל מונית להסיע בעלי חיים. אבל אם הסכים, לא יוכל לגבות על כך תוספת תשלום. בעלי מוגבלויות ונכויות חייבים להסיע, גם אם יש להם כסא גלגלים, הליכון וכד' ציוד. לא רבים מודעים לכך שעל נהג המונית חלה חובה לסייע לכל נוסע להכנס ולצאת מהמונית. נסו להזכר מתי בפעם האחרונה מיהר נהג המונית שלכם לפתוח בפניכם את הדלת. כמו כן, מותר לכם לסרב לעצירה ואיסוף של נוסע נוסף. כשאתם על מונית, היא שלכם לאורך כל הנסיעה.
אגב, תלונות בנוגע לנהג מעשן יש להפנות למשרד הבריאות. תלונת בנושא עבירות תנועה, יש להפנות למשטרה.

לוקאל פטריוט


לכל מי שלא הספיק לראות את הכתבה שהכינו בערוץ 10 על הזינוק קדימה של עקבה לעומת הקיפאון של אילת, כתבה שגילתה השבוע לעמישראל, את מה שאנחנו צועקים מעל דפי העיתון הזה כבר עשור, ובכן לכל מי שהחמיץ, ראוי שתלכו לחפש אותה באינטרנט, ולו בשל אותו רגע מרגש, כמעט סוריאליסטי, בסופה של הכתבה, בו מטפס מרוואן נופי, הקבלן הערבי נוצרי הכי אילתי שאני מכיר, אל ראש הר מקומי, רק על מנת להציב עליו תשובה הולמת לדגל ירדן אדיר הממדים שהוצב כדי להוציא לנו את העיניים, בצורתו של דגל ישראל. רגע אחד קטן, שמצליח לתמצת לתוכו את חזון אחרית הימים של מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה. אבל באמת.