פרסומת
דלג

בקרוב: מאות מטוסים יחנו בבקעת עובדה

מאת: עומר כרמון ● ● ערב ערב 2457
בסיס חיל האוויר בעובדה עומד להצטמצם בקרוב באופן משמעותי לטובת פרויקט ענק להקמת מגרשי חנייה למטוסים מכל רחבי העולם. גורמי סביבה חוששים: בקעת עובדה תהפוך ל'בית קברות למטוסים'. חברת 'אייר פארק': "מדובר בהזדמנות תעסוקתית למאות מתושבי אילת והאזור. המיזם הוא הפרחת השממה"

ל'ערב ערב', נודע כי בסיס חיל האוויר בעובדה עומד להצטמצם בקרוב באופן משמעותי לטובת פרויקט ענק להקמת מגרשי חנייה למטוסים מכל רחבי העולם. המגרשים יתפרסו על שטח של 3,700 דונם: 1,200 דונמים בשטח הבסיס הנוכחי, ו-2,500 דונמים נוספים בשטח פתוח, בין הגדר הנוכחית של הבסיס, לכביש 12. גורמי סביבה מוטרדים מהתוכנית וחוששים כי בקעת עובדה תהפוך ל"בית קברות למטוסים". אולם בחברת 'אייר פארק' בבעלות איש העסקים חיים גייר, טוענים כי תוכניתם היא ציונות אמיתית והפרחת השממה.



"חזון של פיתוח הנגב"


מנכ"ל חברת 'אייר פארק', דורון שגב, הסביר ל'ערב ערב' את עקרונות הפרויקט: "ענף התעופה הוא ענף של עליות וירידות וביקושים שלא ניתן לשלוט עליהם. חברות התעופה מוצאות את עצמן פעמים רבות עם צי מטוסים שבפרק זמן מסוים גדול עליהם מבחינת הביקושים. חנייה בשדה התעופה היא עניין יקר ולכן קמו במדבר אריזונה בארה"ב מגרשי חנייה למטוסים. עד היום היה לארה"ב מונופול על נושא אחסון מטוסים לתקופות קצרות. כעת, עומד לקום לראשונה פרויקט כזה בחלק אחר של העולם".

מדוע דווקא בעובדה?
"מגרש חנייה כזה צריך להיות במקום חם ויבש, שבו לא ייגרם נזק למטוס החונה. בנוסף, צריך שיהיה במקום שדה תעופה בינלאומי אזרחי. גם את זה יש בעובדה. כמו כן, יש צורך בכוח אדם איכותי שיידע לטפל במטוסים. כל מטוס שמגיע לחנייה כזאת צריך לקבל כל כמה חודשים סידרה של טיפולים שמטרתם להשאיר אותו במצב תקין. המיקום בעובדה הוא מעולה: יש את הקרבה לאסיה. יש את הקרבה לאירופה. יש את כוח האדם המתמחה. כל היתרונות האלה מתקיימים בצורה ייחודית באתר עובדה. זה באמת חזון של פיתוח הנגב".

אז עכשיו תכסו את בקעת עובדה במשטחי אספלט?
"לא. המטוסים יחנו על קרקע המדבר. זה לא יצריך כלל עבודות אספלט או פיתוח. הקרקע ממילא ישרה, אנחנו עושים לה רק הידוק ורק אולי טיפה חיזוק, וכבר המטוסים חונים עליה. כלומר, התערבות מינימלית בשטח. מדובר על חזון אחרית הימים להעברת פעילות תעופתית לדרום, צמוד לשדה תעופה קיים, עם מינימום התערבות של תשתית ובינוי. המטוסים יחנו כמו חיילים. המיזם הזה הוא הפרחת השממה".

כמה מטוסים ינחתו בעובדה בשבוע ויועברו לחנייה?
"היקף הטיסות יהיה יחסית נמוך. מספר טיסות בודדות לשבוע".

כמה זמן יחנה כל מטוס?
"זמן החנייה הממוצע הוא בין שנה לשנתיים. אם יהיו חברות שיירצו לאחסן אצלנו לתקופה ארוכה יותר, זה גם בא בחשבון".

תשובה זו של מנכ"ל 'אייר פארק' גורמת לאי נחת אצל גורמי סביבה בכירים. "אנחנו חוששים שנקבל 'בית קברות למטוסים'", הם מסבירים ל'ערב ערב'. "היזמים טוענים שתוך שנה - שנתיים, אולי יותר, המטוסים ימשיכו הלאה. אבל הם לא מוכנים להתחייב על זמן. זה קטע בעייתי. מי יבטיח לנו שהמטוסים האלה לא יישארו שם שנים?".

מנכ"ל חברת 'אייר פארק' דוחה חשש זה. "לא יתכן מצב שבו מטוסים חונים ולא עושים אתם כלום במשך תקופה ארוכה", הוא טוען. "הם חונים כי יש צפי להחזיר אותם לשירות. אנחנו מוכנים להתחייב שכל המטוסים שחונים יהיו תקינים ושלמים. שלא ייווצר שום מפגע סביבתי מכל סוג שהוא".

אולי בעצם הכוונה שלכם היא להקים מרכז לחלפי חילוף למטוסים?
"לא. פירוק המטוסים יהיה הפעילות השולית במתחם. זה יקרה באחוז נמוך מאוד מהמטוסים. אם בעל המטוס יודיע לנו שהוא לא מעוניין בו יותר, המטוס הזה יעבור פירוק של כל החלפים ואז גריטה. נעביר אותו למרכז מיחזור ולא יישאר אחריו כלום".

מרכז המיחזור יהיה בעובדה?
"לא. מה פתאום! הם יועברו למרכזי מחזור מתכות קיימים. המגרש יישאר נקי".

היכן תתבצע הגריטה?
"במקום ספציפי במתחם. התחייבנו שמטוסים יחנו אצלנו רק כשהם שלמים. שטח החנייה יתפוס 85 אחוזים מהפרויקט. בשאר השטח יוקם מרכז תחזוקה, השבחה ושיפוץ שיטפל במטוסים החונים. שם גם יהיו המשרדים של החברה וההאנגר".

כיצד תשמרו על הסביבה בשטח הפרויקט?
"החברה מעסיקה בתור מתכננת נוף את מאיה שפיר מהמועצה האזורית חבל אילות, שהיא אדריכלית שמכירה היטב את הסביבה ומתמחה באדריכלות נוף מדברית. למרות שלמקום שנבחר לפרויקט אין כל בעיה של ערכי טבע, התייחסנו אליו כאילו מדובר על ערך טבע ודאגנו שתקנון התוכנית יהיה מחמיר מבחינת הדרישות הנופיות והעקרונות התכנוניים. אפילו התחייבנו להעתיק צמחים מוגנים. דאגנו גם שהמשטחים עליהם יבוצעו עבודות התחזוקה והשיפוץ של המטוסים, יהיו מוגנים מדליפה".

מדוע לפגוע בשטח פתוח ולא לכלול בפרויקט את השטח הדרומי של הבסיס, שהפך למזבלה?
"אנחנו משתמשים בשטח שהצבא הקצה לנו. בכל מקרה שטח הבסיס צומצם לטובת הפרויקט. אז מה זה משנה אם הצמצום יהיה כאן או במקום אחר?"

כמה אנשים יועסקו ב'אייר פארק'?
"זה יהיה פרויקט תעסוקתי ממדרגה ראשונה שיכול להביא לתרומה של מאות מועסקים בנגב. תעסוקה שכרגע לא קיימת בנגב: מהנדסי מטוסים, טכנאי מטוסים, טכנאי אוינאוטיקה. טכנאי מבנה מטוסים, צוות קרקע, טכנאי ציוד, מזכירות, צוות מנהלתי, שיווק, אבטחה, תחזוקה, אנשי מחשוב, בקרת איכות, אנשי כספים. אנחנו מדברים על כ-300 עובדים בסופו של דבר. כבר בתחילת ההקמה יועסקו בו כמה עשרות עובדים".

מהיכן יגיעו העובדים?
"יש התפתחות רבה של ישובים במועצה אזורית חבל אילות והאנשים האלה ייקלטו. השאיפה היא שהאנשים האלה יעבירו את מרכז חייהם דרומה".

התחייבתם בפני המועצה האזורית חבל אילות להעסיק רק את תושביהם?
"לא. אין התחייבות להעסיק אנשים כאלה ואחרים. אנחנו עובדים על הפרויקט הזה יחד עם המועצה אבל אין להם בלעדיות על נושא העובדים".

אז מדוע לא הזכרת את אילת?
"העובדים יכולים להגיע כמובן גם מאילת. תושבי אילת עוסקים כיום בעיקר בתיירות ויש פה משב רוח תעסוקתי רענן לאזור כולו. אילת יכולה לשמש כמרכז שבו המתחם יוכל לקבל סיוע לוגיסטי וגם יכולה להיות לה תרומה בנושא של הכשרות מקצועיות של הצוות".

דיברתם עם עיריית אילת?
"לא".

מי עומד מאחורי הפרויקט?
"שילוב של אנשי מערכת הביטחון עם אנשים בכירים מאוד בעלי ותק של למעלה משלושים שנה בענף התעופה בישראל. בעלי קשרים מצוינים בכל מערכת התעופה העולמית".

צה"ל יאשר התוכנית בימים הקרובים


מינהל מקרעי ישראל הקצה את הקרקע לחברת 'אייר פארק' ללא מכרז. בתשובה לשאלה מדוע לא דרש לכלול בשטח 'אייר פארק' את חלקו הדרומי של בסיס עובדה שמשמש כיום כמזבלה, נמסר מהמינהל: "חוקי תכנון ובניה קובעים כי ניתן לבנות רק על קרקע שקיבלה אישור ממוסדות התכנון (תב"ע). לכן הצעתך לא עולה על הדעת". בתשובה לשאלה האם בשטח 'אייר פארק' יוקמו מפעלי תעשייה, נמסר בתגובה: "האזור הסמוך הוא חנית מטוסים ותחזוקתם ומקום לפירוק. ולא אזור תעשייה".

מנהל אזור אילת ברשות הטבע והגנים, דורון נסים, אמר ל'ערב ערב': "אני מעדיף את המדבר ריק, אבל אני לא יכול לבוא עם הטיעון הזה. מבחינה עקרונית, אין לי הסתייגות מהפרויקט. מלבד ק"מ אחד בדרומו של השטח המוצע שהוא רגיש יותר ובעל חשיבות מבחינת שמורת טבע. העברנו את ההערות שלנו למשרד להגנת הסביבה וביקשנו שקטע זה יוצא מהתוכנית".

דובר צה"ל מסר ל'ערב ערב': "התוכנית ככל הנראה תאושר על ידי צה"ל בימים הקרובים תוך מספר התניות אשר יעוגנו בהסכם מול משרד הביטחון. פרויקט המיזם התעופתי נעשה על ידי גורמי התכנון האזרחיים, שכן צה"ל אינו עוסק בתכנון. כל בקשה שיש בה כדי לסייע בקידום עסקים ותעסוקה לתושבי האזור כמו הבקשה הנ"ל, ואין בה פגיעה בצורכי מערכת הביטחון, מטופלת. צה"ל רואה חשיבות בקידומם של פרויקטים מסוג זה אשר מהווים מנוף לפיתוח ההתיישבות והתעסוקה במרחב זה".

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש