פרסומת
דלג

מסתמן: הרכבת לאילת תעבור דרך דימונה

מאת: עומר כרמון ● ● ערב ערב 2458
ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה קרובים לביצוע החלטת הממשלה לבדיקת חלופות לתוואי רכבת הנוסעים שתעשה את המרחק בין תל אביב לאילת בשעתיים וחצי. מנהל אגף תיאום ובקרה בחטיבת התשתיות של רכבת ישראל אומר ל'ערב ערב': בחודשים הקרובים, נפרסם קול קורא ליזמים למימון הקו. התכנון המפורט יסתיים בתוך כארבע שנים תחנת הרכבת של אילת תהיה בשטח שדה התעופה הנוכחי
מסתמן: הרכבת לאילת תעבור דרך דימונה

האם קו הרכבת לאילת כבר נראה באופק? ירון רביד, מנהל אגף תיאום ובקרה בחטיבת התשתיות של רכבת ישראל, מעריך כי כדאי להמשיך להתאזר בסבלנות. לדבריו, לא ניתן יהיה לעמוד בהחלטת הממשלה לסיים את הליכי התכנון המפורט של הקו עד אמצע השנה הבאה, והדבר ייקח עוד כארבע שנים, במקרה הטוב.

רביד מגלה, כי קרובה לסיומה בדיקת החלופות לתוואי הרכבת המתוכנן. הרכבת לאילת תעבור ככל הנראה דרך דימונה. באזור נחל צין תיכרה מנהרה שתאפשר לה לחצות במהירות את האזור המבותר. כבר בחודשים הקרובים, יפרסמו משרד התחבורה ורכבת ישראל קול קורא ליזמים פרטיים להגיש הצעות למימון הקו.

"הקו בתוך אילת יקודם בתוכנית נפרדת"


בחצי השנה האחרונה, עסקו ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה בבחינת חלופות לתוואי המסילה המתוכנן. לפי החלטת הממשלה, את המסקנות הם צריכים להגיש עד תום השנה הנוכחית. "המטרה היא להגיע לקו שיעשה את הדרך מתל אביב לאילת בשעתיים וחצי", אומר רביד ל'ערב ערב', "התבקשנו לבדוק מספר חלופות. כשנבדוק לבדוק אותן. נוכל להתניע את תהליכי התכנון המפורטים של קו הרכבת".

מה היו החלופות שבחנתם?
"ישנה הצעה להעביר את המסילה דרך מצפה רמון. אבל זה נראה בעייתי, הן מבחינת היכולת שלהן לעמוד בפרמטר של שעתיים וחצי שמופיע בהחלטת הממשלה, וגם מבחינת היכולת לאשר תוואים כל כך רגישים נופית. יש עוד הצעה להעביר את המסילה דרך צומת הנגב ואז לחתוך משם דרך ירוחם. להערכתי, בשבועות הקרובים זה יתכנס חזרה לחלופה של דימונה. חלופה זו מאושרת גם בתוכנית המתאר הארצית, היא המובילה גם מבחינת הקריטריונים, גם מבחינה רגישות סביבתית וגם מבחינת פרמטרים אחרים".

האם הייתה הצעה להעביר את המסילה דרך שדה התעופה בעובדה?
"לא. לא הייתה הצעה כזאת. בכל מקרה, מרבית החלופות שעלו, מלבד החלופה המקורית, נראות מאוד בעייתיות".

מהו התוואי המדויק של אותה חלופה מועדפת?
"מדימונה ישנו כבר היום קו מטענים שיורד לנחל צין. הקו החדש יהיה מנחל צין לכיוון כביש הערבה ועד הכניסה לאילת. כדי לשדרג את קו המטענים, הצענו לכרות מנהרה באזור נחל צין. זה יחייב שינוי בתמ"א (13, תוכנית המתאר הארצית למסילות ברזל, ע.כ) אבל יידון בתהליך הסטטוטורי שאנחנו אמורים להיכנס אליו בחודשים הקרובים".

ומה לגבי מעבר הרכבת בתוך אילת?
"הקו שאנו מתכננים כרגע מגיע עד לתחנת הכניסה לאילת. בתוך אילת, העסק יותר מורכב. יש את ההיבט העירוני. יש היבטים אחרים הקשורים לנמל, לצבא ולעוד מספר פרמטרים".

היכן תהיה תחנת הרכבת הראשית של אילת?
"כרגע, התכנון מדבר על אזור שדה התעופה הנוכחי".

הבנתי שבתוך העיר אתם מעוניינים להעביר את הקו מתחת לאדמה...
"אסור לשכוח שהקו לאילת אמור גם לטפל בהעברת מטענים מנמל אילת לנמל אשדוד. אני מעריך שהחלק שבתוך אילת יצטרך להיות מקודם בתוכנית נפרדת".

ומתי תוגש אותה תוכנית נפרדת?
"זה גם יקרה בשנים הקרובות".

לאחר שתיבחר החלופה, מה יהיה השלב הבא?
"התהליך התכנוני ייקח כמה שנים, למרות שהחלטת הממשלה מחייבת טיפול מהיר בהאצת תוכניות ומדברת על 16 חודשים. אני לא בטוח שנוכל לעמוד בזה ואני מניח שזה ייקח קצת יותר זמן. בדרך כלל תוכניות כאלה לוקחת לפחות שלוש – ארבע שנים, וזה אם הכל עובר חלק, וזה בדרך כלל לא קורה משום שלכל אחד יש את נקודת ההשקפה שלו והתייחסות שלו לתוכנית".

מי יממן את הפרויקט?
"ראשית, מכיוון שהיו בשנים האחרונות לא מעט פניות מצד הסקטור הפרטי. כל מיני הצעות של יזמים שונים. לבחון תהליך של RFI בקשה לקבלת מידע' – תהליך לא מחייב שבו קוראים ליזמים להגיש הצעות כלליות בנוגע לפרויקט, ע.כ) לגבי היתכנות של ביצוע הקו הזה, טכניקות וכו'. אנחנו עובדים כעת עם משרד התחבורה על תהליך RFI שלדעתי יפורסם כבר בחודשים הקרובים. מעין 'קול קורא' לחברות בארץ ובחו"ל, להתייחס גם לטכנולוגיה, גם לעצם ביצוע הקו, שיטות מימון וכו'.

ומתי סופסוף יחלו העבודות להנחת מסילת הרכבת לאילת?
"כרגע לא ניתן להעריך את זה, עד שלא נראה תוכנית מפורטת ואז אפשר יהיה לעשות אומדן עלויות וביצוע".