סופר מאמי

מאת: או-מד מדיקל ● ● ערב ערב 2462

כיצד נלמד את ילדנו לנהל משא ומתן?
אנו ההורים כבר יודעים שלא צריך להתערב כשהילדים רבים.
אך לעיתים אנו מרגישים כי אם לא נתערב במריבות של ילדנו - אנו הורים לא מחנכים.
עלינו לזכור כי כאשר אנו מתערבים, אנו נוקטים עמדה וילד אחד תמיד יפגע.
כאשר אנו שופטים בניהם, אנו גורמים לעליונות של אחד על השני.
אז, מה לעשות?
כיצד ניתן לא להתערב ולא ולשפוט בניהם?

להלן דוגמא שעלתה בסדנת הורים. זוג לשלוש בנות בגילאי שמונה, שש ושלוש תארו כיצד הבנות רבות ומתוכחות בניהן על דבר מה, לדוגמא: באיזה ערוץ לצפות בטלוויזיה, איפה כל אחת מהן תשב על הספה, מי תחזיק את השלט וכ"ו. ההורים העייפים מהמריבות האין סופיות הרגישו אובדי עצות ושאלו מה לעשות?

מהי תקשורת?
העברת מסר מאדם לאדם. קיימים סוגי תקשורת שונים. התקשורת כוללת בתוכה ריב, וויכוח, שיחה ודיון.
במריבות בין אחים התקשורת באה לידי ביטויי בצורה מילולית או לא, בצורה עקיפה או ישירה, מצמיחה או פוגעת.

חשוב לזכור כי תקשורת בין אחים מאפשרת לילדנו ללמוד כיצד לנהל משא ומתן כאשר יש ניגוד אינטרסים, צרכים שונים.
הריב על משאב כלשהו (מקום בספה, בחירת תוכנית בטלוויזיה....)
הוא הזדמנות שלנו ההורים ללמד את ילדנו לנהל משא ומתן.

כיצד ניתן לעשות זאת?
ראשית, חשוב ללמד זאת את הילדים לא בזמן המריבה.
נחכה לזמן שקט ורגוע. לילדים בוגרים נזכיר את האירוע שהיה - " אתמול כשהתווכחתם על מקום הישיבה על הספה... כיצד לדעתך ניתן היה לעשות זאת אחרת?"
עם ילדים קטנים יותר (בני שלוש עד שבע) ניתן לשוחח על האירוע בעזרת סיפור, שאנו מספרים לדוגמא: צב וארנב רבים ומתווכחים על גזר.
יש לשאול את הילדים: מה לדעתכם הם יכולים לעשות כדי להגיע לפתרון מבלי לפגוע בעצמם או באחר?
דרך הסיפור הילדים הצעירים יכולים להביע את רגשותיהם תוך התייחסות לדמויות.
חשוב לתת לגיטימציה לכל רגש שהם יביעו אך יחד עם זאת חשוב לשים לב ולחשוב עם הילדים כיצד יש להביע את הרגש בצורה בלתי פוגעת!
ניתן לחשוב יחד עם הילדים ולהעלות אפשרויות שונות ויצירתיות כיצד ניתן להביע כעס.
קיימת קשת רחבה של אפשרויות לדוגמא: דרך ציור, משחק ועוד.

חשיבות השיחות עם הילדים
כאשר הורה מנהל שיחות כאלה עם ילדיו, הוא מעביר לו את התחושה שכל רגש הוא לגיטימי, אך יחד עם זאת עליו לזכור ולחשוב כי הבעת הרגשות צריכה להיות בלתי אלימה ובלתי פוגעת.
בדרך זו אנו מאפשרים לילדנו לפתח יצירתיות וכמו כן אסטרטגיות להתנהלות נכונה בחיים.
אין ספק שדרך זו דורשת השקעה מרובה מצד ההורים, אך זכרו, זוהי השקעה לטווח ארוך. בדרך זו אנו יוצרים שינויי דפוס התנהגות אצל ילדנו.
במקום להגיב למריבה או הוויכוח, אנו יוזמים.
דרך היוזמה הזו אנו מעניקים לילדנו כלים להתנהלות טובה ואיכותית בחיים.
במצב בו הילדים לא מצליחים להגיע לפשרה, ניתן להתערב תוך הכוונה למציאת אלטרנטיבות לפתרון. הילדים הבינו כי עליהם להתחלק אך הם עדיין מתווכחים ניתן להציע לערוך בניהם סבב (מי יחזיק ראשון את השלט, מי יבחר תוכנית טלוויזיה....).

לסיכום:
כאשר אנו מתערבים במריבות, אנו לא מאפשרים תקשורת בין האחים.
התקשורת בניהם היא הזדמנות מצוינת ללמדם מהו משא ומתן, כיצד מנהלים אותו ומה עושים כאשר יש ניגוד אינטרסים הנובע מצרכים שונים.
התפקיד שלנו כמתווכים במשא ומתן הוא לא לנקוט עמדה אלא ליצור קרקע מטיבה לתקשורת בין הילדים.
משא ומתן היא דרך המאפשרת לנו ללמד את לילדנו להביע את דעתם בצורה אסרטיבית מבלי לפגוע ולריב.
חשוב שגם אנו ההורים נלמד לעשות זאת. ילדנו אחרי הכל, לומדים ממעשים ולא ממילים, לכן הדוגמא האישית חשובה להשלמת התהליך.

בברכת שנה טובה, שנת שלוה, נחת והנאה מהמשפחה. אפרת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש