פרסומת
דלג

המנכ"ל החדש של הנמל: "החלטת הפרטה - כבר בחודש הבא"

מאת: עומר כרמון ● 3/11/2010 18:18 ● ערב ערב 2470
מנכ"ל חברת נמל אילת, אבישי כהן, בריאיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד: "למרות שכהונתי עדיין מוגבלת לשנה אחת, אני מאמין שאשאר כאן מספר שנים". "אני מעריך שעד סוף השנה הבאה, חברת נמל אילת תימכר". "לא אכפת לי להיות מספר שתיים אחרי יו"ר הדירקטוריון, יאיר חזן". "נמל אילת הוא גן עדן לעובדים, בעיקר מבחינת שכר". יאיר חזן: "כניסתו של כהן לתפקיד הורידה ממני עול כבד"
המנכ''ל החדש של הנמל: ''החלטת הפרטה - כבר בחודש הבא''



"בחודש הקרוב, צפויה הממשלה לקבל החלטה על הפרטת נמל אילת ולהערכתי, בתוך שנה, החברה תימכר", כך אומר ל'ערב ערב' המנכ"ל החדש של נמל אילת, אבישי כהן.

בריאיון ראשון מאז נכנס לתפקידו, מעריך כהן, כי למרות שכהונתו הנוכחית מוגבלת לשנה אחת בלבד, הוא יישאר בתפקידו עוד מספר שנים. "נמל אילת הוא גן עדן לעובדים, בעיקר מבחינת שכר", אומר המנכ"ל החדש, "אין לי כל בעיה עם זה שאנשים חושבים שיו"ר דירקטוריון החברה, יאיר חזן, הוא האיש החזק, ואני מספר שתיים. אני חושב שחזן עושה עבודה מדהימה".

רווק בן 45 ומושבניק במקור


"אני בן 45, רווק. מושבניק במקור. שימשתי כמנהל אגף תשתיות וביטחון בחברה למשק וכלכלה. אגף שמגלגל מאות מיליונים. אחר כך - כראש אגף תיאום ובקרה במשרד ראש הממשלה. טיפלתי בפרויקטים לאומיים, כולל בנמלים. ובמשך שנה וחצי הועסקתי במטה המוניציפאלי של מפלגת 'קדימה'", כך מציג עצמו המנכ"ל החדש של נמל אילת. שנכנס לתפקידו רק לפני כחודש, ולא בדיוק כפי שתכנן. שרי התחבורה והאוצר עדיין לא חתמו על אישור מינויו, לכן, מכהן כהן כמנכ"ל 'בפועל', שכהונתו מוגבלת לתקופה בת שנה אחת. כניסתו לתפקיד התעכבה במשך חודשים אחדים בשל גל עכור של פרסומים בתקשורת הארצית והתארכות הדיונים לאישור מועמדותו בוועדה לבחינת מינויים בשירות המדינה (ועדת שפניץ). 'התנועה למען איכות השלטון בישראל' פנתה לוועדה, בבקשה לקיים בדיקה של הליכי המינוי של כהן. בין השאר ביקשה לברר, האם היותו בעבר פעיל פוליטי של מפלגת 'קדימה' השפיעה על ההחלטה למנותו. ועדת שפניץ דנה בנושא וקבעה, כי זכייתו של כהן במכרז לניהול חברת נמל אילת ראויה ותקינה.

העובדה שאתה רק מנכ"ל בפועל, התמשכות הדיונים בעניינך בוועדה לבחינת מינויים בשירות המדינה, האם כל זה אינו מעיב על החודש הראשון בתפקיד?
"כל מה שקיבלתי עד היום בחיים היה קשה. בסוף אנחנו מנצחים את כולם. התוצאות ידברו".

ואתה מאמין שכל הרעש סביבך יסתיים בטוב?
"כן".

יש לך הסבר לגבי הסיבה ל'רעש' סביב המינוי?
"אי אפשר להתקדם בחיים אם אתה עסוק בלנתח את מה שהיה בעבר. אני לא חי תחת העננה של הקשיים. יש לי רק מטרה אחת: ביום שאצא מפה, אשאיר הרבה סימנים טובים. גם בעיר וגם בנמל".

ומתי זה יקרה?
"אצא מפה כשארגיש שמיציתי את התרומה שלי למקום".

בשנת 2011 או בשנת 2020?
"יש כמה תהליכים שהייתי רוצה להשלים. הם ייקחו יותר משנה, שנתיים. זה ייקח מספר שנים. ללכת להביא לפה קו חדש, זה לא כמו להוסיף עוד תחנה במסלול של אוטובוס בשכונת שחמון. אני חושב שעתידו של נמל אילת טמון קודם כל בהגדלת נפח הפעילות. אחר כך בשיפור מקצועי. כלומר, העלאת המיומנות של העובדים. צריך גם לקדם את נושא התשתיות. בעיקר עם הפנים לעולם ירוק יותר: מערכות סולריות, תאורה יותר ירוקה, טיפול סביבתי יותר בשמנים ובדלקים. חידוש מערכות ניטור. החלפה של מחסני 'כימיקלים לישראל' במערכות ההטענה והפריקה מתקדמת יותר, כדי שנוכל לשמור על המפרץ כאתר תיירותי וכשמורת טבע. נקודת חשובה נוספת היא ספינות הנוסעים. אני חושב שחשוב להביא תיירים ולסייע בכך לתיירות בעיר אילת. שיפצנו את המסוף במאות אלפי שקלים לאור ההגעות הצפויות של ספינות התיירים".

איך אתה מסתדר באילת?
"אין לי תלונות. אני מתגורר בדירה שכורה ונשאר פה לעתים גם בסופי שבוע".

כיצד קיבלו אותך העובדים?
"מצוין".

שמעתי מהם שאתה בן אדם חיובי ונחמד.
"אנחנו לא באים לפה כדי להיות חברים שלהם. אנחנו באים לעבוד".

אווירה טובה זה לא דבר חשוב?
"אווירה טובה היא חלק נכבד מהצלחה של מקום. אני חושב שהנמל הוא גן עדן לאנשים. אנשים עובדים פה בתנאים מצוינים ולכן צריך לשמור על המקום הזה".

לפי דו"ח הממונה על השכר במשרד האוצר שפורסם בשבוע שעבר, המצב בנמל יותר מדי טוב.
"המצב בנמל מצוין, בעיקר מבחינת השכר".

העובדים טוענים שיש בעיה של מכרזים ואי כיבוד הסכמי עבודה.
"אני בא עם ניסיון עשיר בחברות, משרדי ממשלה וחברות פרטיות. אני חושב שזה אחד המקומות הטובים בארץ לעבוד בו".

יש תוכניות להגדיל את מצבת כוח האדם?
"אם לא נצליח להגדיל את התמהיל העסקי של הנמל, אז לא".

מה הבעיה של התמהיל העסקי?
"יש לנו יותר נקודות חולשה: מיקום הנמל, המבנה שלו. אופי הפעילות, התחרות עם הסביבה. המיקום שלנו בתוך עיר תיירותית שמקשה על פיתוח. המרחק ממרכז הארץ. שישים אחוזים מהכנסות הנמל מגיעות מייבוא כלי רכב. זה לא סביר. אם יקרה משהו עם הרכבים, הנמל קורס. בנוסף לכך, התלות ברכבים היא לא בידיים שלי. היא תלויה בספקים ובהחלטות ממשלה".

ואיך משנים תמהיל כזה?
"מתמקדים בפתיחת קווים חדשים. מחזקים את הקשר האישי והמקצועי עם הלקוחות המרכזיים שלנו, כדי שהם לא ימשיכו לעבוד איתנו בגלל הוראת ממשלה, אלא בגלל השירות והעלויות הכספיות".

וסבסוד התובלה היבשתית?
"נכון. בהנחיית היו"ר, אנחנו מנסים להקים שדולה שתסביר את המצב המיוחד של הנמל, מתוך הכרה במשמעויות הנמל לעיר אילת כעוגן חברתי כלכלי וכשער הכניסה הדרומי של מדינת ישראל. הדירקטוריון אישר עקרונית את תקצוב הקמת השדולה".

אנשים בנמל אמרו לי: 'מי שמנהל את הנמל באמת, זה יאיר חזן'


"קודם כל, האיש החזק בנמל הוא יאיר. אין לי שום בעיה עם זה. הוא עושה עבודה נהדרת. הוא מנהל את הנמל שנים ארוכות תחת סיטואציות בלתי אפשריות, ואני חושב שהוא עושה עבודה מדהימה. נותן לנמל הרבה מאוד מזמנו. הוא יו"ר לא בשכר, ולמרות זאת הוא נותן הרבה מאוד. מנסה לעשות כל שביכולתו כדי שהנמל יצליח".

אתה רואה את תפקידך כמי שמופקד על הכנת הנמל לקראת ההפרטה?
"להיפך. אנחנו מנהלים את הנמל תחת הידיעה שהוא יופרט. אבל כרגע, זה לא משפיע על ההתנהלות שלנו. אנחנו מתייחסים לעבודה בנמל כאילו לא הייתה הפרטה, מכיוון שעיסוק בהפרטה יכול להעיב על יחסי העבודה היום יומיים. כשתהיה החלטה, נתמודד".

אתה חושב שזה נכון להפריט את הנמל כעת?
"מכיוון שאני לא הגורם המחליט וההחלטה לא מתואמת אתי, אנחנו נעשה מה שהמדינה תחליט. אין לנו דעה בעד או נגד ההפרטה. אני חושב שהפרטה יכולה גם לשרת וגם להפריע להתנהלות של הנמל. זה תלוי בהרבה מאוד גורמים: בעיקר, בכיצד ייראה המכרז. מכיוון שאין לנו את הנתונים, וזה רק מתגבש, קשה לתת תשובה לדבר הזה. זה יהיה חסר אחריות".

מתי צפויה ההחלטה על ההפרטה?
"החלטת הפרטה של הממשלה צפויה כבר בחודש הקרוב. אני מעריך שעד סוף השנה הבאה, החברה תימכר".

יאיר חזן: "כניסתו לתפקיד הורידה ממני עול כבד"


יו"ר דירקטוריון נמל אילת, יאיר חזן, שותף להערכתו של המנכ"ל החדש, כי כבר בעוד שנה, צפויה חברת נמל אילת להימכר. אולם אינו מקבל את הקביעה כי אבישי כהן הוא מספר שתיים בנמל. "כניסתו לתפקיד הורידה ממני נטל כבד", אומר חזן ל'ערב ערב'. "בחודשים שלפני הגעתו, נאלצתי לקחת את המושכות לידיים. עכשיו העברתי לו את המושכות. אני מעדיף שהמנכ"ל יהיה האיש החזק בנמל".

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש