חמאם על הזמן

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 1/12/2010 09:34 ● ערב ערב 2474
מים, הצלפות, שפשופים וטמפרטורה של מעל 45 מעלות. הייתם מאמינים שבכלל נהנינו מזה?. מסע עירוני אנתרופולוגי לפנינה טורקית בעיר

תמונת כתבה


דקה אחרי שסוזי יוצאת מטיפול העשרת-אלפים שעשו לה בחמאם, מושיב אותה המטפל על ספות הקטיפה כשהיא עטופה בחלוק הצחור ומגבת לבנה מגולגלת על ראשה כמו טורבן. כיאה למראה המלכותי שלה, המטפל נוהג בה כפי שכל גבר צריך לנהוג באשה: הוא מרים את רגליה להדום מפואר, מניח כרית נוספת מאחורי גבה (שיהיה לה נוח) ומוזג לה תה עשיר ומתוק מתוך קנקן כסוף ומפותל מעוטר. אידיליה. כמעט אפשר לשכוח שעשר דקות קודם הוא הצליף בה עם מגבת רטובה ומהבילה והבטיח לה שזה יעשה פלאים למערכת הדם שלה. סוזי לוגמת מהתה המתוק ובאופן כללי נראית מנומנמת ונינוחה. כנראה שהטיפול אכן עשה את העבודה.

מזרימים את הדם בקצב
כמו באיסלאם, גם ביהדות, אפשר למצוא את מנהג הטבילה והרחצה. אצלנו זה המקווה: בריכה קטנה בה רוחצים. בטורקיה, זו ממש תרבות. בית מרחץ הוא חלק מהווי הטורקי, מקום שמוקדש רובו ככולו לתענוגות הגוף, לרחצה, היטהרות ולהתרגעות. מישהו באילת החליט, שאת החוויה הזו, צריך לייבא גם לכאן. וכך, בין הקניות לים, מסתתר לו החמאם. העיצוב: אלף לילה ולילה. מוזיקה טורקית עדינה מתנגנת ברקע, פעמונים ושנדליירים מזרחים תלויים מהתקרה, ספות קטיפה ושטיחים עשירים ובדי זהב וארגמן תלויים מהתקרה. בינתיים נראה מבטיח.

העונג שבהצלפות


הדלת נפתחת. אדים חמים ולחות גבוהה מקבלים את פניך ואופפים אותנו. החדר הוא חלל גדול מרוצף שיש חם, בצדדים - ספסלים וכיורים עם ברזי זהב. במרכז החדר כוכב שיש ענק, מזבח ענק שהוא למעשה שולחן הטיפולים. סוזי שלנו, לבושה בבד דק ('פסטמל' – בד מסורתי ללבוש על בגד הים) ומשובץ ונעולה כפכפי עץ מסורתיים, מובלת לאחד הספסלים. המטפל, לבוש גם הוא בבד משובץ בלבד שעוטף את חלציו, מחייך אליה חיוך מרגיע, מושיב אותה על הספסל ומתחיל. הוא מניף בדרמטיות שתי קערות מים חמים. אנחנו במתח. מה עכשיו? ספלאש. הוא מטיח אותם בכוח לעבר סוזי ההמומה. הטיפול התחיל. זרם הדם של סוזי, מסתבר, מתחיל להתעורר. עכשיו מגיע ההמשך. קרצוף עם ליפה, זרמי סבון מכף רגל עד ראש, סוג של פילינג טוטאלי. מאוחר יותר, פורש המטפל בד על המזבח ומניח את הטלה הקטן שלנו, סוזי, על המזבח. כיאה לטלה שעולה לעולה, סוזי פועה מעט, אך מקבלת את גורלה בהכנעה. ואז מגיעות ההצלפות. זה כנראה משהו טורקי אסלי, סממן תרבותי עם ביטויים פיזיולוגיים עזים. המטפל לוקח מגבת רטובה ומכה בה נמרצות. על הגב. על הכתפיים. בגלל ההכרות הקודמת שלנו, אני יודעת שאם היה בזה משהו לא נעים, המטפל כבר מזמן היה מוצא את עצמו קשור לאחד הכיורים עם מגבת תחובה בפיו. אבל כנראה שההצלפות באמת עושות משהו פיזי מרענן. אני ניגשת לבדוק דופק לסוזי. היא בחיים. הכל בסדר. המטפל מביא שמן ופוצח בעיסוי כתפיים, קרקפת, ראש. סוזי מגרגרת.

רק תבוא


נכון שזה מנהג טורקי, אבל אפילו בו הצלחנו למצוא משהו ישראלי. הרי מה חביב על הישראלים יותר מאשר לרוץ ולספר לחבר'ה? במקרה של החמאם הטורקי, החלל הגדול בו אנו נמצאים יכול להכיל עד 60 איש. אל תרוץ לשום מקום. אתה פשוט יכול להגיע לכאן עם כל החבר'ה ולעשות את זה ביחד. רוצה פרטיות? יש חדרים אישיים. רוצה קונבנציונאלי? יש חדרי טיפולים לשלל טיפולי הספא הקונבנציונליים. רק תבוא. "אסור לשכוח את הערך הבריאותי של הטיפול. הוא הזה פותח את כל הנקבוביות, מוריד את התאים המתים ומרענן את מחזור הדם", מסבירה לנו סיגל רחמים, מנהלת השיווק והמכירות של המקום (אשר דרכה ניתן לתאם אירועים מכל סוג במקום).
אז לסיכום - לא צריך לנסוע עד לטורקיה, החמאם הטורקי האמיתי כאן בשבילכם, ממש כמו באיסטנבול. המקום מציע טיפולי חמאם מסורתיים 'בייזים' ו'קסה', המבקרים מקבלים 'פסטמל' (לבוש טורקי מסורתי), קבקבי עץ וכאמור חלוק מגבת ולסיום תה טורקי. החמאם למעשה הוא ספא מפואר המציע מגוון רחב של טיפולים, והכל באמצעות צוות מטפלים מקצועיים.
לתושבי אילת – הנחה של 15% על מגוון הטיפולים.

'החמאם הטורקי באילת',
מתחם החמאם, טלפון להזמנות:
08-6363006/5.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש