חוק ומשפט

מאת: או-מד מדיקל ● 7/12/2010 18:27 ● ערב ערב 2475
עו”ד שירה בן אשר
חוק ומשפט

טיפים מעשיים - נקיטת אמצעי זהירות ברכישת דירה מחברה קבלנית


רוכשי דירות חשופים לסיכונים רבים בעת רכישת הדירה. אחת הסיבות לכך היא העובדה כי מדובר בעסקה הקשורה במסמכים משפטיים, הדורשים הבנה של סעיפי ההסכם והשלכותיו.
לרוב מדובר בעסקה החשובה ביותר בחיי הקונה, בה מושקע רוב כספו, לכן נקיטת אמצעי זהירות והגנה מרבית של ההסכם טרם הקניה, עלולה למנוע נזק כספי כבד ביותר. להלן מספר נקודות שעל הקונה לדעת בטרם רכישת הדירה וחתימה על הסכמי המכר.
? חשוב תחילה לברר את זהות החברה הקבלנית, המוכרת. יש לדרוש את מסמכי התאגדות החברה, רישיונות הקבלן ואף לבדוק פרויקטים אחרים שביצע הקבלן.
? כידוע, הסכם מכר של חברה קבלנית הינו הסכם עב כרס המכיל סעיפים רבים ומסמכים נלווים כגון מפרט טכני, אותם יש לקרוא היטב. חשוב לבדוק כי הפרטים מדויקים ולסמן את הפרטים שאינם מובנים. יש להתייעץ עם עו"ד על סעיפים אלו.
? על הרוכשים להבין כי עורכי הדין של הקבלן רשאים לייצג את הרוכשים בכל הנוגע לרישום הנכס בלבד ואינם רשאים לייצג את הקונים, לכן, עורכי דינם של הקבלנים מייצגים האינטרסים של הקבלן ותו לא.
? לפני חתימה על ההסכם, יש לבחון היטב את נסח הרישום של הדירה בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) או את אישור זכויות הדירה אם היא רשומה במנהל מקרקעי ישראל, המפרטים את הזכויות המשפטיות החלות על הדירה. כך ניתן ללמוד האם קיימים שעבודים, עיקולים או התחייבויות אחרות בדירה ולהבטיח כי הנכס יועבר לקונה חופשי מכל זכות או שעבוד.
? סוגיה נוספת אותה יש לבחון היטב היא מחיר הדירה, יש לבדוק האם כוללת את כל התשלומים הנלווים הקשורים בבנייה ובמסירת הדירה או רק חלקם, וכן את אופן התשלום. מומלץ לקבוע את התשלומים בגין הדירה בהתאם לקצב הבניה.
? בהקשר זה חשוב לוודא כי הכספים הנמסרים לקבלן, יובטחו בבטוחות חזקות אשר יגנו על כספו של הקונה במצב של למשל פשיטת רגל. עוד חשוב כי תרשם לטובת הקונה הערת אזהרה בטאבו או משכון על זכויות הקבלן ברשם המשכונות, במידה ומדובר בדירה הרשומה במנהל מקרקעי ישראל.
? רישום זכויות הדירה על שם הרוכשים הוא הליך ארוך העשוי לקחת שנים לפיכך חשוב להגביל בחוזה את הליכי הרישום שיבצע הקבלן לזמן סביר ולוודא כי לקבלן יהיה את כל האישורים הדרושים, לרבות אישורי המיסים, לרשום את הדירה על שם הקונה בלשכת רישום מקרקעין.
? יש לזכור כי כל הסכמה של הצדדים צריכה להיות כתובה באופן ברור וחד משמעי.
? מומלץ להכיר את תנאי החוזה היטב, ולעמוד על הזכויות שהוקנו בו, כך למשל סוגיית האיחורים במסירה וקנסות שנקבעים כפיצוי מוסכם בגין הפרה או איחור, וכן לשים לב לכל סעיפי פטור מאחריות של הקבלן.
לסיכום: קניית דירה, מצריכה בדיקה יסודית ומעמיקה של סעיפי ההסכם וטיב הזכיות המשפטיות והפיזיות של הדירה. על הקונה להבין את הרכישה אותה הוא מבצע, לדעת ולהישמר מהסיכונים הכרוכים בה ולהתגונן מפניהם בטרם עת.
האמור לעיל, מהווה מידע כללי בלבד ואינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. הכותבת אינה נושאת באחריות כלפי הקוראים ואין להסתמך על האמור מבלי להתייעץ עם עו"ד.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש