פרסומת
דלג

המחדל הבא? העיר אילת אינה מוגנת מפני הצפות

מאת: עומר כרמון ● 7/12/2010 18:52 ● ערב ערב 2475
מנהל מחלקת הנדסה אזרחית בעיריית אילת, שמעון חביב, אמר החודש בדיון במשרד הפנים: "שבר ענן טוב בהחלט יכול לעשות שינוי תב"ע דרמטי בעיר" מנכ"ל רשות הניקוז ערבה, עמי שחם: "זה מחדל גדול. העבודה להסדרת תעלת הניקוז המרכזית של אילת נתקעה לפני מספר שנים, מכיוון שבעירייה אמרו לנו שהם רוצים להרחיב את הכביש העוקף, ומאז כלום לא קרה. במקרה של גשם חזק, יתרחש באילת אסון גרוע יותר מאסון מדיירה בפורטוגל, שם נהרגו עשרות בני אדם". עיריית אילת לא הגיבה לשאלותינו בנושא
המחדל הבא? העיר אילת אינה מוגנת מפני הצפות



”שבר ענן טוב בהחלט יכול לעשות שינוי תב"ע דרמטי בעיר", הבהיר החודש מנהל מחלקת הנדסה אזרחית בעיריית אילת, שמעון חביב, במהלך דיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה של משרד הפנים שעסק במצבה הגרוע של תעלת הניקוז העירונית לאורך הכביש העוקף. מנכ"ל רשות הניקוז ערבה, עמי שחם, אומר ל'ערב ערב': "עיריית אילת לא מטפלת בתעלה. היא נסתמה במספר מקומות, בעיקר מול אולם הספורט 'בגין'. במקרה של גשם חזק, יתרחש באילת אסון גרוע יותר מאסון מדיירה בפורטוגל, שם נהרגו עשרות בני אדם".

”העיר נבנתה כמעט בלי הגנות”


מצבה הגרוע של תעלת הניקוז המרכזית בעיר, עלה החודש לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, בשל ערעור שהגישה חברת 'אלמוג אחזקות' על ההחלטה לחייבה למצוא פתרון לבעיית הניקוז במתחם בו היא מתכננת לבנות בניין נוסף. לחברת 'אלמוג' התברר לאחרונה, כי , מכיוון שהתעלה סתומה ולא מתוחזקת, המתחם, בו כבר פועלים שמונה מבנים המשמשים למגורי עובדים, נמצא בסכנת הצפה. מנהל מחלקת הנדסה אזרחית בעיריית אילת, שמעון חביב, הסביר לחברי הוועדה, כי ייעשה מאמץ להדריך את חברת 'אלמוג' כיצד תוכן להגן חלקית על המתחם, אולם עד שיימצא פיתרון כולל לתעלת הניקוז, יחלפו להערכתו עוד שנים רבות.

”אנחנו כרגע בתפר של המעבר ממצב שבו העיר לא מוגנת בכלל ומצב שלאט לאט התחומים מתחילים להסתדר: על מה רשות הניקוז אמורה להגן? מה נחשב כתיעול העירוני?", אמר חביב. "באמצע, נמצא כאן יזם ('אלמוג אחזקות', ע.כ) שהמתחם שלו נמצא דרומית לאותו כביש שמשמש כסוללה למה שנקרא כאילו נחל, אגן ניקוז שמופנה ומופיע שם בתוכנית. אנחנו יודעים את הנתונים שלו. כל מה שאנחנו מבקשים שיגיש נספח ניקוז מקצועי בכדי שנוכל לשלוח אותו לבדיקה. זה לדעתי יפתור את הבעיה של התנאי הזה, כי ההסדרה של הניקוז במעלה תיקח עוד הרבה זמן. צריך לגמור את התכנון, את תוכנית האב ולאשר אותה בכל המוסדות. אחר כך צריך לגמור את התכנון לביצוע ואחר כך להתחיל לבצע, אנחנו מדברים כאן על תקופות שבהן כנראה חלק מאיתנו יהיו בפנסיה, אני בטח. כן, אז זה לא ריאלי".

האדריכל עלי פורטי, סגן מתכננת מחוז דרום במשרד הפנים, שאל את חביב, "כיצד ניתן להבטיח שכל האזור לא יישטף עד ים סוף?". מנהל מחלקת הנדסה אזרחית בעיריית אילת ענה: "נכון להיום, אני מודיע חד משמעית, בין אם רשות הניקוז רוצה את זה או לא רוצה את זה, מאחר והעיר הזאת נבנתה במשך שישים שנה כמעט בלי הגנות, אלא רק הפניות לוקאליות, שבר ענן טוב בהחלט יכול לעשות שינוי תב"ע דרמטי בעיר".

"איך אנחנו אמורים לאשר תוכנית שאולי תישטף לנחל?", שאל שוב פורטי. "ברגע שהיזם יגיש נספח ניקוז שנשען על נתונים, אפשר יהיה לראות מה משפיע עליו, מה לא משפיע עליו. מה מופנה, מה לא מופנה, מה צריך הגנות, מה לא, מה בתחום אחריות של מי. אבל אין ניתוח, עד היום לא הוגש", ענה שמעון חביב.

"לפי שאלתך, צריך היום לשלוח אוטובוסים ולפנות את כל מי שגר שם, שזה קמפוס אילת, מכבי אש, בזק, אולם ספורט, היה צריך לפנות שם הכל", אמר הבעלים של חברת 'אלמוג אחזקות', מריו זוזל. "אם הדיון היה לפני שבועיים, יכול להיות שהתיאור הזה היה קרוב לאמת", ענה לו חביב.

באילת אין חוקי עזר לניקוז


יו"ר רשות הניקוז, עמי שחם, אומר ל'ערב ערב', כי העיר אילת אינה מוגנת מפני שיטפונות, והאסון, למרבה הצער, הוא רק עניין של זמן. "מי שבנה את הכביש העוקף ואת תעלת הניקוז לצדו, זאת עיריית אילת", הוא אומר. "העיר מתוכננת לגדול באזור זה צפונה ומערבה. בין השאר מתכננים לבנות שם את שכונת 'רמת בגין'. תעלת הניקוז ליד הכביש העוקף היא תעלה עירונית, שאינה באחריותנו. למרות זאת, עזרנו בעבר לעירייה לעשות שם חלק מהעבודות, אך העבודה נתקעה לפני מספר שנים, מכיוון שבעירייה אמרו לנו שהם רוצים להרחיב את הכביש. אנחנו אמרנו להם: 'אם אתם מוסיפים עוד נתיב, אז תגביהו את הכביש כדי שהוא יהווה סוללת ניקוז שתמנע כניסת מים מחוץ לעיר פנימה'. כל הסיפור תקוע המון זמן. מול אולם הספורט 'בגין', התעלה חסומה. זה מחדל גדול. אילת נמצאת כולה במדרון, אם יהיה שבר ענן בעיר, מכוניות יתדרדרו, מרתפים יוצפו. באילת אין כלל חוקי עזר לניקוז. כלומר, העירייה לא מפקחת על ניקיון ותקינות תעלות הניקוז, ואז כשבא גשם, הכל נסתם".

כיצד יכולה עיריית אילת לאשר תוכניות בנייה, אם אין בעיר פיתרון ניקוז?
"הם מגלגלים את זה אלינו ומחכים שמישהו יוציא להם את הערמונים מהאש. אבל מדובר על בעיה שהיא נקודתית בעיר אילת. לצערי, רק כשיהיה אסון, יקימו ועדת חקירה ויבדקו מי אשם. אנחנו הגשנו את תוכניות האב לניקוז. סיכמנו עם העירייה שאת הכנת התוכנית נממן במשותף, בסופו של דבר, אנחנו שילמנו את הכל".

"זה כמו מפלסות שלג בתל אביב”


הבעלים של חברת 'אלמוג אחזקות', מריו זוזל, אומר ל'ערב ערב', כי להערכתו, הוועדה המחוזית מגזימה בתיאור הסכנה, מכיוון שבאילת כמעט אף פעם לא יורד גשם. "אני מקווה שבקרוב מאוד נסיים את הפרשה הזאת. נקלענו לכל מיני חוקים חדשים שנוצרו, כמו תמ"א 34 (תוכנית מתאר ארצית למשק המים, נחלים וניקוז), שקובעת שכל דבר, אפילו אם הוא באילת, צריך להגיע לרשות הניקוז. מה מנקזים? אין לי מושג. כנראה שלפעמים כותבים חוקים וצריך לעמוד בהם. כל הסיפור הזה של התעלה, זה כמו שבתל אביב יקנו מפלסות שלג כי פעם אחת באלפיים שנה יורד שם שלג".
זוזל סיפר ל'ערב ערב', כי העביר לעיריית אילת טיוטה של נספח ניקוז למתחם אלמוג. "אני מניח שהטיוטה תאושר בקרוב, ובתוך מספר חודשים נעלה על הקרקע ונבנה, כי אילת היא עיר של תיירות וזקוקה למגורי עובדי בתי מלון", הוא אומר. במתחם 'אלמוג אילת' פועלות כיום 330 יחידות דיור בשמונה מבנים. עם קבלת האישור מהוועדה המחוזית, בכוונת החברה לבנות בניין תשיעי ולהגדיל את מספר יחידות הדיור ל-486.

למרות שהעברנו לעיריית אילת שאלות בנושא בראשית השבוע שעבר, לא קיבלנו כל תגובה.