פרסומת
דלג

פקחי הטיסה: שדה התעופה ב'עובדה' מסוכן – נשבית את הטיסות

מאת: עומר כרמון ● 19/1/2011 18:38 ● ערב ערב 2481
פקחי הטיסה בנמל התעופה 'עובדה' מאיימים להשבית כבר מסוף השבוע הקרוב את מגדל הפיקוח בשדה, בשל טענתם לליקויי בטיחות רבים. יו"ר אגודת פקחי הטיסה בישראל, עומרי אבני, אמר ל'ערב ערב': "רק לפני שבוע, נמנע אסון, כשמסוק שחנה בקרבת השדה המריא לפתע, בזמן שמטוס קיבל אישור להמראה. שדה התעופה באילת בטוח, ואין לנו כל כוונה להשבית גם אותו". גורמי תיירות חוששים מפגיעה קשה בתיירות הנכנסת
פקחי הטיסה: שדה התעופה ב'עובדה' מסוכן – נשבית את הטיסות



פקחי הטיסה בנמל התעופה 'עובדה' מאיימים להשבית כבר מסוף השבוע הקרוב את מגדל הפיקוח בשדה, בשל טענתם לליקויי בטיחות רבים. יו"ר אגודת פקחי הטיסה בישראל, עומרי אבני, אמר ל'ערב ערב', כי בחודשיים האחרונים, התרחשו בשדה 24 אירועי בטיחות. האחרון התרחש לפני שבוע, כשמסוק שחנה סמוך לשדה המריא לפתע מבלי להודיע מראש, בזמן שמטוס קיבל אישור להמראה.

"כל מאמצינו מכוונים לטובת התיירות באילת", אומר אבני. "אנו חרדים לציבור הנוסעים. אנו לא דורשים העלאה בשכר, רכב או כל הטבה אחרת. אנחנו רוצים לעבוד בשקט, כדי שהציבור יידע שהוא נוחת וממריא ב'עובדה' בבטחה. כיום, לפי הנהלים, הפקחים האזרחיים נחשבים ב'עובדה' לאורחים. הפקח יושב בכיסא בצד ומחכה: ברגע שמגיע מטוס אזרחי, החיילת או החייל אומרים לו: 'קח את המיקרופון'. ברגע שהוא מסיים, החייל אומר לו: 'עכשיו אני מדבר'. אי אפשר ליצור כך עבודת צוות. לכן, אנו מבקשים מרשות שדות התעופה לקבוע נהלים לגבי סמכויות וניהול המרחב האווירי בזמן שיש מטוס אזרחי".

"בעייה שנייה בשדה, הם כלי רכב שנעים על המסלולים. הקשר של הרכב הוא רק עם הפקח הצבאי, מכיוון שלפקח האזרחי אין קשר צבאי. החיילת במגדל הפיקוח אחראית על תנועת כלי הרכב, בעוד הפקח האזרחי אחראי על התנועה האווירית. זה מצב לא בריא".

"בעייה שלישית היא המרחב האווירי: מטוסי קרב שייכים לצבא בלבד. מטוסי תובלה ומטוסי כבדים אחרים שייכים לפקח האזרחי. זה יוצר הרבה אי הבנות. בעיה חמורה נוספת היא ההצטרפות לנחיתה. המטוס מגיע דרך פרוזדור אזרחי. אבל אז בנקודה מסוימת הוא עוזב את הפרוזדור ומתחיל להנמיך לכיוון 'עובדה'. המעבר שלו מהפרוזדור הבטוח למרחב עובדה עובר מעל שטח אש ובאזור שחיל האוויר מנווט בו. כבר נכנסנו מספר פעמים עם מטוסי שכר לשטחי אש בשימוש שירו בהם פגזים, או כשהיו מזל"טים באוויר".

לפני ארבעה חודשים, התייחס מבקר המדינה לנושא והתריע על ליקויי הבטיחות בשדה. לא קרה מאז שום דבר?
"מבחינת נהלי העבודה, לא קרה שום דבר. הדבר היחיד שקורה כרגע, שיש האצה בכוונות לשפר את המצב. חיל האוויר נכנס לדיאלוג. נקבע, שבתוך חודש, יביאו המלצות. עכשיו הם ביקשו דחייה של שבועיים. אבל המטוסים ממשיכים לטוס, והמגדל ממשיך לעבוד ומבחינתנו, הגיעו מים עד נפש. לפני שבועיים, נפגשתי עם מנכ"ל רשות שדות התעופה, והוא ביקש מאתנו ארכה של שבוע כדי לטפל בבעיות. ביום חמישי, תתקיים פגישה נוספת, לאחריה נחליט אם להשבית את מגדל הפיקוח ב'עובדה' כבר בסוף השבוע הקרוב".

השביתה עלולה לכלול גם את שדה התעופה באילת?
"מדובר אומנם באותם הפקחים, אבל לא נשבית את אילת. יש שם בעיות נקודתיות, אבל בעיקרון, מדובר בשדה בטוח".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה, כי היא עושה כל שביכולתה כדי לפתור את בעיית הפיקוח. אולם דובר הרשות הדגיש, כי מדובר בנושא שבאחריות רשות התעופה האזרחית השייכת למשרד התחבורה. ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.