יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 10/5/2011 22:39 ● ערב ערב 2497
הרב דוד שנה מפקח כשרות עירוני
יהדות

פרשת 'בהר'


מה עניין שמיטה להר סיני? שאלה זו הפכה למטבע לשון בימינו. כאשר אנחנו שומעים משפטים שנראים בעינינו כלא קשורים אחד לשני, או שאנחנו אומרים משהו ובן שיחנו אומר משהו שבכלל לא קשור למה שאמרנו, מיד אנו שואלים- מה עניין שמיטה להר סיני? כלומר מה הקשר, מה פתאום אתה מערבב בין נושאים/ משפטים שאינם קשורים.
המקור של הביטוי "מה עניין שמיטה אצל הר סיני", מופיע ברש"י רבי שלמה יצחקי, פרשן התורה הדגול}בתחילת פרשתנו, פרשת 'בהר'. בפסוק הראשון בפרשה נאמר שה' דיבר עם משה בהר סיני ומיד אחר כך ה' מלמד את משה את כל הדינים, ההלכות והדקדוקים השייכים לשנת השמיטה. כיצד בשמיטה צריכים לנהוג עם הקרקעות, התבואה, הפירות והבהמות שלנו, מה מותר ומה אסור לעשות בשמיטה.

התורה מפרטת לאורך כל הפרשה לפרטי פרטים את כל דיני השמיטה. פירוט דומה אינו מצוי במצוות אחרות הכתובות בתורה. משום כך שואלים חז"ל- מה עניין שמיטה אצל הר סיני? כלומר, מדוע ציינה התורה שהקב"ה אמר למשה את דיניי השמיטה בהר סיני? התשובה של חז"ל היא: כשם שבמצוות השמיטה נאמרו כל הדינים והדקדוקים בהר סיני, כך גם כל הדינים והדקדוקים של כל מצוות התורה נאמרו וניתנו למשה רבנו בהר סיני, אף על פי שלא נכתבו הדינים הללו במפורש בתורה.

בתורה ישנם 613 מצוות, מתוכן 248 מצוות עשה ו-365 מצוות לא תעשה. רובן המוחלט של המצוות נכתבו בתורה באופן כללי ביותר, עשה כך או אל תעשה כך. אך כיצד בדיוק עלינו לקיים את המצוות השונות לא כתוב לנו בתורה שבכתב. הדינים, ההלכות של כל המצוות, אכן ניתנו למשה רבנו בהר סיני, אולם משה רבנו נצטווה למסור את כל ההלכות של כל המצוות לעם ישראל בעל פה ולא לכתוב אותן. לדוגמא: כולנו עושים ברית מילה לתינוק כשהתינוק מגיע לגיל שמונה ימים, מצווה חשובה מאוד שכתובה בתורה. אבל היכן בתורה כתוב ולו ברמז, שצריך לחתוך לתינוק חתיכת בשר מאבר המין? בתורה נאמר שעלינו לכרות את העורלה של התינוק בגיל שמונה ימים, אולם מי אמר שהכוונה לעורלה שבאבר המין, אולי הכוונה לעורלה של האוזן (להוריד את התנוך של האוזן). אתם רוצים לומר שסיכנתם את התינוק שלכם מבלי לבדוק אם זאת היתה כוונת התורה בקיום מצוות המילה? או שמא יש כאן תופעת העדר, כולם עושים כך ברית מילה, אז כנראה שזה מה שצריך לעשות?
גם אם תחפשו בכל התורה, לא תמצאו בשום מקום שכתוב במפורש שברית מילה מבצעים באבר המין!

אם כן, מדוע בכל זאת אנחנו ואבותינו מקיימים את מצוות ברית המילה באופן זה? התשובה היא- מכיוון שכך הסביר ולימד משה רבנו את עם ישראל בעל פה למה התכוון הקב"ה כאשר הוא ציווה בתורה לכרות לתינוק את העורלה. וכשם שברור לנו לחלוטין, ללא כל פקפוק, שכך מקיימים את מצוות המילה שכן אנו מאמינים בתורה שבעל פה במאה אחוז, כך נכון הדבר לגבי כל יתר מצוות התורה, הדינים, ההלכות והדקדוקים המצויים בתורה שבעל פה (אשר הספיקה להיכתב במהלך הדורות-הלא היא 'הגמרא'), המתייחסים לכל אחת משש מאות ושלוש עשרה מצוות התורה, בין אם המדובר בדיוקים של שמירת השבת או אכילת טריפות, ובין אם מדובר במצוות שבין אדם לחברו כגון: הלכות שכנים או נזקים שיהודי גורם לחברו. כולם ניתנו למשה רבנו בהר סיני והרי הם חלק בלתי נפרד מחמשת חומשי התורה שבכתב.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש