המיתוס ושברו בעולם העיצוב

מאת: רותם ג'קסון ● 7/9/2011 23:07 ● ערב ערב 2064
בית חדש מומלץ לעצב לפי הטרנד האחרון?. רצפת בטון היא פתרון זול לריצוף?. האם משתלם לשלם למעצב או אדריכל?. והאם סלון יכול לבודד כמו קיר?. בין אם אתם לקראת בניה או שיפוץ, כמה מיתוסים פופולארים שממש לא הייתם רוצים לטעות בהם בדרך להגשמת החלום
המיתוס ושברו בעולם העיצוב

מיתוס - עיצוב מטבח נכון, מחייב את השילוש הקדוש- כיור, כיריים ומקרר

נכון! משה חזן מ'נגריית חזן' משיב: "בכל תכנון של מטבח, הכיור, הכיריים והמקרר אמורים להיות במיקום שיוצר שטח משולש. בין שלושת ה'קודקודים' האלו מתבצעת כל עבודת המטבח, הבישול, הניקיון וכדומה. לכן, בכדי להקל על העבודות, צריך להקפיד ולמקם את כל השלושה סמוכים זה לזה. ככל שהמרחק ביניהם גדול יותר, כך נפגעת יעילות העבודה".

מיתוס- רצפת בטון היא פתרון חסכוני לריצוף

לא נכון!
תמונת כתבה
דוד חזיזה- 'שיפוצי אילת' משיב: "רצפת בטון לא משמשת בדרך כלל לריצוף ביתי. היא יכולה לתת פתרון נוח למוסכים ותחנות דלק. ישנם סגנונות עיצוב מסוימים שמשתמשים ברצפת בטון מוחלק כתחליף לריצוף, אולם בכל מצב בו מחליטים לעשות רצפה מבטון צריך להחליק אותו. תהליך כזה של החלקת הבטון הוא תהליך יקר, הרבה יותר מריצוף סטנדרטי של קרמיקה ולעיתים אף מריצוף יוקרתי יותר, למרות שיש היום תחליפים דמויי בטון שנראים מצוין ופחות יקרים. רצפת בטון שאינה מוחלקת משמשת רק הכנה לריצוף קרמיקה על מנת להשיג קרקע יציבה. יתרה מכך, משטחי בטון נוטים להסדק במעבר מקיץ לחורף ויש לקבוע בהם מרווחים על מנת למנוע זאת.

מיתוס- חסכוני יותר להשאיר את דוד השמש דולק כל היום, מאשר להדליק לפי הצורך

לא נכון! אלון מ'הידרו-2000" משיב: "לנהוג בצורה כזו זה ממש לא נכון! ואפילו לא מומלץ! אם משאירים את הדוד דולק כל הזמן, מקצרים לו את תוחלת החיים בצורה משמעותית כי הוא נמצא בלחץ מתמיד. תמיד עדיף להדליק את הדוד לפי הצורך. חצי שעה לפני המקלחת אמורה להספיק למקלחת יפה לשני אנשים. כמובן שתלוי גם בקיבולת של הדוד ובסוג הדוד. עדיף תמיד להרתיח רק חלק מהמים ולא את כל הכמות בהנחה שמסתמכים על חוק פיזיקה בסיסי לפיו מים חמים תמיד עולים למעלה ויוצאים מהנקודה העליונה. לפיכך אין צורך לחמם את כל כמות המים במיכל, הרי ממילא אף פעם לא משתמשים בכמות של כל המים החמים כי מווסתים עם מים קרים במקלחת. בתחום הדוודים ישנם שלושה סוגים: דוד שמש, דוד חשמל ודוד סולרי. בדירות הישנות ישנם רק דודי חשמל, אבל בדירות החדשות מרכיבים דודי שמש ודוודים סולריים החוסכים בחשמל בצורה משמעותית, בייחוד בעיר כמו אילת. דוד חשמל יכול לעבוד רק על חשמל, אבל דוד שמש יכול לעבוד גם על שמש וגם על חשמל" .

מיתוס - תאורת 'לד' לא מאירה מספיק

. לא נכון!
תמונת כתבה
גילויה של תאורת 'לד' במהלך שנות ה-60 שינתה את פניו של עולם התאורה. 'לד' LED - Light Emitting Diode, הינו חומר חצי מוליך, המספק תאורה בצבעים שונים למשך תקופת זמן ארוכה. רק במהלך השנים האחרונות החלו לעשות שימוש בתאורת 'לד' למטרות תאורה רגילה. בעבר שימש ה'לד' בעיקר לתאורת סימון. כיום, תאורה זו הינה משמעותית ביותר מכיוון שמדובר בתאורה חסכונית מאוד. צריכת האנרגיה הנמוכה של ה'לד' מסייעת לנו בחיסכון חשמל ותורמת במידה רבה לפתרון משבר האנרגיה. מהפכה זו שהביא איתה תאורת ה'לד' משפיעה גם על הנוחות והיעילות שבתאורה, כמו גם האסתטיקה הנלווית לה. מכיוון שנורות 'לד' מגיעות בצבעים שונים, ניתן ליצור באמצעותן תאורה יצירתית ומעניינת ואף שלטים פרסומיים ואפילו פרוז'קטורים. בנוסף, נורות 'לד' אינן פולטות חום ולכן הן מסייעות להורים טריים המפחדים מכוויות לילדיהם או לאנשים המעוניינים לשמור על חפציהם הרגישים לחום (בין אם מדובר במכשירי חשמל, יצירות אמנות וכו'), באילת משפיע הדבר על קירור הבית ועלויות המזגן.

מיתוס - צביעת קירות הבית בצבע כהה, מקטינה את חלל הבית?

נכון!
תמונת כתבה
סימונה אדרי, מעצבת הבית של חנות 'כלבו יוש' מסבירה: "ככל שהצבע איתו צובעים את קירות הבית הוא בהיר יותר, הוא נותן אור שפותח את החלל. צריך להתאים את הצבע לסגנון הבית והרהיטים ולא לבחור סתם צבע. בחדר קטן עדיף להשתמש בצבעים בהירים. לחדרי ילדים- צבעי פסטל ולחדרי שינה- צבעים רגועים. בצבע כהה משתמשים כדי להבליט קיר אחד. לא מומלץ לצבוע כמה קירות בצבע כהה כי זה יוצר תחושה מחניקה ואשליה של חלל קטן. מכל מקום, הטרנד העכשווי חוזר בהדרגה לצבעים הבהירים- לבן ושמנת הם הצבעים המובילים גם בקירות הבית וגם במטבחים. הצבעים הינם פתרונות נוחים ופשוטים הגורמים מיידית לתחושה של שינוי בבית בעלות זולה. כיף להחליף צבע. שלא כמו רהיטים אפשר כל חצי שנה להחליף צבע בבית ואפילו לא חייבים לשם כך את הבעל או איש מקצוע. אישה יכולה לחדש בית מההתחלה עד הסוף בכוחות עצמה ולעשות את זה לא פחות טוב מגבר אם לא יותר טוב. ואם בכל זאת רוצים להשיג צבעוניות גם בבית קטן? מחפשים קיר בודד, עמוד או קרניז בהם אפשר להביא 'יציאה' של צבע, שלא תעמיס או תקטין את החלל.

מיתוס - אי מרכזי וגדול במרכז המטבח, המשמש כשולחן וכמשטח עבודה, הכרחי במטבח

לא נכון!
תמונת כתבה
משה חזן מ'נגריית חזן' מסביר: "אמנם אי כזה משדרג ויזואלית את המטבח והוא גם נוח מאוד לעבודה, אבל במקרים בהם שטח המטבח קטן, אי כזה עלול דווקא להפריע. אם בכל זאת אי כזה הוא מושא חלומותיכם, אפשר לבנותו גם במטבח קטן אולם אז להשתמש בו לא רק לעבודה אלא גם כפינת אוכל, כך שיש להקפיד שתכנונו יאפשר הוספת כסאות ומקום לרגליים".

מיתוס - מזגן שעובד בטכנולוגיית 'אינוורטר' המתקדמת, חסכוני בלפחות 50% בצריכת החשמל

לא נכון! אמיר אלון, טכנאי מיזוג מ'אלון שירותי מיזוג אוויר' מסביר: "מזגני 'אינוורטר' אכן חסכוניים בחשמל, אבל לא מתקרבים לחיסכון של 50% בצריכה, אלא נאמדים בכ- 15%-20% בחסכון שנתי. גם חיסכון של 15%-20% הוא חיסכון לא מבוטל. אולם חשוב לציין שהעלות הראשונית של מזגן 'אינוורטר', שמיוצר בטכנולגיה מתקדמת יותר ממזגני 'און-אוף' הרגילים, גבוהה בצורה משמעותית וכמוה גם עלות החלקים לאחר גמר האחריות. למרות כל אלו, צפוי שכל המזגנים יעברו לטכנולוגיית 'אינוונטר' בעתיד. כמו כן, מזגני 'אינוורטר' מומלצים לקירור מרחבים גדולים ופחות לחדרים קטנים. הגורם שמוזיל את צריכת החשמל במזגן 'אינוורטר' נובע מהעובדה שהמדחס שלו עובד בתפוקה משתנה- הוא לא נדלק ונכבה כשהטמפרטורה בחדר מגיעה לטמפרטורה הרצויה כמו במזגן 'און-אוף', אלא עובד ברציפות ושומר תמיד על הטמפ' הרצויה מבלי שהמדחס ייכנס וייצא מעבודה. פעולת הכיבוי וההדלקה של המדחס במזגן 'און-אוף' בכל פעם שהוא נכנס ויוצא מעבודה היא זו שצורכת הרבה חשמל ומכאן החיסכון".

מיתוס- עיצוב הבית צריך להתאים לאופנה הנוכחית

לא נכון!
תמונת כתבה
דני ממן מ'עיצובים': "זהו מיתוס בעייתי שעלול לייצר הוצאות מרובות תוך זמן קצר יחסית. כאשר מעצבים בית, חשוב לתכנן לטווח הרחוק, מבחינת טיב חומרים כמובן אך גם מבחינת אלמנטים כמו צבעים, ריפודים, וילונות וכולי. כיוון שאופנה היא דבר שמשתנה כמו גם הטעם שלנו שמשתנה בהתאם, חשוב ללכת בעיצוב הבית על קווים נקיים, רגועים, קלאסיים במובן הזה שלא ימאסו או אפילו "יטרידו" תוך זמן לא רב. אין קשר דרך אגב אם הסגנון המועדף על דיירי הבית הוא כפרי, מודרני או אורבאני, בתוך הסגנון המועדף יש לשמור על ניקיון ורוגע יחסי אשר ישרת את הדיירים שנים ארוכות ויגרום להם קורת רוח בכל פעם שיגיעו הביתה".

מיתוס - חלון או דלת מזכוכית לעולם לא יבודדו כמו קיר אטום

לא נכון! עופר אלפסי מ'כלבו אלפסי בע"מ' "בעיקרון החלונות הינם אחת מנקודות החולשה של המבנה מבחינה תרמית כי מקדם ההתנגדות שלהן נמוך משמעותית מזו של קיר בלוקים רגיל, אולם קיימים כיום סוגים רבים של זכוכיות מבודדות שמצליחות לעשות את עבודת הבידוד מהימנה. חשיבותו של הבידוד התרמי באה לידי ביטוי בכמה מישורים: מונע מעבר של חום וקור דרך מעטפת הבית ובכך מצמצם את הצורך בצריכת אנרגיה/ חשמל לחימום וקירור הבית בכ-70%, מספק הגנה טובה יותר מבחינת תנאי האקלים ומונע שינויי טמפרטורה קיצוניים מה שתורם לאריכות ימיו של המבנה וכן מונע מרעש להיכנס לתוך הבית. ברור שהבידוד האידיאלי הוא בבניית קיר אטום, אולם בבניית בית/ חנות/ משרד, כשאנו רוצים להכניס כמות מספקת של אור שמש וזרימת אוויר, או לקבל נגישות רציפה לחצר באמצעות דלתות הזזה, אין ברירה אלא להשתמש בחלונות. למזלנו, קיימים היום מספר רב של פתרונות שיאפשרו לנו ליהנות גם מחלונות דקורטיביים שיכניסו לבית אור שמש וזרימה של אוויר וגם יצליחו לבודד כשצריך. ישנן כיום סוגי זכוכיות שונות ומגוונות ליצירת בידוד: 'זכוכית בידודית'- זיגוג כפול מופרד על ידי כיס אוויר, 'זכוכית אנטי סאן'- זכוכית כהה בעלת אפקט הדומה לזה של משקפי שמש, 'זכוכית רפלקטיבית'- זכוכית המחזירה את קרני השמש כלפי חוץ, 'זכוכית משולשת'- שלוש שכבות זכוכית, וזיגוג עם ננו-גל (חלבי בלבד) ועוד.

מיתוס - כדי לחדש את הבית, חייבים לשבור קירות

לא נכון!
תמונת כתבה
יסמין שושני לוגסי אדריכלית ומעצבת פנים משיבה: "למרות שפעמים רבות שבירת קירות נדרשת כדי ליצור חלל פתוח ורחב יותר, או כדי לשנות מיקום של פונקציות (מטבח, סלון) בחלל כדי להגיע לסידור נוח והגיוני יותר, כשהתקציב והנסיבות לא מאפשרות ניתן להגיע לתוצאה טובה גם באמצעות פתרונות סטיילינג- טיפול קוסמטי בקירות על ידי צביעה או שימוש בטפטים וקרניזים. צעד כזה משרה תחושה חדשה ומרעננת בבית. החלפת הריהוט לריהוט שמתאים פרופורציונאלית לחלל, שימוש בגופי תאורה, הוספת מראה לחלל קטן על מנת להשיג אשליה של גודל. הסגנון העכשווי הרווח בתחום העיצוב דוגל במינימליזם- בקווים נקיים ובריהוט מועט יחסית".

מיתוס- ריהוט חוץ לא יכול להתאים כריהוט בית

לא נכון!
תמונת כתבה
ניתן היום לערבב ללא חשש בין הסגנונות ואין שום צורך לשמור על קו אחיד. אגב, גם מהצד השני הדבר אפשרי, קרי, הוצאת ריהוט פנים בית אל תוך החצר, אלא שכאן הבעיה היחידה שיש לתת עליה את שימת הלב, היא החומרים מהם עשוי הריהוט כי הרי כולנו יודעים שהשמש וצינור המים הורסים הכל בקלות...

מיתוס - מעצב או אדריכל זו הוצאה מיותרת

לא נכון!
תמונת כתבה
אדריכל משה נתן: "יש מי שאולי ירים גבה אבל מדובר במיתוס אמיתי ומאוד ישראלי דרך אגב, שיוצא לי לפגוש אותו לא מעט ותמיד קצת חבל לי. אנשים חוסכים באופן יחסי מעט מאוד אגב ויתור על מעצב ואז בונים במאות אלפים את הדבר הלא נכון שלא מתאים לצרכים שלהם. זה חבל, בעיקר כי בתום הבנייה או השיפוץ בעלי הבית אינם לגמרי מרוצים. הבית לא ממלא את כל הצרכים שלהם והם נאלצים להתפשר על מוצר שעלה להם הרבה מאוד כסף. בשלב הזה, לרוב מאוחר מדי עבור אדריכל או מעצב להציל את המצב. בתכנון מוקדם ניתן לקחת בחשבון את כל הצרכים של בעלי הבית ולמזגם בפרויקט. אדריכלים ומעצבי פנים מכירים היטב את הטכניקות החדישות הקיימות בשוק, חומרים ועוד ותפקידם להדריך את הקבלן במהלך העבודה. כאשר אין הנחיה מפורשת במהלך הבנייה או השיפוץ, הרבה דברים נופלים בין הכיסאות וחבל".


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש