מראים להם את האור

מאת: מירי אלהרר ● 20/12/2011 22:00 ● ערב ערב 2529
לראשונה באילת נחנך לאחרונה בעיר פרויקט מיוחד - טנדם על אופניים. אם לא די בזה שמדובר באופניים דו מושביות בהם אחד מרכיב את השני, הרי שבמקרה הזה נעשה באילת שיתוף פעולה יוצא דופן בין מועדון העיוורים וכבדי הראייה בעיר לבין חברי סניף 'אנוש' המתמודדים עם פגיעה נפשית. אלו מקדימה ואלו ממאחורה. עוד לא אבדה תקוותם
מראים להם את האור

תמונת כתבה


אין משהו שיכול להיות משובב נפש עבור עיוורים וכבדי ראייה מאשר להשתלב בפעילויות אותם מבצעים בדרך כלל אנשים רואים. כך הוא הדבר לגבי רכיבה על אופני טנדם. אופניים מיוחדות, ארוכות מהרגיל, בעלות שני מושבים, עליהן יכולים העיוורים לשבת מאחור ולהיות מורכבים על ידי מי שראייתם תקינה. ואם מדובר במצווה כפולה, הרי שלטובת ההרכבה צוותו לפרויקט חברי מועדון 'אנוש' המתמודדים עם פגיעה נפשית. ממש כמו שמתכוון הפתגם האומר- 'כאשר פיסח מוביל עיוור, שניהם צועדים קדימה'.
לאחרונה נפגשו אלו ואלו במלון 'אגמים' שהתנדב לתרום את המקום והכיבוד לטובת השקת הפרויקט הייחודי מסוגו המשלב שני מרכזים חשובים באילת לאוכלוסיות מיוחדות, מועדון העיוורים וכבדי הראייה - 'אור בלב' וסניף 'אנוש' בעיר העוסק בשיקום מתמודדים עם פגיעה נפשית והשתלבותם חזרה בקהילה.
במפגש המיוחד והמרגש הזה השיקו המרכזים את שיתוף הפעולה ותחילתו של הפרויקט 'רוכבים בשניים' . פעילות בה רוכב 'מתמודד' לצד אדם עיוור או כבד ראייה על האופניים הייחודיות. תפקידו של 'המתמודד' לדווש ולהוביל בזמן שהעיוור יושב מאחור ומדווש גם הוא. "בפרויקט הזה אנו רואים כיצד 'המתמודד' מוביל את העיוור ושניהם ירכבו קדימה ולא רק על השביל", אומרת מיכל הרלינג, מנהלת סניף 'אנוש' באילת. נורית ווסר, רכזת מועדון 'אור בלב' מוסיפה בטון משכנע: "כל אחד יכול והשמיים הם הגבול".
את הפרויקט הייחודי הזה מלווים גופים רבים אשר נרתמו, תרמו והתנדבו ביניהם קרן 'ישרוטל' וקרן 'יואל' שתרמו את הסכום הנדרש לרכישת האופניים והאביזרים שנרכשו במחיר מיוחד הודות לחנות 'אמין-אופניים'.
תכנית הפרויקט מחולקת לשני שלבים: השלב הראשון הוא שלב תהליך האימון האישי וההעצמה שמומן על ידי רשת המתנ"סים באילת, באירוח מלון 'אגמים' ונעשה על ידי אורלי כהן-אידו. "השלב הזה", מסבירה אידו, "הוא בעל משקל ומשמעות בתוך הפרויקט כיוון שמטרתו ללמד את 'המתמודד' להתחיל לזהות בתוכו את היכולות להיות אקטיבי בכל הקשור לרצונותיו, לצרכיו, לחלומות שאולי הפסיק לחלום וגם לדעת לגלות אקטיביות בכל הקשור ביכולות שלו להתקשר עם הסביבה שמחוץ לביתו. לראות את עצמו כמי שעדיין יש בו והרבה מה לתת מעצמו".
אלי גונן, מנהל מתנ"ס 'קולייר', נשא דברים ובירך בשם רשת המתנ"סים באילת את שיתוף הפעולה המבורך והביע את התרגשותו הגדולה מעצם הרעיון ומשמעותו. גונן שהיה ער לכל הקשיים הניצבים בפרויקט ייחודי מעין זה ציין כי האמון והאמונה של האנשים הפועלים לטובת מימוש הפרויקט רק מוכיח שהכל אפשרי כשרוצים ומאמינים.
"ההיכרות עם אוכלוסייה מקבילה שאף היא מתמודדת עם קושי מגביל רק מסוג אחר", אומרות מיכל ונורית, "יש בה לתת גם ל'מתמודד' וגם לעיוור את ההכרה כי כל אחד מתמודד עם משהו בתוך חייו - הבחירה האישית של כל אחד כזה הוא לקום ולעשות מעשה".

עם הרבה רצון


אחד המתמודדים מספר בהתרגשות על החוויה הנכונה לו "אני מסוגל להזדהות עם המגבלה של העיוורים, בסך הכל בחיים כל אחד מאיתנו מתמודד עם משהו, לאף אחד לא באמת קל, ואני מרגיש שלמרות המגבלות שאני חי איתן ביומיום אני עדיין יכול ורוצה למצוא בתוכי את המקומות האחרים שמהם אני יכול לבא ולעזור למישהו אחר לחוות משהו שהוא טוב".
"אנו יכולים לראות בדמיוננו כיצד בזמן שהמתמודד מדווש באופניו ביחד עם העיוור הוא מתאר לו את הנופים, אולי מנהל עימו שיחה, מסייע לו לשבת, לרדת וכדומה", אומרת נורית, "עצם המעשים הקטנים שלכאורה חומקים מן העיניים יש בהם לגרום למתמודד להקשיב לעצמו, לרקום במתמודד את תחושת הביטחון והערך העצמי שלו ואת תחושת היכולת והמסוגלות שלו ביחס לעצמו ולאחרים" אומרת מיכל .
"זהו פרויקט ייחודי בארץ", אומר דוד קנר, יו"ר הנהלת סניף 'אנוש אילת' "ואני מאמין בו ובכל השותפים והמשתתפים בו".
השלב השני בתכנית כולל אימונים משותפים אחת לשבוע וטיולי אופניים בטבע. מעל גבי הבמה הבהיר אלן גפני, בעליו של 'אילת אקסטרים', שאחראי על ביצועו של שלב זה כי אין לו בעיה לרוץ מקדימה ואחורה. "הרכיבה מעניקה כושר גופני, פיתוח מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות, תחושת שחרור לצד היציאה למרחבים, שלא לדבר על החוויה הייחודית החברתית והרגשית שהמשתתפים בתכנית זוכים לה דווקא בגלל שיתוף הפעולה והנתינה לאחר", הוא אומר.
שלב הרכיבה בפרויקט מכיל בתוכו פעילויות המותאמות בדרגות קושי לאוכלוסייה הרלוונטית והוא מתקיים בהנחיית ובהדרכת מדריכים מקצועיים המגיעים בהתנדבות מקבוצת הטריאתלון האילתית 'הפועל ישרוטל ספורט קלאב'.
ברוך קבלו שייצג את הקבוצה באירוע הבטיח למשתתפים: "אנחנו איתכם, בכל מצב ובכל שלב".
יוצאים לדרך.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש