איך אומרים תרבות באילתית

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 29/2/2012 19:42 ● ערב ערב 2539
ביום חגה של אילת, כאילתית בדם (מגיל 5) וכעורכת מדור תרבות, פקד עליי העורך לכתוב על תרבות. ואני, ממושמעת שכמותי, עשיתי גם עשיתי. מתוך כל שלל אירועי התרבות שיש באילת, ויש הרבה! בחרתי שניים, שמלווים אותנו שנים רבות, שניים שמאוד נוגעים ללבי. קבלו את אילת התרבותית
איך אומרים תרבות באילתית

זה לא סוד שאילת אט אט, בצעדים זהירים ומזהירים, הופכת לעיר של פסטיבלים ואירועים, שלא מביישים ערי פסטיבל בארץ ובחו"ל. במהלך השנים, נוספו נדבך על נדבך אירועים שונים שהתקבעו להם בנוף האילתי, לצד וותיקים, שמלווים אותנו, חלקם, כבר עשרות שנים, כדוגמת פסטיבל הג'אז המסורתי, עם אחיו הצעיר – פסטיבל ג'אז חורף, פסטיבל אילת למוסיקה קלאסית, בניצוחו של המאסטרו וואלרי גרגייב ופסטיבלים קאמריים לרוב. ואיך אפשר לדבר על פסטיבלים ולא להזכיר את פסטיבל תמנע, אנאפאזה במדבר, עם להקת 'בת שבע' ואמנים שונים. ועוד לא אמרנו מילה על התימניאדה, טוניסיאדה, מרוקיאדה, פסטיבל זמר מזרחי, פסטיבל ריקודי בטן, סלסה, מופעי מחול מודרני א-לה סוזן דלאל ולהקת המחול הקיבוצית, קונצרטים קלאסיים מבית מרכז המוסיקה באילת, פסטיבל צילום תת מימי, וקצרה היריעה מלהזכיר עוד ועוד אירועים, ויסלחו לי אלה שלא ציינתי אותם. אבל התכנסנו כאן, ביום הולדתה ה- 63 של אילת כדי לפרגן לוותיקים, לאירועי התרבות הוותיקים, אלה שמלווים אותה עשרות שנים. שני פסטיבלים, שאותם אני מלווה שנים רבות – פסטיבל ג'אז קיץ ופסטיבל 'גרגייב', ככה החלטתי לקרוא לו.

הצדעה לג'אז האילתי



תמונת כתבה


פסטיבל 'ג'אז בים האדום', הוא הפסטיבל שהכי מזוהה עם אילת, או שאילת הכי מזוהה איתו. הפסטיבל נפתח באוקטובר 1987 ביוזמתה של עיריית אילת, ובסיועם של משרד התרבות, משרד התיירות, נמל אילת, התאחדות בתי המלון אילת ומספר תומכים עסקיים. 'ג'אז בים האדום' נערך מאז כל שנה בשבוע האחרון של חודש אוגוסט. אחד מבין מייסדיו ומנהלו האמנותי מאז ראשית דרכו הוא פסנתרן הג'אז דני גוטפריד. גוטפריד ניהל את הפסטיבל במשך 22 שנה והפכו מאירוע צנוע לאירוע שנתי רב ממדים, פסטיבל הנחשב אחד מהחשובים בעולם הג'אז. הוא פרש ב- 2008, וכמחליפו מונה בשנת 2009 הקונטרבסיסט אבישי כהן. באוקטובר 2011, הסקסופוניסט אלי דג'יברי ואיש הרדיו דובי לנץ נבחרו לשמש כמנהלים האמנותיים של הפסטיבל. הפסטיבל, המתפרש על ארבעה ימים, מקיים כעשרה מופעים כל לילה, חלקם במקביל באולמות שונים. מופיעים בו אמני ג'אז ידועי שם עולמיים לצד כאלה מהארץ. פסטיבל הג'אז הבינלאומי באילת הוא אירוע הג'אז הגדול ביותר המתקיים בישראל מזה שנים רבות. לפסטיבל מוניטין בינלאומי מצוין והוא מוכר היטב בקהילת הג'אז העולמית בה קנה מקום של כבוד. במשך השנים, שולבו בפסטיבל גם מופעים מתחום מוזיקת העולם וכאלו המשלבים סגנונות שונים של ג'אז.

כל אלה, לצד המתחם החגיגי הנבנה מדי שנה בנמל, דוכני המזון השוקקים, בריזת ונוף הים האדום בשילוב הרי אדום, עם תמהיל ססגוני של ג'אז, מזכירים לנו מדי שנה עונג צרוף מהו. השנה, חוגג הפסטיבל חצי יובל. הפסטיבל ייפתח ב- 21 באוגוסט. בין המשתתפים השנה: Eddie Palmieri& La Perfecta II, Lizz Wright, Steve Smith & Vital Information, Tuba Skinnyיעל דקלבאום, זהר פרסקו, שי מאסטרו טריו, שישיית ארז בר נוי יוני רכטר. לרגל חגיגות 25 שנה לפסטיבל, במתחם הפסטיבל בנמל אילת יתקיימו במופעי ג'אז פתוחים לקהל הרחב, סינמג'אז- הקרנת מופעים נדירים שהתקיימו לאורך 25 שנות הפסטיבל, לצד תערוכת צילומים שמתעדת את רגעי השיא של הפסטיבל מהיווסדו ועד היום, וגם- מתחם אוכל חגיגי שימשיך ללוות כבשנים קודמות. במת ג'אז פתוחה תוקם מול קניון 'מול הים' ובטיילת 'המלך שלמה', עליהן יופיעו הרכבים מתחלפים שינגנו להנאת תושבי העיר ומבקריה. ואנחנו? כבר מצפים לחגיגה!

קבלו את המאסטרו



תמונת כתבה


פסטיבל נוסף, אותו אפשר לומר, שאני מלווה מתחילתו הוא פסטיבל קלאסי בים האדום, עליו מנצח המאסטרו גרגייב. השנה חגג הפסטיבל 11 שנות קיום וממש מעבר לפינה חגיגות בת המצווה, עם הפתעות א-לה גרגייב, וכאלה, כפי שראיתם, יש המון. מאסטרו וָלֶרִי גֶרְגְיֶיב, אחד מגדולי המנצחים היום בעולם, תזמורת ומקהלת בית האופרה מרינסקי, שבים אלינו לפסטיבל קלאסי בים האדום 2012, הפעם עם תוכנית קונצרטים ייחודית, מרגשת ומרתקת ביותר. הפסטיבל זכה להצלחה חסרת תקדים כבר מיומו הראשון אי שם פני יותר מעשור וקנה לו מקום בליבם של אלפי חובבי ז'אנר המוסיקה בישראל ובעולם. הפסטיבל הוא פרי יוזמתו של המנצח הנודע, מאסטרו ואלרי גרגייב, המאמין כי צלילי המוסיקה באילת יתרמו להעמקת השלום ולקירוב לבבות. גרגייב, לדעת רבים, הגדול במנצחים הפועלים כיום בעולם, נחשב תופעה בעולם הניצוח. הוא מהפנט את קהל אוהדי המוסיקה ברחבי העולם ובישראל, כאחד, בזכות אישיותו הכריזמטית היצירתית, המקוריות באמנות הניצוח וחיפושו אחר המשמעות והעומק בכל יצירה עליה הוא מנצח. בעמידתו ובשפת גופו המוסיקלית, בידיו המלוות כל צליל וצבע, מעביר גרגייב את המסרים המוזיקליים בצורה ממגנטת. תוך פחות מעשור הפך מאסטרו גרגייב את תזמורת בית האופרה מרינסקי, מסנט פטרסבורג, לאחת התזמורת הטובות והמבוקשות בעולם. שמו של גרגייב המנצח ותזמורת בית האופרה מרינסקי הם ערובה למילוי אולמות בכל רחבי העולם. וכך, גם אצלנו, ממלא גרגייב את מתחם ההאנגר בנמל, בקהל אוהד, שמתמוגג מהביצועים המרשימים של תזמורת בית האופרה מארינסקי בניצוחו. פסטיבל 'קלאסי בים האדום' באילת מעורר מדי שנה דילמה מחודשת. מצד אחד, האיכות המוזיקלית בפסטיבל היא בדרך כלל מעולה. מצד שני, כל עוד לא יוקם באילת אולם קונצרטים נורמלי הרי שחוויית ההאזנה בפסטיבל לא מושלמת. כולנו תקווה, שאולם כזה ייבנה בקרוב, וכך החוויה תהפוך מושלמת פלוס פלוס.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש