בגישה אחרת

מאת: או-מד מדיקל ● 29/2/2012 21:50 ● ערב ערב 2539
משה גרסטנר מייסד מרכז 'בגישה אחרת'
בגישה אחרת

יש לך סגנון?


בפעם הקודמת הבטחתי לכם שאתאר את הבדלי הסגנונות הקיימים בין אלו שערוץ קליטת התקשורת הבין-אישית שלהם שונה, כך שגם את ואתה תוכלו לזהות מהו סגנון התקשורת המוביל שלכם.
הערוצים המובילים כפי שכבר אמרנו אותרו על ידי מפתחי טכניקות ה-NLP עוד בשנות ה 60 של המאה הקודמת. ריצ'ארד באנדלר וג'ון גרידנר שמו להם למטרה לפענח איך אנשים מוצלחים עושים את מה שהם עושים כל כך מוצלח.
4 הערוצים המרכזים הם: ראיה, שמיעה, תחושה וידיעה. ואלו הם המאפיינים העיקריים של כל אחד מן הערוצים:
אנשים שהם יותר ויזואליים - ראייתיים, בדרך כלל יושבים או עומדים כשהראש או הגוף נטוי, ועיניהם כלפי מעלה. הם נושמים מהחלק העליון של הריאות. הם בדרך כלל נוטים קדימה בכסאותיהםו נוטים להיות מאורגנים, מסודרים, ומטופחים. הם זוכרים באמצעות התבוננות בתמונות, ופחות מפריעים להם רעשים. לעיתים קרובות יש להם בעיה בלזכור הוראות מילוליות מאחר והמוח שלהם נוטה "לרחף". אדם ויזואלי יתעניין באיך שהתוכנית שלך נראית. המראה החיצוני חשוב להם. לעיתים קרובות הם רזים וגבוהים.

אנשים שהם יותר שמיעתיים יניעו את העיניים שלהם לצדדים. הם נושמים ממרכז בית החזה שלהם. בדרך כלל הם מדברים לעצמם, ורגישים מאוד לרעש. (חלקם אפילו מניעים את השפתיים כשהם מדברים לעצמם). הם יכולים לחזור על דברים באוזניך בקלות, הם לומדים באמצעות הקשבה, ובדרך כלל אוהבים מוזיקה ולדבר בטלפון. הם זוכרים באמצעות שלבים, תהליכים ורציפות. האודיטוריים רוצים שיגידו להם איך הם היו, ומגיבים לטון מסויים של הקול או למילים מסויימות. הם יתעניינו לדעת מה יש לך להגיד על התוכנית שלך.

אנשים שהם יותר תחושתיים, בדרך כלל ינשמו מתחתית הריאות שלהם, כך שתראה את הבטן שלהם עולה ויורדת כשהם נושמים. בדרך כלל הם נעים ומדברים לאט מאוד. הם מגיבים למחוות פיזיות, ולמגע. כמו כן, הם עומדים קרוב יותר לאנשים מאשר אנשים ויזואליים. הם זוכרים דרך עשיה או מעבר דרך משהו. הם יהיו מעוניינים בתכנית שלך אם זה מרגיש להם נכון.

אנשים הבנתיים שיותר מאופיינים במערכת של דיבור פנימי ישקיעו זמן רב בלדבר לעצמם. הם ירצו לדעת האם התוכנית שלך הגיונית. הם זקוקים לפרטים רבים וככל שתרבה בפרטים יבקשו עוד עד שהדברים יתיישבו אצלם בהגיון מסודר עבורם.

ההבדלים בין סגנונות התקשורת הם רבים ובאים לידי ביטוי הן בשפת הדיבור השוטפת של כל סגנון והן במראה ובהתנהגות הספונטנית. כל סגנון ישתמש במילים המתארות יותר את עולמו הפנימי. לדוגמא: הראייתי יתאר תמונות וצבעים, השמיעתי - קולות וצלילים, התחושתי - רגשות ותחושות וההבנתי יבקש שיסבירו לו את ההגיון שבדבר.
כמובן שכל אחד מאיתנו יכול לעבור בין הסגנונות ואפילו ליצור חיקוי של סגנון תקשורת של האחרים.

וכדי שנוכל לעשות זאת באופן שיאפשר לנו להקטין קונפליקטים וחיכוכים מצד אחד ולהשיג את מטרותינו באופן אפקטיבי מצד שני, אתמקד בטור הבא בשאלה מה קובע ואיך ניתן ליצור כימיה מיידית עם כל אדם.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש