היכל התרבות

מאת: סימונה סולומון שאואט ● 21/3/2012 09:20 ● ערב ערב 2542
תוכנית הטלוויזיה המקומית של אילת - אילת Show ערוץ 98 – HOT, YES בשעה 19:30 בימי חמישי.
היכל התרבות

אילת רוקדת ריקודי עם ישראלים עם אילנה וראובן אברהם


ועכשיו חינם למתחילים/ות מהצעד הראשון (אין צורך בידע מוקדם). לימוד יסודי עם הרבה סבלנות, באווירה נעימה כולל כיבוד חופשי.
מדי יום שלישי, בבית הפועל.
פרטים: 052-8663218.

ביקורת הצגות


מאת: אביבה דקל

רק חומר למחשבה
'אמא שלו' הוא מחזה המספק חומר רב למחשבה לנוכח גל האלימות של בני הנוער, אבל נותן מעט מאד פתרונות – לא כיצד צריך הורה להתנהג, לא כיצד צריכה התקשורת לנהוג וגם לא כיצד נפתור את הבעיה. ההצגה, כמו הסביבה בה אנו חיים, מעמידה אותנו בפני בעיות קשות ולא נותנת לנו כלים להתמודד אתן.
מה בדיוק עושה הורה כשהילד שלו אונס או רוצח או גונב? איך מתנהגים? איך מתמודדים עם התקשורת המטילה מצור על בית משפחת החשוד באונס בו הוא נמצא במעצר בית עד משפטו?.
אנו חוזרים הביתה מהתיאטרון עם הרבה מאד שאלות וללא תשובות - מה גם שהמחזה לא מעמיק – הוא שטחי מאד ומצייר סקיצה ולא ציור שלם, אבל זו הארה למחזאי ולא לבמאי או לשחקנים.
הבימוי של רוני פינקוביץ', לטעמי, הוא קולני מדי ותזזיתי, לא תורם ולא מעצים או מבליט את אי השקט שאנו אמורים להרגיש- הוא מעצבן, מסיח את הדעת מהבעיה ולא מניח לנו למצוא דרך בסבך התנהגותה המוזרה והלא קבועה של האם. משך כל ההצגה האם מבטאת סלידה מבנה ומתנהגת כמאמינה שהוא אכן אשם באונס בו נאשם, אינה יכולה לשאת את מגעו ולא מצליחה להתנהג כאם תומכת, ואז פתאום, לאחר כל הפגנות אלו של סלידה ושנאה, היא הופכת בסופה של ההצגה למשך שלוש דקות הסיום לאם אוהבת – סיטואציה מאד לא אמינה ולא מובנת למרות משחקה המצוין של אסי לוי.
אסי לוי היא מהטובות שבשחקניות בישראל. זכתה פעמיים בפרס 'אופיר', אחד מהם על הסרט 'אביבה אהובתי'. זכתה גם בפרס האקדמיה לטלויזיה על תפקידה בסדרה 'בטיפול' וגם - במועמדות לפרס האוסקר האירופי על הסרט 'אבנים'. כמו כל התפקידים הרבים אותם מילאה משך השנים, מפגינה אסי לוי שוב משחק משובח בתפקיד האם – אבל מה לעשות שהטקסטים שעליה להעביר לנו הפעם אינם אמינים. על אף רדידותו של המחזה, אסי לוי מצליחה לצלוח את ההצגה ולהגיש משחק יוצא מהכלל. אני שמחה מאד שלא החמצתי את ההצגה ולו רק בשל משחקה היוצא מהכלל של השחקנית אסי לוי.
היחיד שעוזר לאסי לוי לשאת בנטל ההצגה ומגיש משחק חביב הוא הילד טוני ברמן המגלם את הבן הצעיר.
התפאורה וקטעי הווידאו ארט וגם המוסיקה המשובחת תורמים רבות להעביר את ההצגה ולרתק את הקהל.
על אף כל חסרונותיה, אי אפשר להישאר אדיש כלפי הצגה זו המשאירה אותנו עם הרבה חומר למחשבה גם הרבה אחרי רדת המסך.

שם פרטי
מאת: מתיה דלאפור ואלכסנדר דה-לה פאטאלייר;
 בימוי: משה קפטן; לתיאטרון בית לסין
משתתפים: ליאור אשכנזי, דב נבון, יעל לבנטל, מורדי גרשון, מיכל לוי.
חמישה חברי ילדות, ששניים מהם אח ואחות, נפגשים לארוחת ערב. מה יכול להיות פשוט ונעים מערב כזה? אז מה לעשות שלא תמיד ערב שמתחיל בכיף לא נגמר כך וזה מה שקורה לחמישייה המתכנסת בהצגה 'שם פרטי' לארוחת ערב בסגנון מרוקני בביתם של פייר ואליזבט. הוא חוקר ספרות בכיר, היא מורה בתיכון. היא גם אחותו של ונסן, מתווך נדל"ן אמיד ואוהב חיים, שהוא גם החבר הכי טוב מילדות של פייר. ונסן עומד להפוך לאב ולהתמסד עם בת זוגו אנה. החוליה הנוספת בחבורה המתכנסת היא קלוד, מוזיקאי וחבר ילדות של פייר, ונסן ואליזבט.
המהומה מתחילה כשונסן מכריז שהוא מתכוון לקרוא לבנו אדולף על שם גיבור ספר צרפתי  קלאסי מהמאה התשע עשרה, שבמקרה לגמרי שמו זהה לשמו הפרטי של אדולף היטלר.
אחרי הלם ראשוני מהשם הטעון ומעורר הפלצות, מתפתח ויכוח נוקב, בעיקר בין ונסן לפייר, כשמגיע קלוד, מתרחב ומתפתח הוויכוח ומעורר עוד כמה שדים מרבצם. והניגוח ההדדי חושף צביעות מוסווית, שקרים קטנים וגדולים, מעלה זכרונות על עוולות ועלבונות מימי הילדות  ומסיר אי אילו מסכות של 'תקינות פוליטית' לכאורה בין בני זוג ובין החברים - אבל השד הגדול ביותר היוצא מתיבת פנדורה שנפתחת בעיצומו של ויכוח הוא העובדה שקלוד, חבר ילדות של אליזבת וונסן, הוא מאהבה של אמם, גילוי הגורם להתמוטטות כללית של ונסן ולקטעים המצחיקים ביותר בהצגה. המבוצעים על ידי ליאור אשכנזי בתפקיד ונסן המתגלה בהצגה זו כשחקן קומי מעולה.
הבימוי של משה קפטן הוא זורם, מדויק, ובניצוחו עושים כל החמישה עבודה מצוינת. ראויים במיוחד לציון ליאור אשכנזי ודב נבון, כצמד החברים הרבים-מתפייסים, המנהלים דואט קומי מתמשך ומתוזמר היטב. טובה מאד גם יעל לבנטל כאליזבט, שמצליחה גם להצחיק מאוד וגם לגעת ללב במונולוג שלה כאשה המקופחת.
המחזה המצליח מאד בימים אלה בפריז לא עוסק בבעיות הרות עולם, כי אם בהצחקה לשמה, אבל המשחק המעולה והבימוי הוירטואוזי מתגבשים לשעה וחצי של הנאה וצחוק שאנו זקוקים לו ביותר במציאות הלא מצחיקה בה אנו חיים.

ביקורת מופע סטנדאפ
אש על הבמה


תמונת כתבה


רשף לוי, יוצר 'הבורר' ו'אהבה קולומביאנית', הוא מתברר גם סטנדאפיסט, וגם בתחום זה, הוא מבריק. כשמו – כן הוא הוא משחק באש עם הקהל, מעמיד מראה ענקית מולו ודואג לא לקפח אף מגזר בבדיחות – "אל תדאגו, אף אחד בקהל לא יקופח, כולם יועלבו בתורם, לא לדחוף", וגם צוחק על עצמו: "אל תדאגו, אני חצי תימני, חצי פולני... מה בכלל הביאו התימנים למדינה הזו?.. כלום, רק ג'חנון שיוצא כמו שנכנס...".
יום שני בערב, אני שמה פעמיי ל'בית פיליפ מוריי' לצפות במופע סטנד אפ של רשף לוי. ת'אמת, היה מסקרן לדעת איך זה שכותב לנו את הסדרה המצויינת 'הבורר' עושה תפנית של 180 מעלות ומעלה מופע סטנדאפ. קשה לרגש ולהצחיק היום עם מופעי סטנד אפ, חייבים להיות חדשניים, כי בעידן האינטרנט והמדיה, הכל נגיש, והבדיחה של מחר היא לכל היותר – יסטרדיי ניוז. לא אצל רשף, הוא מצליח להחזיק את הקהל במהלך כל המופע, כשעה וחצי, עם צחוק מתגלגל עד דמעות, אם בלשונו החדה, אם בשפת גופו ואם בהבעות פניו.
בווירטואוזיות יוצאת דופן, הוא בונה את המופע שלו, עם הכלים העומדים לרשותו – הקהל. לא הכל על פי הכתוב, הוא זורם: "אתם מיטבתה, יאללה, מה עושים שם בקיבוץ הזה, כל היום עושים שוקו?". "במה אתה עוסק?", שואל בחור אחר מהקהל, "אני מורה". "לאילו גילאים?". "הכל". "הכל?!! נו ככה זה באילת, פרובינציה, כולם לומדים באותה כיתה כל הגילאים...אחר כך מתפלאים שלכל ילד יש 10 מאבחנים, יועצות ופסיכולוג צמוד... ומה אשתך עושה?", רושף לעברו, "מאבחנת לקויות למידה....". הקהל מתפקע, ורשף צוחק: "נו, כל התלמידים עוברים בסוף לאשתך...". כזה הוא רשף, תופס את הרגע וצוחק עליו, כשהוא לא עושה כלל הנחות לעצמו. אל תטעו בו, הוא איש עסוק, ולצד עבודת הכתיבה וההופעות, הוא גם אב לשבעה ילדים(!), שהגדולה מביניהם בת 14. "אחרי הערב הזה, כל השורה הראשונה בקהל בהריון, נשבע לכם, יש לי שבעה ילדים, לא סתם. אני משתעל, ואשתי נכנסת להריון...".
לאורך המופע, צוחק על זוגיות, ילדים ועוד ועוד בישירות, לעיתים בוטה, אך תמיד עם קריצה. אם המופע נבנה תוך כדי מהלכו, אז שווה ללכת לראות, לפחות עוד פעם אחת, כי הרושם הוא שהמופע יהיה שונה ומרתק מחדש.

המלצת ספר


בדרך לעבודה / ד"ר אורי נורדן

ספר שירים – אנשים דמויות ומקומות ברמת גן
בהוצאת 'אופיר ביכורים' - בית ההוצאה לאור המוביל בישראל ליוצרים בראשית דרכם

"ברמת גן יש מקום של בית קפה לא מוכר-
אואזיס נקרא המקום בעבר.
היה קיים משכבר הימים, לא אזכור,
אולי ארבעים או חמישים שנים לאחור...
כיום לא קיים כבר האואזיס של בית הקפה,
במקומו שם ניצב לו בנין מגורים ענקי ויפה –
אך זיכרון הילדות עדיין נשאר ופועם...
הגיעה שעת בוקר לשוב ולחזור,
למציאות היומית לעוד בוקר של אור" . ( עמ' 12-13 )
'בדרך לעבודה' - אנשים ודמויות ומקומות ברמת גן, הינו קובץ שירים חדש המאגד בתוכו בחן וברגש הווי אותנטי מחיי היום יום של ד"ר אורי נורדן, מומחה ברפואת ילדים והמטולוגיה. עבד שנים רבות בתפקידים מנהליים כרופא בכיר ב'מכבי שירותי בריאות', וזה למעלה מעשרים שנה, עובד נורדן ב'מכבי' כרופא ילדים בקהילה, בעיר רמת גן.
העיר רמת גן, בה הוא עובד מזה שנים רבות, היוותה עבורו אתגר, כמו גם צוהר לכתיבה, ורבים משיריו מעידים על כך. הספר מחולק לשלושה חלקים: רמת גן – עיר הגנים , בנין המרפאה והמשפחה.
ד"ר נורדן גדל והתחנך בעיר תל אביב, מילדותו הרבה לבקר בעיר רמת גן עם אמו. זכרונות עמוקים יש לו מבית הקפה 'אואזיס', בית הקולנוע אורדע, ורמה ברמת גן, גבעת נפוליאון, בית החרושת לשוקולד צ.ד, גן הקופים, בית האזרח, גן אברהם, האצטדיון, הפארק הלאומי, הספארי, בית חולים שיבא ובסיס קליטה של צה"ל בתל השומר.
נורדן מעיד על חיבתו לרחוב הרצל, אשר בחלקו המזרחי מהווה אזור מגורים, וחלקו המערבי סואן, שוקק חיים עם חנויות ואנשים מופלאים החיים בצוותא החיים, זה לצד זה.
חלקו השני של הספר עוסק ב'בניין המרפאה' שבו עבד ד"ר נורדן. בנין המרפאה הקיים גם היום ברחוב הרצל על מגוון דייריו שהתחלפו במהלך השנים, היווה השראה לכתיבת השירים. הקורא יוכל להתוודות לשכנה שגרה מעל, למזכירת המרפאה, לבעלת הדירה, הסטודנטית והשכן המאצ'ו.

בחלק משיריו, מבטא המחבר את תחושותיו, ומצב רוחו כמו בשירים: 'דאגה', 'אל הפסגה' ו'סתו בעיר'.
ד"ר אורי נורדן התחיל את דרכו המקצועית במחקר. שהה בארצות הברית כמה שנים ופרסם מאמרים שונים בספרות המקצועית. בהמשך, ובמקביל לעבודתו כרופא מסור, החל לכתוב שירים. את השיר הראשון 'הברווז והביצה' כתב כשבנותיו היו קטנות, ולהן הוא הקדיש אותו.

עשור לקונגרס הסלסה


קונגרס הסלסה הבינלאומי 2012 בשיתוף רשת 'פתאל'

אירועי קונגרס הסלסה הבינלאומי ה-10 באילת ייערכו בין התאריכים 22-24/3/2012 במלון 'לאונרדו קלאב' אילת ויהוו את שיאם של אירועי הסלסה בישראל. האירועים מוגדרים תחת הכותרת 'מקדמים שלום דרך הסלסה'.
חודש ימים של מוסיקה, ריקודים, אירועי חוצות, מסיבות, סדנאות ריקוד והופעות ברמה בינלאומית עם מיטב האומנים מהארץ והעולם.
אלפי חובבי התרבות הלטינית בכלל וריקוד הסלסה בפרט יתאספו באילת מכל רחבי הארץ כמו גם אורחים מחו"ל, מדריכים ותלמידים ממדינות שכנות אשר יגיעו לסוף שבוע של סדנאות, הפעלות, הופעות בבתי המלון השונים, בילויים ללא הפסקה וכן אירועי חוצות המוניים הפתוחים לקהל הרחב במרכז העיר אילת.
הצלחתו הגדולה של קונגרס הסלסה נובעת מתמהיל פעילויות מגוון, סדנאות עם מיטב מדריכי הריקוד מהארץ והעולם, עשרות הופעות של בתי הספר המובילים לסלסה והאורחים מחו"ל. הפעלות ודוכנים מגוונים הקשורים לעולם הסלסה ואטרקציות נוספות המאפשרות לכל אחד ואחת לתכנן מסלול מהנה המתאים להעדפותיו האישיות.
פרטים נוספים: www.latino.co.il.

קצרים


'בגוון אישי'
קבוצות התעמלות אמנותית בשילוב יוגה בתוכנית חדשה.
בהרכבים שונים: סולו, זוגות וקבוצתי, שימוש במכשירי יד שונים ומגוונים. כוריאוגרפיה תמר בר גורן
מתן במה אישית למשתתפות בחוגים. מתאים לכל המשפחה.
הכניסה חופשית.
יום חמישי, 22.3.12, בשעה 17:00, במתנ"ס 'בית רובין'.
'דרך אישה' - נשים בתנ"ך
מופע תיאטרון ומחול בו מעלים פעילי 'החוויה האתנית' את סיפורן של נשים משמעותיות בתנ"ך.
במקום פינות אירוח אתניות, שוק נבטי, קולות מדבר ופתיחת תערוכת צילומים.
מחיר: 50 ₪.
מוצ"ש, 24.3.12, בשעה 20:00 בחוות הגמלים.

תיאטרון קהילתי מציג:ערב שירה - חיה שוורץ

תמונת כתבה


שחקני התיאטרון הקהילתי מלווים את השחקנית והמשוררת הצעירה
חיה שוורץ בערב של חומרים מקוריים מפרי עטה.
בימוי: עדה ים מירסקי.
כניסה: 20 ₪
מוצ"ש, 24.3.12, בשעה 20:00, במתנ"ס 'בית רובין'.
המופע יעלה גם ביום ראשון, 25.3.12, בשעה 20:00.

רונה קינן

תמונת כתבה


מופע אינטימי אקוסטי של רונה קינן עם הנגן המלווה ערן ויץ.
יום ראשון, 25.3.12, בשעה 21:00, פתיחת שערים: 20:00, בבר הבריכות ב'ריף הדולפינים'. בישיבה על מחצלות ומזרנים. כרטיסים: 08-630011, 08-6370004.

מפגש רביעי בסדרת 'הורים, ילדים ומה שביניהם'
'דור המסכים'.

מנחה: תמיר לאון – פסיכולוג ואנתרופולוג יישומי, מומחה ייחודי בארץ ובעולם לתרבות הפנאי.
מחיר: 30 ₪, זוגי: 45 ₪. המפגש יחל בשעה 21:00.
יום ראשון, בשעה 20:30, במתנ"ס 'שחמון'.

'שני משפחתי' – אביב הגיע
מתנפחים, הפעלה, יצירות לעונת האביב ומכירת מטעמים מהמטבח של 'קולייר'.
מחיר: 5 ₪ לילד (ניתן לרכוש כרטיסיה).
יום שני, 26.3.12, בשעה 17:00, במתנ"ס 'קולייר'.


תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש