פרסומת
דלג

מלחמת המוניות

מאת: מירב לוי דיאמנט למערכת ערב ערב באילת ● ● ערב ערב 2118
זה אמור היה להיות גימיק תקשורתי ושיווקי, משהו שייתן דחיפה לתחנת מוניות חדשה שקמה בעיר, אלא ש'מוניות 10' שהורידו את מחירי הנסיעות הארוכות ל- 10 ש"ח בלבד שברו את הסטטוס קוו בעיר. מירב לוי פישפשה השבוע בקלחת הרותחת ומביאה את כל הפרטים על מלחמת המוניות שמסעירה את העיר. כמה, למה, מדוע וזו, רק ההתחלה.
מלחמת המוניות

שלושה שבועות בלבד עברו מאז הקמתה של תחנת 'מוניות 10' בעיר וברחובות אין מישהו שלא שמע את השם. הפחתת תעריפי הנסיעות הארוכות ל-10 ש"ח בלבד התגלה לא רק כגימיק שיווקי מוצלח בקרב הלקוחות הפוטנציאליים, אלא שהסערה שעורר הצעד בכל תחנות המוניות בעיר, המלחמה, התקשורת המעורבת והאיומים, עשו ל'תחנת 10' את השירות הפירסומי הכי טוב שרק יכלו לבקש. מתחנה חדשה ואנונימית הפכה תחנת 10 בין לילה לשיחת היום בעיר. אפילו מנהלי התחנה החדשה לא האמינו שיזכו לכזה פרסום. משישה מוניות בלבד בתחילת הדרך, היום, אחרי 3 שבועות בלבד פועלות בתחנה 49 מוניות ואם להאמין למנהל התחנה, חיים מזרחי, הרי שבעלי מוניות רבים עוד מבקשים להצטרף. תוסיפו לזה את מבול הטלפונים וההזמנות שמתקבלות מידי יום בתחנה והנה לכם סיפור של הצלחה. הקהל האילתי, האדיש בדרך כלל, מצביע בכל יום שעובר בעד האקט. לא רק בהזמנות אלא גם בזרי פרחים, פקסים עם ברכות ואפילו ארגז סוכריות ענק שתרם בעל עסקים לחברה כדי שתחלק לנוסעיה. "ככה בדיוק היינו צריכים לעשות עם חברות התעופה", אמר לי השבוע יוסי, תושב ותיק בעיר "ללמד אותם להוריד מחירים בדרך הקשה".

מלחמה על הפרנסה
אלא שלא כולם בעיר שותפים לחגיגות ההצלחה של התחנה החדשה. עבור למעלה מאלף נהגי מוניות המשתייכים לתחנות אחרות, 'מוניות 10' הם אויב לכל דבר. כאילו שלא די במצב הכלכלי הקשה בעיר וכאילו שלא די בזה שאין תיירות והפידיון היומי נמוך עד כאב, שפתאום התעוררו נהגי המוניות בעיר למציאות חדשה. תחנה חדשה, שהעזה להוריד את המחירים לשפל כמותו לא דמיינו. מתחת לאף שלהם לוקחת התחנה החדשה נתח נכבד מהקליינטורה בעיר, לקוחות התחילו להשוות מחירים ולבקש הנחות "הם שברו את הסטטוס קוו שהיה קיים בעיר במשך שנים" אמרו השבוע בזעם מנהלי תחנות המוניות. שבועיים אחרי שהכיס נפגע החליטו מנהלי התחנות בעיר להכריז מלחמה ולהצטרף למסחרת המחירים על הכביש. בשבוע שעבר הופתעו הנוסעים לגלות שתחנות מוניות נוספות הורידו את תעריפי הנסיעות הארוכות ל-10 ש"ח והיו אפילו מי שהעזו יותר והורידו את תעריף הנסיעה לתשעה ש"ח בלבד. אלא שהקרב הזה החזיק מעמד בקושי שבוע ימים. ביום ראשון האחרון מיהרו להתאסף כל מנהלי התחנות במטרה לשים קץ 'לטירוף הזה'.
מנהל 'מוניות 10', חיים מזרחי הוזמן גם הוא לישיבה. לכולם היה ברור שחייבים למצוא את העמק השווה, חייבים להגיע לפשרות והסדרים כדי להחזיר את המצב בעיר לקדמותו. אלא שמה שהתחיל כישיבה עם הרבה רצון טוב עבר לפסים אישיים, שיחה הגיונית טיפסה לטונים גבוהים, ההאשמות עפו באוויר וכשלמנהלי התחנות התברר שבאותו זמן ממש מחולקים בתיבות הדואר פליירים של 'מוניות 10' נזרק מזרחי מהישיבה בבושת פנים. בסיכומה של הישיבה החליטו כל מנהלי התחנות פה אחד להפסיק מידית את הורדות המחירים ולחזור לשימוש במונה. כמו כן הוחלט להעמיד אולטימטום לבעלי המוניות שחברו לתחנה החדשה: עד הראשון בפברואר עליהם להחליט באיזה צד של המאבק הם נשארים. מי שיבחר להישאר ב'מוניות 10' יגלה בעתיד כי כל דלתות תחנות המוניות האחרות בעיר יהיו סגורות בפניו. אבל ההחלטה המשמעותית ביותר שהתקבלה מאחורי הדלתות הסגורות היתה להקים סוף סוף את אירגון המוניות עליו דובר עוד לפני הבחירות המוניציפאליות, אירגון מסודר שיאגד את כל תחנות המוניות בעיר ויתווה קוים אחידים לענף.

"חבל שתחרות חופשית יורדת לפסים אישיים"
חיים מזרחי, מנהל תחנת 'מוניות 10' לא מבין על מה ולמה המהומה הזו. "לא עשינו את הצעד הזה באופן מגמתי כדי לפגוע בנהגים האחרים", הוא מבהיר השבוע, "מדובר בצו השעה. היינו חייבים לקרוא ולהבין את המצב הכלכלי הקשה בארץ ובעיר. גם היום לכל נהג מונית יש כמה לקוחות קבועים שהוא עושה להם מחירים נוחים'. למה מוניות יכולות להסיע נערות ליווי בעשרה שקלים ואני לא יכול להסיע תושב במחיר הזה?"
מזרחי דחה את הטענות כלפי התחנה אותה הוא מנהל והזכיר, "מוניות טאבה הם אלו שהתחילו עם הנחות למוסדות וגם לפרטיים. מי התחיל עם כרטיס ה'טאבה קארד'? כרטיס שמקנה 10% הנחה, אני לא המצאתי את הגלגל ואת ההנחות במוניות, רק שיכללתי את השיטה ואני יודע ומכיר את זה מקרוב כי במשך שנים הייתי נהג בחברה הזו. היינו עומדים בתור בקניון, מונית אחרי מונית, היתה ניגשת אלי בחורה שואלת אם אני יכול לקחת אותה, לשחמון ב- 10 ש"ח, אם הייתי אומר לא, זה שאחרי היה לוקח אותה זה הפיל אצלי את האסימון. הרעיון שמאחורי הגימיק הזה הוא פשוט, עדיף לעשות יותר נסיעות בפחות כסף. תחשבי על זה, נהגים מוכנים להישאר בעמדות שלהם, לחכות חצי שעה לנסיעה של 17 ש"ח, אני בזמן הזה עושה 4 נסיעות של 10 ש"ח כל נסיעה. מה משתלם יותר?"
הגימיק השיווקי של 'מוניות 10' מציע נסיעה ארוכה בתחומי העיר ב- 10 ש"ח בלבד, "אנחנו מפעילים את המונה בתחילת הנסיעה", מסביר מזרחי "ועוצרים את המונה רק בסוף הנסיעה, כל מה שעבר את העשרה שקלים מקוזז, יש לנו אפשרות ללחוץ במונה על מינוס וככה כולם יוצאים מרוצים. הלקוח וגם מס הכנסה. אם הנסיעה יוצאת פחות מעשרה שקלים אין על זה הנחה. המבצע תופס את כל גבולות העיר, כל השכונות, כל אזור המלונות, בדרום עד חוף הדקל ובכיוון צפון עד צומת קיבוץ אילות".
השבוע ניסו להגיע החברות האחרות לפשרה, למה בסופו של דבר התפוצץ המו"מ?
מזרחי, "מה שקומם אותי כל השנים כנהג זה ההנחות שחברות המוניות נותנות למלונות ולמוסדות גדולים. מלונות לא רק מקבלים הנחה של 15 אחוז אלא גם תשלום באשראי שוטף 60 (אחרי חודשיים). תסבירי לי למה זה מגיע להם?
הייתי עושה נסיעה ששווה 10 ש"ח, היו משלמים לי בווא'צר של מלון, תורידי 15 אחוז הנחה מהסכום, תקבלי את זה אחרי 60 יום ולפעמים אחרי 90 יום, בפועל, אחרי מס לא נשאר לך מזה אפילו 5 ש"ח אז זה בסדר? את ההנחות האלו לא התחנות מסבסדות אלא הנהגים מכיסם, למי זה לא מתאים שיקום ויעזוב, את מבינה, שמים יד בכיס של העני לסבסד את העשיר. עוד כשהייתי נהג בטאבה התקוממתי על זה. הכל התפוצץ בישיבה כי ביקשתי מהם להפסיק עם זה. ביקשתי מהם לא להיות עוד כלי משחק בידי הגדולים, בתי המלון והחברות, הצעתי שנכניס לתמונה עו"ד שיבדוק את כל ההסכמים שלהם, הם רק שמעו עו"ד וזרקו אותי החוצה".

כל נהגי המוניות בעיר טוענים שבעשרה שקלים לנסיעה לא מכסים את ההוצאות, איך אתם מסתדרים עם זה?
"אם זה נכון למה נהגים לא עוזבים אותי? למה אנשים עומדים בתור כדי להתקבל אלי לתחנה? את יכולה לראות את הנהגים שלי על הכבישים מחייכים ומרוצים. לא רק שהם מרויחים טוב הם לא 'נדפקים' על ידי הגדולים. במקום שנהג יחזור הביתה עם ואצ'רים של מלונות אצלנו, הם חוזרים הביתה עם מזומנים וזה הכי חשוב, כי סולר, בלמים, צמיגים וכד' הם משלמים במזומן. נהגי המוניות האחרים יכולים לאמר מה שהם רוצים אבל המשפחות שלהם נוסעות איתנו וזאת עובדה".

מה דעתך על המלחמה שמתחוללת נגדכם?
"מלחמה שיווקית זה בסדר, ג'מבו הגיע לעיר, הוריד מחירים, מה עשו הרשתות האחרות? שרפו אותו? איימו עליו? או שהורידו מחירים גם הם, שיפצו, נתנו הטבות ועמדו בתחרות אבל עלינו מאיימים שמי שעובד איתי לא יתקבל לשום חברה אחרת, איפה כאן חופש העיסוק? ניסו לדרוס אותי, מאיימים לשרוף לנו את התחנה, הטרידו אותנו באין ספור טלפונים, אפילו ברפובליקת בננות לא פועלים ככה. אני לא מפחד מאיומים ומאף אחד, אני איש משטרה לשעבר לכן הגשתי תלונה והמשטרה חוקרת, זה העסק שלי, זכותי לעשות מה שנראה לי טוב. כל אחד יעשה מה שטוב לו והציבור יחליט את מי הוא מעדיף".

כמה זמן תחזיקו מעמד עם המחיר הזה?
"עד הראשון באפריל ואז אנחנו נכנסים למבצע קיץ, ננפיק כרטיס 'נוסע 10' שיקנה 20% הנחה על כל נסיעה לכל מקום, נחלק את הכרטיס לנוסעים שהיו נאמנים לנו בחורף כדי שייהנו גם בקיץ. המצב הכלכלי מחייב יצירתיות. מי שנהנה בסך הכל מהתחרות הזו הם התושבים מה רע בזה?".

תמונת כתבה


חבר מועצת עיר, אורי שיש "הכל פרוץ"
"נהגי המוניות בעיר בבעיה רצינית", אומר השבוע ל'ערב ערב' חבר מועצת עיר, אורי שיש, "נהגים מרויחים פחות מאוספי הבקבוקים ברחובות וזה לא רק בגלל החורף, אלא בעיקר בגלל שיש יותר מדי מוניות על הכבישים. אם עד אמצע שנות ה-80 תל אביבי לא יכל לעבוד באילת הרי שהיום השוק פתוח. יש באילת מסחרה שלמה, קבלנים שמחזיקים עשרות מוניות, הרבה מהן עם מספר לא אילתי, נהגים רבים עובדים בלי עוסק מורשה. אני טוען שיש הרבה נהגים על כבישי אילת בלי רשיון נהיגה על מוניות ולמעלה מ- 10% מהמוניות הם בלי ביטוח כי לבעלים אין ממה לשלם. זו שערורייה. אני קורא למס ההכנסה ולמשטרת ישראל לבדוק מונית מונית ולעשות סדר בבלאגן. מיקי בן שמואל, חבר מועצת עיר ואני, שנינו נהגי מוניות, סיכמנו בינינו שלא משנה באיזה צד של הקשת הפוליטית אנחנו מצויים, אנחנו נשתף פעולה במועצת העיר למען המוניות. אנחנו מתכוונים ליצור קשר עם משרד התחבורה ולפעול כדי לנסות להעביר חוק להגבלת כמות המוניות בעיר, ככה הדברים לא יכולים להמשך עוד".


חבר מועצה, מיקי בן שמואל "לאחד את כל המוניות"
בעקבות פרשת 'מוניות 10' מובילים חברי המועצה מיקי בן שמואל ואורי שיש מהלך לאיגוד כל תחנות המוניות. "בשבוע שהורדנו מחירים התברר שכמות העבודה לא עלתה אבל המחיר ירד והפרנסה נפגעה. נהגים חזרו הביתה עם 70-80 ש"ח ל- 12 שעות עבודה. החלטנו שהם ימשיכו בשלהם ואנחנו נחזור לשפיות. עכשיו צריך להתאחד ולחזק אחד את השני, נפגשתי עם ראש העיר, מאיר יצחק הלוי, גוללתי בפניו את המצב החמור, הוא יסייע לי ולשיש להיפגש עם שר התחבורה, איווט ליברמן, נעלה בפניו את הבעיות. הבעיה של המוניות באילת שונה משאר חלקי הארץ, אנחנו משק סגור, אין לנו ערים נוספות בסביבה לעבוד בהן לכן לא יתכן שמוניות מבחוץ יכנסו לעיר ויפגעו בפרנסה של האילתים".
תמונת כתבה


מוניות המלך שלמה
* מיקום - אזור התעשייה החדש מול 'בית עופר', קיימים 15 שנה.
* בעלים - כל חברי התחנה בחלוקה למניות.
* מנהל התחנה - איציק אפרגן, נשוי פלוס שלוש משמש בתפקיד מתחילת חודש ינואר.
* מספר מוניות - למעלה מ-90
* דעתך על כמות המוניות בעיר - "יש יותר מדי מוניות יחסית לעבודה, חייבים לנסות לפעול בעניין מול משרד התחבורה".

דעתך על הצעד שעשו 'מוניות 10'.
"זה צעד לא חכם שפוגע בענף כולו, ניסינו להוריד מחירים ותאמיני לי היום אני יכול לאמר מפורשות שזה לא הגיוני. בלתי אפשרי לנסוע נסיעה ששווה 20 ש"ח ב- 10 ש"ח. גם אם אני כבעל מונית מעמיד את המונית ליד הבית ולא נוסע עליה, זה עולה לי כסף, ביטוח, דמי חברות חודשיים לתחנה וכד' אז איך הוא מרשה לעצמו? איך אפשר להוריד מחירים אם הדלק עולה כל יום, אם ביטוח הרכב לא יורד וכך גם הטיפולים במוסך? לא יתכן ש-40 מוניות יקחו פרנסה מ- 600 מוניות אחרות. אם הם רוצים להתחרות בנו שיתחרו בשירות ולא במחיר. מדובר בגימיק שבורח להם בין הידיים, הם לא עומדים במשימה. אנחנו אוספים בכל יום מהרחובות אנשים מיואשים שממתינים להם מעל 15 דקות ונשברים. טוב שחזרנו למחיר הרגיל, אם בלאוו הכי אין הרבה עבודה לפחות שיכנס קצת כסף".


מוניות טאבה
* מיקום - אזור התעשייה החדש, ליד 'שיש טימסיט', קיימים 18 שנה.
* בעלים - 12 בעלי מוניות שהם גם בעלי מניות.
* מנהל התחנה - ישראל רודלמן, ארבע שנים.
* מספר מוניות - 115 (תחנות המוניות הגדולה בעיר)

דעתך על כמות המוניות בעיר
"יותר מדי. צריך להגביל את הכמות על פי קריטריון שיחייב כי בעל הזכות הציבורית יהיה אילתי בלבד".

דעתך על הצעד של 'מוניות 10'.
"נורא. זה לפגוע במכוון באלף משפחות של חברים שלהם. כנראה חיים מזרחי מחפש נקמה. הוא רצה להתקבל כחבר אצלנו בתחנה ודחינו אותו, עכשיו הוא סוגר חשבונות עם כל הענף. זה צעד שנתן מכה רצינית לענף בעיר, אבל אל דאגה, עד פסח הוא אולי יצליח להחזיק בשיניים את המבצע, אח"כ נראה אותו ממשיך עם המחירים האלו. ניסינו להוריד מחירים אבל זו התאבדות, הדלק עלה, הכל עולה, הם נוסעים במחירים אבסורדיים, החלטנו שאנחנו חוזרים למחירים הרגילים וזהו שאנשים יסעו עם מי שטוב להם. אנחנו נהייה חזקים ונמשיך בשלנו והוא ישבר. חכי ותראי".
תמונת כתבה


מוניות 10
* ממוקמים - בימים אלו ממש עוברים לקניון 'העיר', קיימים שלושה שבועות. * בעלים - 7 חברים הפועלים כעמותה. * מנהל התחנה - חיים מזרחי, נשוי פלוס שמונה והתשיעי בדרך.
* מספר מוניות - 49.


מוניות העיר
* מיקום - מרכז חנויות 'אגס' בשחמון, קיימים שנתיים.
* בעלים - 8 חברים הפועלים כעמותה.
* מנהל התחנה -שמואל ציצונקר, מנהל המערך השיווקי - בועז (בוגי) פאר.
* מס' מוניות - 40.

דעתך על כמות המוניות בעיר?
בוגי, "יש יותר מדי מוניות. הגיע הזמן שיצמצמו ויעשו משהו להסדרת הענף הפרוץ הזה".

דעתך על הצעד שעשו 'מוניות 10'.
"זהו צעד ששבר את הסטטוס קוו שהיה מקובל בעיר עד עכשיו. צעד לא בריא שישבור אותנו בעתיד. זה אולי צעד טוב במצב הנוכחי אבל הוא לא יכול להיות פיתרון לאורך כל השנה. חבל שגימיק תקשורתי שנעשה לרגל פתיחת תחנת מוניות חדשה בעיר, יהרוס את כל הענף. בעבר כבר היתה תחנה 'חכמה' שניסתה להוריד מחירים וגבתה 8 ש"ח. את יודעת מה קרה לה? היא התפרקה כי לא יכלה לעמוד בעומס. לבוא לקראת הנוסע זה טוב, אבל לא ככה. אנחנו לא מורידים מחירים אבל בכל חודש מגרילים מתנות".

מוניות שחמון
* מיקום - ליד כלבו יוש בשכונה א', קיימים 5 שנים.
* בעלים - 4 בעלי מוניות אילתים כולם.
* מנהל התחנה - ג'קי אסולין שימש בתפקיד שנה, בתחילת פברואר יוחלף על ידי שלמה בונומו, מבעלי התחנה גם הוא.
* מספר מוניות - 60.

דעתך על כמות המוניות בעיר?
"כרגע יש יותר מדי אבל זה תלוי בעונה ובמצב התיירות בעיר. צריך להגביל את כמות המוניות, אבל לצערי יש בעיר בעיה של מקומות עבודה, כשעיר בנויה רק על תיירות כל המשוחררים מהצבא והמפוטרים למיניהם מוצאים במוניות פרנסה נוחה, זה מקום העבודה היחידי שלא צריך לתת בו יותר מדי דין וחשבון, אתה בא עם רישיון עבודה ונקלט. הגיע הזמן לעשות סדר בבלאגן".

דעתך על הצעד של 'מוניות 10'
"הצעד חסר ההתחשבות שהם נקטו משקף עם איזה אנשים יש לנו עסק בתחנה הזו. כל מי שנמצא בענף הזה יגיד לך שנסיעה ארוכה ב-10 ש"ח לא רווחית. הצעד הזה מכניס את הנהגים בעיר למתחים. גם ככה הפרנסה קשה, רק זה היה חסר. לצערי במצב הנוכחי הכיס מדבר ואת הלקוחות כלום לא מעניין גם לא העובדה שהיינו התחנה היחידה בקיץ שלא השאירה את האילתים ברחובות. אני מודה, נפגענו, אבל לא התפתנו להוריד מחירים. הזמן יעשה את שלו והם ישברו. מוניות 10 יכולים להיות 10 בשירות ולא במחיר. שיתחרו איתנו בזה, נראה אותם חכמים".

מוניות אילת
מיקום - אין משרד. כדי לצמצם בעלויות, עובדים ישירות ממכשיר הקשר, קיימים 7 שנים. בעלים - 4, פועלים בדרך של עמותה
מנהל התחנה - מנחם ברקו, נשוי פלוס 2 משמש בתפקיד 4 שנים. מס' מוניות - 25, מכסת המקסימום, לא קולטים עוד.

דעתך על כמות המוניות בעיר?
"יש מעל ומעבר, לצערי בלי שום פרופורציה, חייבים להגביל את כמות המוניות אם לא יעשו משהו דחוף העניינים ידרדרו ויגיעו לרצח. אנשים כבר איבדו עשתונות בשביל להרוויח פת לחם".

דעתך על הצעד עשו 'מוניות 10'.
"זה צעד גרוע ביותר שרק יחמיר את המלחמה האישית בין נהגי המוניות. עדיף היה לתחנה החדשה להכריז על תחרות בתחום שיפור השירות ולא להוריד מחירים בצורה כזו שנהג נאלץ להוציא כסף מהכיס. לתת לנוסע 10% הנחה זה לא נורא אבל מעבר לזה זו התאבדות וההנחה שהם מציעים על נסיעות ארוכות טווח בלתי הגיונית. אני לא דואג, הם 'כולה' קיימים 3 שבועות נראה אותם מחזיקים מעמד עם המחירים האלו בהמשך. אני רוצה לראות אותם כמוני, קונים מונית, משלמים את הביטוחים הנדרשים, האגרות, מס הכנסה וכל היתר ועומדים במחירים האלו. התחנה הקטנה שלנו לא לקחה חלק בחינגה ולא נגררה להורדת המחירים, יש לנו קליינטים ותיקים ונאמנים שלא עזבו אותנו, אני שמח שבסופו של דבר המוניות חזרו לשפיות וחזרו למחירים הרגילים אני טוען שאש לא צריך לכבות באש".


בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש