במיוחד לחופש הגדול:מניעת סרטן המלנומה אצל ילדים -מה לעשות כדי לשמור על עור ילדנו?

מאת: או-מד מדיקל ● 4/7/2012 12:04 ● ערב ערב 2557
בריאות - ד"ר יעקב משיח / הקיץ כבר מתדפק על דלתותינו והשמש החזקה נמצאת איתנו בכל מקום, בהליכה לבית הספר או לקיטנה, בנסיעה ברכב או באוטובוס, וכמובן בים ובבריכה. ההגנה מהשמש ומניעת נזקיה נחוצים לא רק למבוגרים אלא גם ובעיקר לצעירים ולילדים. מספר כללי עשה ואל תעשה אשר יעזרו לנו ולילדינו לעבור את הקיץ בשלום ובכיף. יחד עם זאת, כללי עשה ואל תעשה אלו נכונים, בייחוד בארצנו, גם לחורף. השמש לא יוצאת לחופשה אף פעם
במיוחד לחופש הגדול:מניעת סרטן המלנומה אצל ילדים -מה לעשות כדי לשמור על עור ילדנו?

אל תעשה


-הימנע משהיה ממושכת בשמש עם הילדים.
-אל תנסה לגרום לילדים להשתזף. השיזוף, אינו מגן מפני סרטן העור בשום מקרה, אלא מהווה את אחד מהגורמים להיווצרות סרטן עור.
-אל תתייחס לילדים כמבוגרים, עורם רגיש פי כמה משל אדם בוגר.
-אל תשתמש במסנן קרינה מהעונה הקודמת. הרכיבים משתנים ויעילות התכשיר מוטלת בספק.
-עדיף להישאר במקום מוצל בין השעות 10:00-17:00 . כך נקטין את החשיפה והסיכון.

עשה


-בחשיפה לשמש, למשל בים יש להקפיד על חבישת כובע ובגדים עם שרוולים ומכנסיים ארוכים.
-לילדים ותינוקות השתמשו במסנני קרינה ייעודיים המותאמים לעורם הרגיש ואינם כוללים מסנני קרינה כימיים.
-הקפידו להשתמש במסנן קרינה בעל מקדם הגנהSPF גבוה.
-יש למרוח את עצמנו וגם את הילדים לפני היציאה מהבית, ובתדירות של כל שעה.
-הקפידו על מריחה בכל חלקי הגוף ובעיקר באזורים החשופים והרגישים כמו אזור המחשוף, צוואר, פנים, וידיים.
-הכרחי להשתמש במסנן הקרינה לפני ואחרי הכניסה למים: 95% מקרינת השמש חודרת את המים לעומק של 5 ס"מ וכ-40% לעומק של 50 ס"מ. בנוסף, בחוף הים החזרת הקרינה מהמים ומהחול מגבירה את עוצמת החשיפה.
-משקפי שמש ייעודיים למבוגרים ולילדים יגנו על העיניים מפני נזקי השמש.
-בשמש כמו בכביש, אל תהיה צודק ושזוף, תהיה חכם ובריא.

סרטן המלנומה


הקיץ כבר מתדפק על דלתותינו והשמש החזקה נמצאת איתנו בכל מקום, בהליכה לבית הספר או לקיטנה, בנסיעה ברכב או באוטובוס, וכמובן בים ובבריכה. ההגנה מהשמש ומניעת נזקיה נחוצים לא רק למבוגרים אלא גם ובעיקר לצעירים ולילדים. הסיבה העיקרית לצורך בהגנה מהשמש, מעבר להזדקנות מהירה של העור, היא סרטן העור מלנומה.
מלנומה הינה סרטן עור שמקורו מתאי הפיגמנט, המלנוציטים. אלו התאים היוצרים את צבע העור. בעשרות השנים האחרונות קיימת עליה משמעותית בשכיחות מלנומה בארץ ובעולם. לצערנו ישראל נמצאת במקום השני בעולם אחרי אוסטרליה מבחינת שכיחות המחלה, כאשר קיימת מגמה נמשכת של עליה בשכיחות. גורמי הסיכון ללקות במלנומה כוללים סיפור משפחתי של מלנומה, ריבוי שומות (נקודות חן), שומות בלתי אופייניות, שומות מולדות גדולות מאד, עור בהיר, עיניים כחולות, שיער בלונדיני או אדמוני, חוסר יכולת להשתזף, כמו גם כוויות שמש בילדות. שיעור מקרי מלנומה בילדים עד גיל 20 מהווה שני אחוזים מסך מקרי המלנומה, כאשר כרבע מהמקרים מתגלים עוד לפני גיל ההתבגרות. גם בקבוצת גיל זו נרשמת עליה מתמדת בשכיחות במחלה.
קבוצה נפרדת של חולי מלנומה היא אלו הלוקים במלנומה מולדת. המקור למחלה יכול להיות מעבר של גרורות דרך השליה, או מלנומה המתפתחת על שומות מולדות. כפי שכולנו יודעים קיימת חשיבות מרובה במניעה ובנוסף גילוי מוקדם עד כמה שאפשר של המחלה.
הצעדים הנדרשים לצורך כך הינם פשוטים וקלים לביצוע. מניעה נכונה תכלול הימנעות מחשיפה לשמש בייחוד בשעות 10:00-16:00, שימוש בביגוד מתאים כגון כובע, חולצה ומכנסיים עם שרוולים ארוכים, כמו גם שימוש במסנני קרינה בעלי מקדם הגנה SPF גבוה בחשיפה לשמש. יש למרוח את עצמנו וגם את הילדים לפני היציאה מהבית, ובתדירות של כל שעה תוך הקפדה על מריחה בכל חלקי הגוף ובעיקר באזורים החשופים והרגישים כמו אזור המחשוף, צוואר, פנים, וידיים. נקודה חשובה היא שימוש במסנן הקרינה לפני ואחרי הכניסה למים: 95% מקרינת השמש חודרת את המים לעומק של 5 ס"מ וכ-40% לעומק של 50 ס"מ. בנוסף, בחוף הים החזרת הקרינה מהמים ומהחול מגבירה את עוצמת החשיפה. משקפי שמש ייעודיים למבוגרים ולילדים יגנו על העיניים מפני נזקי השמש.
חשיפה ממושכת לשמש עד לכדי כוויות בשנים הראשונות לחיים מהוות גורם סיכון משמעותי למלנומה בשנים מאוחרות יותר ולכן הדגש והחשיבות שבמניעה. לגילוי המוקדם משמעות מכרעת מבחינת היכולת להתגבר על המחלה ולהחלים. בדיקה עצמית ובדיקה שנתית על ידי רופא עור יתנו במרבית המקרים מענה הולם, בייחוד כאשר הם משולבות בשימוש בדרמוסקופיה שהיא שיטת אבחנה לא פולשנית, העושה שימוש בציוד אופטי המאפשר לראות את צורת פיזור הפיגמנט, כמו גם צילום רפואי של כל השומות במקרים של ריבוי שומות ושומות לא טיפוסיות. אמצעים אלו חשובים עוד יותר במצבים בהם קיים סיפור משפחתי של מלנומה.
לסיכום, ניתן ליהנות מכל היתרונות של הקיץ, השמש והים, גם מבלי לסכן את בריאותנו.

דר' יעקב משיח הוא מומחה לרפואת עור ומין, רופא בכיר ביחידה למחלות עור בילדים ומתבגרים, בית חולים "דנה-דואק" לילדים.

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש