הצילו, הצטננתי באמצע הקיץ

מאת: רותם ג'קסון ● 4/7/2012 21:58 ● ערב ערב 2557
איך קורה שדווקא כשכל כך חם בחוץ, כשהשמש מחממת אותנו במידה שיכולה להתיך אפילו חיידקים, אנחנו מסתובבים מנוזלים עם ערימה של טישו בכיס? מסתבר שהצטננויות ושפעות הן לא נחלתה הבלעדית של עונת החורף הקרה והקיץ רווי בהם אף הוא. למה זה קורה לנו? איך אפשר להימנע מכך והכי חשוב, מה ניתן לעשות כדי לצאת מזה... שפעת באמצע הקיץ? לא בבית ספרנו!
הצילו,  הצטננתי באמצע הקיץ

כשחושבים על "הצטננות", חושבים על חורף, תה חם והתכרבלות מתחת לפוך, אבל מסתבר שהצטננות היא מחלה נפוצה גם בקיץ. דווקא בזמן החופש הגדול, בין הים והבריכה, הטיולים והנסיעות, בזמן כל הכיף לו חיכינו כל השנה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו תקועים בבית עם תה חם לימון ודבש, ממררים על מר גורלנו.
כי מי בכלל יכול לחשוב על מחלות כשהשמש קופחת על הראש?!
באופן די מייאש, נתונים עולמיים מראים כי אחד מכל ארבעה בני אדם ברחבי העולם יסבול מהתקררות בקיץ, ובמדינות מערביות אפילו יותר.
בעולם הרפואי מוכרים יותר מ-200 זנים של נגיפים האחראים לכך שאנו חוטפים את ההתקררות המוכרת - נזלת, צמרורים וכאב גרון. בקיץ, אותם זנים לא נעלמים מעל פני האדמה, וישנן מספר פעילויות קיץ שאף גורמות להם להתפרץ במלוא המרץ.

הגורמים העיקריים להתקררות קיץ:


מיזוג אויר: מיזוג אויר בארץ ובייחוד באילת הוא בגדר חובה של ממש בכל בית ומשרד, ומי כמונו יודע זאת. אבל המזגן על אף היותו יעיל ומציל,יכול גם להזיק. את זאת ניתן להוכיח על פי מספר מקוררי הקיץ במדינות מערביות לעומת מדינות עולם שלישי.
הסיבה המזיקה של המזגן היא הפגיעה הישירה ברירית האף.
בזמן שהמיזוג עובד, רירית האף, העשויה מקרום רירי ומגינה על הגוף מפני חדירת מזיקים, מתקררת ויעילותה נפגמת בצורה משמעותית. לפיכך, קל יותר לאחד מאותם 200זנים של נגיפים לחדור לגופנו. בנוסף, הנגיפים הללו מתקיימים טוב יותר במזג אויר קר, כך שהמיזוג מסייע גם לכך. בייחוד אם אתם מאלה שנהנים להקפיא את החדר בלילה ולישון עם שמיכת הפוך המפנקת.
ים ובריכה: הים והבריכה הם אכן האלמנטים הכי מהנים בחופשת הקיץ האהובה אולם המעבר החד בין הקור שבמים לחום שבחוץ יכול לערער מערכת חיסון שאינה חזקה דיה. בייחוד אם לאחר הרחצה לא התחממנו והתייבשנו כהלכה ומיד נכנסנו לחדר ממוזג.
במצב בו האנרגיה של הגוף צריכה להתרכז בחימומו במקום בהגנה על חדירת מזיקים, מערכת החיסון נחלשת והוירוסים ממצליחים לחדור אליו ללא קושי (המאבק העיקרי של גופנו בעונת החורף)
טיסות: בזמן שאנו ממהרים להזמין טיסה ליעד מבוקש לחופשה בעונה החמה, אנו נוטים לשכוח או לא לדעת מלכתחילה שמטוסים הם אמצעי מצוין להדבקת מחלות.
הסבירות שבין 400 הנוסעים בג'מבו הגדול ישהה אדם אחד מצונן היא גבוהה במיוחד ומערכת האוורור הסגורה במטוס כבר תדאג להפיץ את הוירוס בין הנוסעים.
מחקרים גילו שככל שמשך הטיסה ארוך יותר, כך הסיכוי להדבק גבוה יותר.
טיולים ברחבי הארץ ובמדינות זרות: אין מה לעשות. כאשר אנחנו בבית, אנו נחשפים לרוב זני הוירוסים שהגוף שלנו כבר מכיר והספיק להתחסן אליהם. חשיפה לוירוס חדש שאינו מוכר למערכת החיסונית של הגוף תוביל מהר יותר להדבקות ומחלה.
לחץ: הלחץ ידוע כאחד הגורמים המרכזיים להפחתת יעילותה של המערכת החיסונית בגופנו. ולחץ הוא גם אחד המאפיינים של עונת הקיץ, בייחוד בזמן החופש הגדול, שעה בה רוב ההורים אמורים לתכנן פעילות לילדיהם ובמקביל להמשיך לתפקד בעבודה ובעניינים השוטפים של הבית או החופשה.

אמצעי טיפול ומניעה:


היגיינה אישית – בדיוק כשם שהכנסתם לכם לראש את חשיבותה של ההיגיינה בשעת המשבר של שפעת החזירים, כך עליכם לנהוג תמיד. קודם כל להקפיד לשטוף ידיים מספר פעמים ביום ולהשתדל לא לשפשף את העיניים או את רירית האף בידיים לא נקיות, כיוון שהוירוסים חודרים ביתר קלות דרך מרקמים אלו. למנוע מילדכם לשתות מבקבוקים משותפים עם יתר ילדי הגן, הקייטנה או החברים ולהתרגל לאורח חיים נקי.
אוורור – גם בקיץ ואפילו בחורף, מומלץ מאוד להקפיד על אוורור החדרים בשל הריכוז של הוירוסים באוויר בייחוד בשעות המרובות בהן המיזוג עובד בבית הסגור.
האוורור יוכל להפחית את מספר הווירוסים השוהים בחלל החדר, יפחית את סיכויי ההידבקות, ויפטור את מערכת החיסון שלכם מהתמודדות נוספת עם פולשים זרים.
חיזוק מערכת החיסון- בקיץ כמו בחורף חשוב לשמור על מערכת חיסון חזקה ועל אורח חיים בריא. ההמלצה הגורפת היא כמובן להתחזק על סמך תזונה נכונה ובריאה תוך צמצום הממתקים והמזון התעשייתי. להרבות בשתיית מים והקפדה על שעות שינה סבירות.
לבעלי מערכת חיסון חלשה הנוטים להתקרר ולהדבק בקלות מומלץ לצרוך ויטמין סי על בסיס יומי ומדי פעם לחזק בטבליות אבץ. כמו כן רצוי לתגבר צריכת ויטמין סי ואבץ אם אתם עומדים לטוס או לנסוע לטייל ולקחת גם במהלך השהות שם.
פירות וירקות הם ללא ספק הבונוס הבריא בהתגלמותו למזון טעים ומקרר בעונת הקיץ. הפירות והירקות עשירים בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים), המסייעים לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים הפוגעים בבריאותנו ומשפיעים על הזדקנות העור. חשוב מאוד לא רק לאכול הרבה פירות וירקות אלא גם לגוון בסוגים ובצבעים: כך תגיע היעילות של הוויטמינים, המינרלים והרכיבים התזונתיים השונים לרמה האופטימלית.
כמו כן אכילת פרי או ירק טרי עדיפה תמיד על אכילתו מבושל. מבין טיגון, בישול או אידוי, האידוי מומלץ במיוחד, מכיוון שבתהליך זה נשמרים מירב הוויטמינים שבירק. אם אתם בכל זאת מטגנים נסו לעשות זאת במעט שמן ובזמן קצר ככל הניתן. אם בחרתם לבשל את הירק השתדלו לעשות זאת בכמות מים קטנה ככל האפשר, ובהמשך מומלץ להוסיף לתבשיל את מי הבישול (מאחר שחלק גדול מהוויטמינים נמצאים בתוכם).
הפירות והירקות הידועים בסגולתם לחיזוק מערכת חיסונית הם: רימונים, שום, בצל, פירות יער, ענבים שחורים, ברוקולי, ירקות בעלי עלים ירוקים ונבטים. כל אלה עשירים בנוגדי חמצון, בוויטמינים ובמינרלים.

טיפול בשעת הצורך:


בשעת התקררות ניתן להגדיל את מינון הויטמין סי ל2000-3000 מ"ג ליום. ויטמיןD נמצא כמחזק מערכת חיסון בשעת מחלה והן כמניעה
שמן קצח- מחזק אף הוא מערכת חיסון ובעיקר את מערכת הנשימה
חדר מלח- מסייע בכיוח, שיעולים, אלרגיות והצטננויות חוזרות
סוכריות מציצה צמחיות הן מוצא יעיל כשלצינון נלווה גם כאב גרון.
תערובת של בצל ודבש- היא תרופת סבתא נהדרת אם יש גם שיעול
אם התעוררתם מצוננים אחרי יום בילוי בים או בבריכה, או לילה של שינה במזגן המקפיא ניתן לשקול נטילת רמדי הומיאופתית בשם Aconite 30c

(תרופות הומאופתיות באופן כללי הן פתרון נהדר לשלל סוגי שפעת והתקררות אולם להשגת תוצאות מיידיות, עדיף שההתאמה תעשה בצורה אינדיבידואלית על ידי הומאופת מוסמך).

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש