פרסומת
דלג

נחשפו נתוני המיצ"ב: הישגי וכישלונות בתי הספר באילת

מאת: עומר כרמון ● 28/9/2012 17:11 ● ערב ערב 2569
יכולות התלמידים בכיתות ה' ו-ח' בתי הספר באילת נחשפו השבוע לראשונה לעיני כל. במרבית בתי הספר באילת, תוצאות הבחינות באנגלית ומדע וטכנולוגיה נמוכות מהממוצע הארצי. כמעט בכל בתי הספר העניקו התלמידים והמורים ציונים נמוכים למתרחש בין גדרות המוסד החינוכי. בית הספר 'יעלים' נמצא כשייך לקבוצת העלית של בתי הספר הטובים בישראל. בית ספר 'אופיר' הצטיין במבחני האנגלית
נחשפו נתוני המיצ''ב: הישגי וכישלונות בתי הספר באילת

הישגי כלל בתי הספר באילת ובכל המדינה, נחשפו השבוע בפעם הראשונה לעיני כל. בעקבות פסיקת בג"צ בחודש שעבר, פרסם משרד החינוך את נתוני בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) על פי חתך בית ספר.

מהנתונים עולה כי במרבית בתי הספר באילת, תוצאות הבחינות באנגלית ומדע וטכנולוגיה לכיתות ה' ו-ח', נמוכות מהממוצע הארצי. למרות זאת, היו כמה נקודות אור: מספר בתי ספר השיגו תוצאות טובות. המצטיין מכולם הוא בית הספר 'יעלים', שתלמידיו הגיעו להישגים מרשימים בזירה הארצית ולפי נתוני המיצ"ב, מדובר בבית הספר שנמצא בחמישייה הגבוהה של בתי הספר בישראל. בית ספר שבלט לרעה בלימודי האנגלית, הוא בית הספר של חב"ד שרמת הידע של תלמידיו בשפה זרה, היא מהנמוכות בישראל.

בכל הנוגע לאווירה בבתי הספר, כמעט בכל בתי הספר העניקו התלמידים והמורים ציונים נמוכים למתרחש בין גדרות המוסד החינוכי. התלמידים דיווחו על תחושת ריחוק ממוריהם ועל חשש מאלימות. המורים דיווחו על חוסר סיפוק מקצועי ותחושה של היעדר עבודת צוות. בתי ספר בהם הצטיירה תמונת מצב טובה יותר בתחום זה, הם: 'רבין', 'צאלים', 'יעלים', 'ימין הרצוג', ובעיקר 'מצפה ים'.

"ההורים באילת לא יכולים לישון בשקט"
בעקבות פרסום תוצאות מבחני המיצ"ב, פרסם יו"ר האופוזיציה, חיים אל על, הודעה הרואה בתוצאות כשילון חמור. לדבריו: ""ההורים באילת לא יכולים לישון בשקט ומערכת החינוך כולה צריכה לעבור חשבון נפש ארוך ומקיף. אלה באמת הימים הנוראים שלנו. נורא לגלות איך תלמידי אילת מוזנחים ונפגעים כתוצאה ממדיניות העירייה וליתר דיוק – מהיעדר מדיניות. כשראש העירייה מסיר את החינוך מסדר היום אנחנו נשארים עם ירידה חדה באחוזי הזכאות לבגרות ונתוני מיצ"ב מביכים שגורמים לאילת להיראות כעיירה נחשלת. זוהי הפקרות".

חיים אל על בחר להתייחס לנתונים המחמיאים פחות בממצאי המיצ"ב: "התחושה הכללית לגבי בתי הספר קיבלה 59 אחוזים לעומת 68 אחוזים בממוצע הארצי. בקרב תלמידי כיתות ה'-ו': 63 אחוזים לעומת 73 אחוזים בממוצע הארצי ובקרב תלמידי ז'-ט': 55 אחוזים לעומת 66 אחוזים בממוצע הארצי. יחסי הקרבה והאכפתיות בין מורים לתלמידים זכו אף הם לשיעור תמיכה נמוך. 40 אחוזים לעומת 47 אחוזים בממוצע הארצי. בקרב תלמידי ז'-ט' 30 אחוזים בלבד. גם שביעות הרצון של המורים נמוכה באילת מאשר בשאר הארץ. 68 אחוזים לעומת 72 אחוזים בממוצע הארצי. רק בתחום האלימות אילת עוקפת את הממוצע הארצי. 19 אחוזים מתלמידי ה'-ו' וממוצע עירוני של 15 אחוזים דיווחים על מעורבות באלימות לעומת 12 אחוזים בממוצע הארצי. "לאור כל אלה, אין להתפלא כי הישגי התלמידים נמוכים מהישגי התלמידים בכלל בתי הספר בישראל. מדע וטכנולוגיה לכיתות ה': 529 באילת לעומת 535 ברשויות אחרות מרקע דומה. מדע וטכנולוגיה לכיתות ח': 513 באילת לעומת 534 בכלל בתי הספר. אנגלית לכיתות ה': 508 לעומת 519 בכלל בתי הספר דוברי העברית בישראל. אנגלית לכיתות ח': 526 לעומת 530 בבתי ספר דוברי עברית".

"אינן מייצגות את העשייה החינוכית"


דוברת העירייה נמסר בתגובה: "לראשונה בהתאם להחלטת בית המשפט העליון מתפרסמים נתוני המיצ"ב שעד כה התקבלו אך ורק בהנהלות בתי הספר. הנתונים מלמדים על חוזקות ועל נקודות לשיפור ובעיקר יסייעו בידינו לקיים דיונים מקצועיים, משותפים עם משרד החינוך תוך הערכה ומדידה של תכניות הפועלות בבתי הספר כפי שנעשה בשלוש השנים האחרונות, כחלק ממהלך מתמיד לשיפור הישגי התלמידים כמו גם לשמירה על אקלים מיטבי ללמידה משמעותית.לא מיותר לציין, כי נתוני המיצ"ב הנם עד שנת תש"ע ומאז שולבו תכניות מתערבות רבות כמו גם תכנית "מוגנות" לשיפור האקלים הבית ספרי, שפועלת בהצלחה זו השנה השלישית בכל בתי הספר. כאמור, נתוני המיצ"ב ישמשו מנוף לשינוי ושיפור כמו גם לציון לשבח במקומות הנדרשים ויש רבים כאלה. בעניין זה יצוין, כי מבחני המיצ"ב החיצוניים מתקיימים בכל בית ספר אחת לשנתיים, אך בכל מקצוע הם נערכים אחת לארבע שנים, כך שפרסום נתונים של שנה אחת אינו מייצג את העשייה החינוכית המתקיימת בבתי הספר בשלוש השנים שבין שנות קיום המיצ"ב ובכלל. באשר לטענותיו של חבר המועצה חיים אלעל אציין מתוך מכתבה של מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטואבר המצורף לתגובה זו: "מבחני המיצ"ב ושאלוני האקלים והסביבה הפדגוגית ימשיכו לשמש כלי סיוע חשוב למנהלי בתי הספר בשיפור העשייה בבית ספר וכלי מערכתי להערכת מערכת החינוך. אנו מתנגדים בכל תוקף לעריכת "טבלאות ליגה", אשר עלולות להגביר השוואות לא תקפות ותחרות לא הוגנת. כל גורם שיעשה כך יעשה זאת על דעת עצמו ובצורה בלתי אחראית, גם משום שבמרבית המקרים השוואות כאלה הן שגויות מבחינה מתודולוגית, וגם משום שפרסום כזה עלול לפגוע בעבודה החינוכית החשובה הנעשית בבתי הספר ולאיים על תפקודה התקין". בהתייחס לנתונים ציין ד"ר דרורי גניאל, ראש מינהל שח"ק בעירייה: "עיבוד ושימוש בנתוני המיצ"ב מהווים חלק מתהליך הערכה המקיף שאנו מקיימים בעיר ביוזמה חדשנית ופורצת דרך. אין ספק שחשיפת הנתונים תסייע בידינו לשלב אותם יחד עם שאר הנתונים שאנו מקבלים באמצעות מט"ח (מרכז לטכנולוגיה חינוכית) במסגרת ההערכה הכוללת של מערכת החינוך". בהתייחס לנתונים כפי שהוצגו על ידי חבר המועצה חיים אלעל, ציין ד"ר גניאל, כי הם לא הוצגו במלואם ומכאן שהצגתם מגמתית, "מצער שהחינוך משמש שק אגרוף פוליטי" סיכם ד"ר גניאל והוסיף, כי הוא מזמין כל הורה להיכנס לאתר משרד החינוך, ולעיין בכל הנתונים, על מנת לקבל תמונה מלאה של תוצאות המיצ"ב שאינה אלא חלק מהעשייה הכוללת והמגוונת בבתי הספר".

נתוני המיצ"ב


ליקטנו עבור קוראי 'ערב ערב' את עיקרי ממצאיו הלימודיים של נתוני המיצ"ב בבתי הספר באילת. המבחנים נערכו בכיתות ה' ו-ח' במהלך שנת הלימודים הקודמת. נתונים הנמוכים מהממוצע הארצי סומנו באדום. נתונים הגבוהים או שווים לממוצע הארצי סומנו ככחול כהה. בשתי העמודות השמאליות סומנו הציונים המצטברים של בתי הספר, הכוללים גם את מבחני המיצ"ב שנערכו בהם בשנים קודמות. מנתונים אלה עולה, כי בכל הקשור ללימודי מדע וטכנולוגיה, בית ספר 'יעלים' הוא המצטיין בעיר. בלימודי האנגלית, בית הספר המצטיין הוא 'אופיר'.

תמונת כתבה

תמונת כתבה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש