טור חוק ומשפט

מאת: או-מד מדיקל ● 7/3/2014 13:27 ● ערב ערב 2644
עורך דין רועי סגל הברוש 10 אילת 050-4388258
טור חוק ומשפט

רשלנות רפואית של קופת החולים בפיענוח צילומי חזה הקטינה סיכוייה של חולה לשרוד מסרטן ריאות ב- 70%
נסיבות המקרה
אישה שבעברה סבלה מגידול ממאיר בבלוטת התריס אך עברה כריתה מלאה והבריאה, נותרה במעקב רפואי מתמיד אשר כלל בדיקות תקופתיות. מצב זה נמשך תשע שנים (עד שנת 2003). במהלך בדיקה תקופתית, התגלה אצלה באונה הימנית של הריאה גוש בגודל 2 ס"מ שלאחר מכן אובחן כגידול סרטני מסוגBAC . הטענה המרכזית של החולה נסובה סביב צילומי מעקב שבוצעו לה כבר בשנת 2001 ו- 2002, בהם נראים אותם גושים קטנים יותר, אשר אובחנו על ידי קופת החולים כתקינים.

אחריות הרופאים וקופת החולים:


קופת החולים טענו בין היתר, כי למרות שעברה הרפואי של החולה מוכר להם, סברו לאחר פיענוח הצילומים, כי לא מדובר בגידול, אלא בכלי דם, על כן פירשו את הצילומים כתקינים. רופאה נוספת התרשלה בכך שלמרות היותה אחראית על הטיפול הרפואי שניתן לחולה, לא הוציאה הצילומים מהמעטפה כדי לעיין בהם. בית המשפט לא השתכנע כי הרופאים נקטו באופן סביר על מנת לפענח את הצילומים. שכן לא נערכה השוואה בין צילומים של שנת 2001 לצילומים של שנת 2002, ועצם פיענוח התמונות ללא השוואה ביניהן איננו מספק. עוד סבר בית המשפט, כי הנורמה המחייבת במקרה זה במבחן הרופא הסביר, היא השוואה בין שני הצילומים אשר הייתה מובילה לאינדיקציה כי המצב אינו תקין. אי השוואה בין הצילומים פגע ביכולתו של הרופא באבחנה נכונה של הגוש, ובכך סטה מנורמת הסבירות המקובלת. על כן נקבע, כי הרופאים התרשלו באבחון המחלה, מצב שלמעשה הפחית משמעותית את סיכוייה של החולה להחלים והפך אותם לאפסיים.

הכרעה


בית המשפט סבר, כי בשנת 2003, כשאובחן הגוש כממאיר, דרגת המחלה הייתה A4: כלומר סרטן גרורתי מפושט. החולה טופלה בטיפול ביולוגי, אך עדיין סיכויי ההבראה נותרו אפסיים לעומת שנת 2001. אילולא ההתרשלות באבחון צילומי החזה, אז המחלה הייתה בשלביה הראשונים, אבחון נכון וכריתה של הגידול היה מעמיד את שיעור הריפוי ל- 70%. שאלה נוספת שעמדה לפתחו של בית המשפט עסקה במוקדי המחלה. האם המחלה כפי שהופיעה בשנת 2001 הייתה חד מוקדית (גידול אחד) אשר ניתן למגרה באמצאות כריתה או שהמחלה כבר התפרצה כרב מוקדית ובעלת סיכויים אפסיים למיגור. בית המשפט סבר במקרה זה, כי האחריות לאבחון המחלה רובצת על כתפי קופת החולים ורופאיה אשר לא שלחו את החולה לבדיקת C.T ולמעשה לא הצליחו להוכיח כי בשנת 2001 המחלה הייתה כבר מפושטת בגופה של חולה.

פיצוי


בית המשפט הכריע כי החולה איבדה סיכוי להחלים בשל רשלנות הרופאים וקופת החולים באבחון המחלה בשלביה המוקדמים וסבר, כי בשל כך יישאו בפיצוי בשיעור 70% מהנזק, כלומר החולה תקבל פיצוי בסך כ- 900,000 ש"ח שכלל הפסדי השתכרות, פיצוי בגין כאב וסבל ע"ס 400,000 ₪ עזרה עבור סיעוד.



חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש