טור יהדות

מאת: או-מד מדיקל ● 12/6/2014 12:14 ● ערב ערב 2658
מאת: הרב דוד שנה / בס"ד
טור יהדות

פרשת 'שלח'


משונים הדתיים האלה. מילא הכיפה שיש להם על הראש, כבר התרגלנו, ואפילו הספקנו להבין שלפי הגודל, הצורה או הצבע של הכיפה הם קובעים לעצמם את ההשתייכות הדתית, אבל אולי מישהו מוכן להסביר לי מה פשר החוטים הללו שיוצאים להם מתחת לחולצה, איך קוראים לזה? – ציצית. השפויים שביניהם לובשים ציצית מבד עם החוטים המשונים הללו, אך יש גם כאלה, משוגעים ממש, שבחום האילתי של 40 מעלות ומעלה מסתובבים עם ציצית צמר! צמר בחום! איזה שטויות יש לדתיים בראש.
ואם הגברים הדתיים משוגעים, הרי הנשים שלהם מופרעות אפילו יותר. שיא החום והן מכסות את הראש עם מטפחת, מבשלות את השערות. מה לכל הרוחות עובר להם בראש?
בסוף פרשת 'שלח', הקב"ה מצווה אותנו לשים ציצית על בגדנו. בציצית צריך שיהיה חוט אחד בצבע תכלת מבין שמונת החוטים. מדוע צריך פתיל תכלת בציצית ומדוע בכלל צריכים ציצית? מסבירים חז"ל: אדם מסתכל בחוט התכלת שבציצית שלו – התכלת מזכיר את הים, הים מזכיר את השמיים, השמיים מזכירים את כסא הכבוד, כך שבאופן אסוציאטיבי אדם יביט בציצית וייזכר בקדוש ברוך הוא, וברגעים של חולשה בהם הוא ירצה לחטוא, והמדובר בעיקר בחטאים של גילוי עריות, יהיה מה שיעזור לו לעצור ולהימנע מן החטא.
מעלת לבישת הציצית איננה רק במניעת חטאים, חז"ל מדייקים מהפסוקים שאדם שלובש ציצית נחשב לו בכל רגע ורגע כאילו הוא מקיים את כל התורה כולה. ואם נקשה והרי חם, איך אפשר לסבול בחום את הציצית. התשובה – היא הנותנת. בדיוק בגלל החום צריכים ללבוש ציצית. מכמה סיבות. ראשית ככל שהחום גדול יותר כך חוסר הצניעות ברחובות, לצערנו, גדול יותר עד שבקושי ניתן להסתובב ברחוב מבלי לראות אנשים הלבושים בחוסר צניעות, והרי לשם כך בדיוק נועדה הציצית להזכיר לנו שיש הקב"ה והוא מסתכל עלינו רואה ויודע על מה אנחנו מסתכלים ומה בדיוק אנחנו חושבים באותם רגעים,
הופ ! עצור ! אל תמשיך לחטוא. שנית – מה החכמה ללבוש בגד צמר כאשר קר לנו, לא ניכר במעשה מעין זה שאנו עושים את רצון ה', לעומת זאת, כאשר חם ואפילו חם מאוד ואעפ"י כן אנחנו שומעים בקול ה' ולובשים ציצית שמחממת אותנו, אנחנו כבר עומדים בניסיון גדול, ומראים לה' עד כמה חביבים עלינו המצוות שלו.
כנ"ל לגבי כיסוי הראש של הנשים הנשואות, מדין תורה אישה נשואה צריכה לכסות את שיער ראשה. זה צניעות. יופייה שמור לבעלה ולא לכל הגברים ברחוב. לכסות את השיער בכובע ברוסיה בחורף זאת לא צניעות – זאת חובה. אך אם למרות החום הגדול האישה עומדת בניסיון ומכסה את ראשה, היא מוכיחה במעשיה עד כמה חביבין עליה מצוותיו של הקב"ה והיא משתדלת לקיים את רצון ה' בכל ליבה ובכל נפשה.
למי שיש טענות כלפי הציצית וכיסוי הראש – שינסה פעם אחת ללבוש ציצית – והאישה לכסות את ראשה, ואולי יגלו דווקא שזה לא כל-כך נורא, אלא להפך, שמחה גדולה ודרך נפלאה להתחבר אל הבורא יתברך.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש