פרסומת
דלג

מנכ"ל משרד התיירות: שדה התעופה בתמנע יהיה 'פיל לבן'

מאת: עומר כרמון ● 5/12/2014 23:10 ● ערב ערב 2064
תחזיות קודרות נשמעו השבוע בישיבת ועדת המשנה של הכנסת. מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי: "כמה טיסות בינלאומיות שבועיות מגיעות השנה לאילת? חצי מהשנה שעברה. בונים שדה תעופה לתפארת שהולך להיות 'פיל לבן'. יו"ר התאחדות בתי המלון באילת, חיים סלמי: "תיירות נכנסת מחו"ל לצערי לא קיימת, כך ששדה התעופה החדש, יפה ככל שיהיה, לא יביא מזור לאילת". מנכ"ל חברת 'ישראייר', אורי סירקיס: "מאז הפעלת תוכנית 'השמיים הפתוחים', מספר הטסים לאילת ירד ב-25 אלף נוסעים". ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי: "פינוי 'שדה דב' יהיה חיסול התיירות לעיר אילת. זה יכניס את תושבי אילת להסגר"
מנכ''ל משרד התיירות: שדה התעופה בתמנע יהיה 'פיל לבן'

התיירות לאילת על פרשת דרכים. מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, אמר השבוע בישיבת ועדת המשנה של הכנסת לתשתיות תעופה בישראל, כי שדה התעופה החדש בתמנע על שם אילן ואסף רמון, עומד להפוך ל'פיל לבן' מכיוון שתיירים מחו"ל אינם מגיעים לאילת וסגירת 'שדה דב' תקטין במידה ניכרת את מספר התיירים הישראלים בעיר. "מכיוון שאנחנו לא מדינה רגילה ובכל שנתיים יש אירוע (ביטחוני, ע.כ), התיירות בישראל בנויה על תיירות פנים", הדגיש הלוי. "משרד התיירות משקיע מנגנונים של רשתות ביטחון כדי להביא את החברות הזרות לטוס לאילת. כל סכום שרק אפשר. אבל כמה טיסות בינלאומיות שבועיות מגיעות השנה לאילת? חצי מהשנה שעברה. שדה התעופה בתמנע נבנה בהשקעה של שני מיליארד שקלים. אבל כשיד ימין אינה יודעת מיד שמאל, בונים שדה תעופה לתפארת שהולך להיות 'פיל לבן'. במקום לדאוג שאילת תמשיך להתפתח, אנחנו נותנים לה סטירת לחי שאני לא יודע איך היא תתאושש ממנה. אנחנו שומעים על 'שמיים פתוחים' ועל כך שהמחירים ירדו, אבל זה אומר שאם תושבי גוש דן יגיעו לנתב"ג ולא ל'שדה דב', הם יעדיפו להמריא לחו"ל ולא לאילת".

יו"ר התאחדות בתי המלון באילת, חיים סלמי, חיזק את דבריו של הלוי, ואמר: "תיירות נכנסת מחו"ל לצערי לא קיימת, כך ששדה התעופה החדש, יפה ככל שיהיה, לא יביא מזור לאילת". מנכ"ל חברת 'ישראייר', אורי סירקיס, הצטרף לדברים: "מאז הפעלת תוכנית 'השמיים הפתוחים', מספר הטסים לאילת ירד ב-25 אלף נוסעים", הוא ציין. "כשהמחירים יורדים ל-200 דולר למושב, אנשים לא טסים לאילת. במידה ו'שדה דב' ייסגר, לא תהיה כדאיות כלכלית להמשיך לעבוד עם מטוסים קטנים ותהיה להערכתי, ירידה של 40 אחוזים בתנועה הנוסעים הפנים ארצית. צריך לדחות את הפינוי לשנת 2018. שדה התעופה החדש בתמנע חייב להיות ערוך לתנועה בינלאומית של טיסות 'לואו קוסט' כדי שיהיה מוכן לירידה בנוסעים לאילת".

"רק חמש טיסות ביום"


ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, הזהיר כי סגירת 'שדה דב' תחסל את התיירות לאילת ותפגע בתושביה: "תושבי אילת מודאגים מזה שהופכים אותנו לעיר כלא", הוא אמר. "חולים, סטודנטים, רופאים, משתמשים ב'שדה דב' כתחנה מרכזית בדרכם לבתי חולים ומקומות נוספים. תל אביב היא עיר המחוז שלנו שמחברת אותו לעולם. אין לנו ערי שדה. אנחנו מנותקים לחלוטין. פינוי 'שדה דב' יהיה חיסול התיירות לעיר אילת. זה יכניס את תושבי אילת להסגר. גם כך, יוקר המחיה באילת הוא מהגבוהים ביותר, אם לא הגבוה ביותר בארץ. במקום טיסה כמעט בכל שעה עגולה, יהיו רק חמש טיסות ביום. האם רוצים לחסל את אילת?".

שי פופר, יו"ר אגודת התעופה, הוסיף כי סגירת 'שדה דב' תביא גם לגניזת התוכנית להפעלה מחודשת של השדה בקריית שמונה. "סגירת 'שדה דב' היא סגירת שדות התעופה בחיפה, ראש פינה וקריית שמונה", הוא אמר. "היום יש תוכנת די מתקדמת לתיירות בגליל שמושתתת על שדה התעופה בקריית שמונה. אבל התוכנית מותנית בכך ש'שדה דב' ממשיך לעבוד".

החלופה אינה ישימה


מנכ"ל חברת 'ארקיע', ניר דגן, הציג למשתתפים חלופה להמשך הפעלת התעופה האזרחית ב'שדה דב': הקמת טרמינל נוסעים ליד תחנת הכוח 'רידינג' ומסלול סמוך לחוף הים. "השטח שאנחנו מבקשים הוא פחות מחצי מהמתחם הנוכחי", הדגיש דגן. "כל המטוסים שנוחתים כיום ב'שדה דב' יוכלו להמשיך לפעול גם בחלופה שאנחנו מציעים. אפשר יהיה לבנות גורדי שחקים לצד המסלול ולנחות ללא כל בעיה".

נציגי רשות מקרקעי ישראל והפרקליטות שפכו מים צוננים על החלופה המוצעת והבהירו כי שטח 'שדה דב' נמצא ברובו בבעלות פרטית ולא בבעלות המדינה ולכן הרעיון אינו ישים. עו"ד מיכאל שפטלר, המייצג את בעלי הקרקעות הפרטיים ב'שדה דב', הדגיש, כי אם הפעילות האווירית האזרחית לא תופסק בחודש יוני 2016 ,כפי שהתחייבה המדינה בבית המשפט, בעלי הקרקעות יחזרו בהם מהסכמתם לוותר על מחצית מזכויות הבנייה במתחם. כמו כן יחזרו בהם מההסכמה לוותר על פיצוי כספי, תמורת השימוש שנעשה לאורך השנים בקרקע כשדה תעופה אזרחי.

חדשות אילת