איזה טעם יש לחופש?

מאת: רותם נועם ● 12/3/2015 10:26 ● ערב ערב 2697
על יין לבן מענבים אדומים שמעתם?. אירוע קולינארי במוסד האולטימטיבי לדגים ופירות ים – "המפלט האחרון". הפך לצהריים מושלמים מול גלי הים. באירוע הבכורה העולמית של הבלאן דה נואר המפתיע מיקב הרי גליל
איזה טעם יש לחופש?

את אהרון ופנינה מ"המפלט האחרון" אין צורך להציג בפני האילתים, אחרי הכל מדובר באחד המוסדות הקולינאריים הוותיקים והאהובים בעיר, אשר כשמו כן הוא, 'המפלט האחרון' לכל אוהבי הדגים ומאכלי הים, רגע לפני סוף המדינה. כמה הצעות נישואין וימי הולדת כבר ראה המקום המופלא הזה, שמצליח לשמר אווירה של פעם, עם תפריט ששומר על רמה גבוהה ואחידה לאורך עשורים, לא עניין של מה בכך בנוף המסעדות המשתנה תדיר בעיר הנופש הדרומית. כששואלים את אהרון מדוע הוא דבק בקונכיות פירות הים והמנות הוותיקות, הוא מסביר שסוס מנצח לא מחליפים, "אם טעים לך, תמיד תרצה לחזור אל אותם הטעמים", וכשהמנות בגודל ראוי, והתוספות ערבות לחיך, כל שנותר הוא להוסיף לחגיגת הטעמים האהובה יין משובב נפש.

הכוכב הבא


על כן, כל כך שמחנו לקבל הזמנה בשבוע שעבר, לצהריים במסעדה הצופה אל המעגן בחוף אלמוג, על מנת לחנוך בבכורה עולמית את הבלאן דה נואר של יקב הרי גליל, שמקיבוץ יראון. המדובר ביקב המצוי בבעלות משותפת של רמת יקב רמת הגולן והקיבוץ, המתהדר באזור בו כרמו ענבי יין עוד מימי קדם, את הכרמים הראשונים נטעו עוד ב-1996, וב-2002 הוקם מבנה היקב המרשים, הממוקם בלב נוף גלילי קסום. על אף היותו צעיר יחסית ("רק" בן 15), הצליח היקב להתברג בצמרת היקבים בישראל, בזכות שרשרת של יינות מוצלחים שזכו במדליות זהב בתחרויות יוקרתיות בארץ ובעולם, כאשר טביעת הטעם הייחודית ליקב היא ככל הנראה כשרונו לשלב בין זני ענבים לכדי בלנדים ייחודיים.
כזה הוא הבלאן דה נואר, יין לבן עם גווני זהב, העשוי בכלל מענבים אדומים - 63 אחוז ענבי פינו נואר ו-37 אחוז ענבי גרנאש, אבל רגע לפני שזכינו להכירו מקרוב, ביקש מאתנו ערן פרנקו, מנהל השיווק של הכרם, לעטות על עינינו מסכות ולא של פורים, לפנינו המתינו שלוש כוסות יין וצוות המלצרים המיומן מזג לתוכן שלושה יינות שונים. כעת היה עלינו לנסות לנחש מי הוא הבלאן דה נואר. מאחר ומדובר בטעימת בכורה של יין לא מוכר, ביקשנו רמז, "חפשו טעם של חופש אמיתי", הציע אייל, ו...בינגו, קשה היה לטעות בטעמו של היין המקסים הזה, שנגיעות של תפוח ירוק, אפרסק לבן ושסק משתלבים בו בניחוח עדין של לימון צהבהב. מדובר ביין עם חמיצות רעננה ומאוזנת היטב שנהנה מסיומת נעימה.
הענבים נבצרו ידנית ובאופן סלקטיבי, ועברו סחיטה עדינה באשכולות שלמים, את התסיסה סיימו כעבור שלושה שבועות, ודאגו שתערך בטמפרטורה שנעה בין 12-18 מעלות צלזיוס, מיד לאחר מכן הופרד היין ממשקעיו ונשמר מספר חודשים במכלי נירוסטה, על משקעי שמרים קלים, מה שאומר שהוא נעדר את הכובד והארומה של חביות עץ. בהתאמה הוא הופך לבחירה מושלמת עבור ארוחת דגים ופרות ים ביום קיץ חמים, ובתנאי כמובן שדואגים להגישו צונן, בטמפרטורה של 8-10 מעלות צלזיוס. נכון לרגע זה היין משווק למסעדות בלבד, מה שאומר שפגשנו באותו צהריים את כל מסעדני אילת לדורותיהם, היו שם אדי (לשעבר סנטה פה) שהתחיל לנהל ממש לאחרונה את לה-קו'צינה, שלומי ועובד על רעיותיהם מהפארק אבניו, אבי כראל (מיקה, בוסטון, קאזה דו ברזיל), תומר משיקאגו גריל, טל מחוות הגמלים ועוד רבים וטעימים, שנהנו מצהריים כיד המלך עליה חלשו אהרון ופנינה, עם שיפודי שרימפסים וקלמרי, דגים לוהטים מהגריל וסלט אסיאתי נפלא.
מורי חן הסביבתי הרצה לכולנו אודות נושא ה"קיימות", אותו חרט היקב על דגלו – נושא חשוב מאין כמותו שמסביר לכל אחד ואחת מאתנו בעלי העסקים, מהי טביעת האצבע השלילית שהוא מותיר על העולם, ומטרתו להעלות מודעות לנושא השארת כדור הארץ במצב סביר עבור הדורות הבאים. למדנו ממנו שבעוד כ-150,000 ימים תגמר עתודה הפחם האחרונה בעולם, בעוד כ-60,000 יום תסתיים עתודת הגז האחרונה ושבאופן כללי, מצבו של כדור הארץ לא משהו, והכל באשמתנו. מה שאומר שראוי שנתעורר וכמה שניתן מהר, על מנת להתחיל ולהחזיר לטבע, חלק ממה שאנו נוטלים ממנו בגסות.
יצאנו מהאירוע מבושמים קלות, ושבעים כדבעי, ורשמנו לפנינו עוד אירוע מוצלח ביותר מבית המפלט האחרון, שהצליח להפתיע כמו תמיד, בטעם ובאווירה הייחודית לו.
הכותב היה אורח המסעדה והיקב.

תמונת כתבה
ערן מיינות אילת בזמן הרצאה


המפלט האחרון. חוף אלמוג. אילת. 08-6373627. לא כשר שעות פעילות: א'-שבת: 12:30-23:30



חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש