לו היה לי אי ירוק במטבח

מאת: רותם ג'קסון ● 28/10/2015 10:35 ● מה נשמע
בין אם אתם בונים בית חדש או רק משפצים את המטבח, קשה להתעלם מ'המפלצת האופנתית' שהשתלטה לנו על הקו המטבחי בשנים האחרונות. האלגנטיות והמגניבות של האי, הקורנת אלינו אפופת קסם מתוך תוכניות הבישול הרבות בטלוויזיה, לא השאירו לנו הרבה מקום לדמיון והפכו את האי לחלק אינטגרלי מהמטבח האולטימטיבי. ולמרות יתרונותיו הרבים, אי, לא בכל מחיר...
לו היה לי אי ירוק במטבח

אי-המטבח נמצא איתנו כבר משנות ה-50, אך את עיקר הפופולאריות שלו הוא צבר בעיקר בשנות ה-80 העליזות. עם השנים תפקידו של האי בחיינו השתנה, יש האומרים שבהתאם למעמד האישה, שלא צריכה לבשל יותר בדלתיים סגורות, אלא להפגין את נוכחותה במרכז הבית. וגם בהתאם לשינויים באורח החיים שלנו. אם בעבר המטבח היה ממוקם כחדר נפרד וסגור, ולפינת האוכל הוקדשה פינה משלה, הרי שעם שבירת החומות בעולם המודרני, נשברו אט אט גם הקירות המפרידים בין המטבח, פינת האוכל והסלון והפכו אותם למרחב אחד משותף, כאשר האי הפך לחוליה המחברת בין השלושה.

חברותה מסביב לאי

למעט היותו פתרון אחסון ומשטח עבודה נוסף במטבח, משמש האי גם כפינה חברתית ומשפחתית המשמשת את דיירי הבית כפינת פנאי לכל דבר ומעמידה את העוסקים במלאכת הבישול כשפניהם למרכז הבית, בתוספת יוקרתיות זוהרת. כיום כשברוב הבתים, החלל הציבורי של הסלון מתפקד כיחידה אחת עם המטבח ופינת האוכל, האי יכול לשמש כסוג של הפרדה עדינה ואסטטית כבר ישיבה מוגבה במרכז החלל הציבורי. אי במטבח הופך את החלל לפינת ישיבה שמשמשת לאכילה, לעבודה, לפנאי ולאירוח בסטייל. כשחושבים על אי במטבח - התפיסה הרווחת היא שהוא מתאים לבתים גדולים שיכולים לאפשר לעצמם מטבחים רחבי ידיים. אך כיום, האי הפופולארי יכול לסייע לעצב ולאבזר מטבח נעים ונוח לתפעול גם בדירות קטנות אפילו בגודל של עד 70 מ"ר, שדווקא בגלל היותן קטנות, משמש האי כעוד משטח עבודה ואחסון. במקרה כזה, המטבח מוצב כולו על האי בחלל קטן. הכיור, מקרר קטן, תנור וכל מה שצריך כדי לאבזר את המטבח ממוקמים על האי ובמקומות האחסון מתחתיו.

לא בכל מחיר

אלא שלמרות הטרנד, הרצון הטוב והחוש העיצובי , לא בכל מטבח קטן יתאים לשלב אי נפרד. גודלו הממוצע של אי מטבח עומד על 90*120 מ"ר, במידה שאין עליו כיריים או כיור. המרחק בין האי לבין ארונות המטבח צריך להיות בין 1.00-1.20 מטר, ולא לעלות על 2 מטר. איך שלא נסתכל על זה, האי הוא סוג של 'מפלצת' גדולה באמצע המטבח. הוא תופס מקום וגם דורש מקום, כך שאינו מתאים למטבחים בגודל מסוים. אפשר להיתקל בו והוא עלול להפריע לזרימה של החלל המתוכנן שלנו במטבח. מנגד גם לא כדאי להתפשר על אי קטן מדי שאין בו משטח עבודה מספיק ושלא משאיר מקום להתכופף לארונות המטבח. אי במטבח הוא יחידה קבועה שלא ניתנת להזזה או לביטול, במיוחד אם השקעתם בתשתיות להתקנת כיור או כיריים בתוכו, לכן אם אתם לא בטוחים שאתם מוכנים להתחייבות כזו, או שאתם מהטיפוסים המבולגנים שמהר מאוד יהפכו את האי למוקד הבלגן בבית, אולי כדאי לחשוב על 'תחליף אי' בדמות מדפים או משטח על גלגלים.
תמונת כתבה
תמונת כתבה

שימוש נכון באי

המשולש המטבחי הקלאסי נע בין האי שהוא משטח העבודה, למקרר ולתנור/כיריים. כאשר קודקוד המשולש הוא בעצם משטח העבודה. האי, מעבר להיותו יחידת אוכל משפחתית- מעוצבת, הוא בראש ובראשונה משטח עבודה נוסף. בעוד שאת השיש קל יותר למלא במכשירים שונים, כאן די ברור שהאי מוקדש למשטח עבודה ומקסימום לתוספת אחת של כיריים או כיור. שימוש מקסימלי ראוי הוא לנצל אותו גם כשולחן אוכל עם מקום לכיסאות מצידו האחד וגם כיחידת אחסון נוספת מצידו השני. שימוש נוסף של האי קיים אצל משפחות מסורתיות, שהפכו אותו לפתרון לשמירה על הכשרות, כשמשטח העבודה הקיים על האי מוקדש לחלוקה 'החלבית', ושאר המטבח מותאם לחלוקה 'הבשרית'. מבחינה עיצובית, הכי נכון לשלב אותו כחלק מהעיצוב הכללי של המטבח. הארונות שבו יהיו בצבע זהה לזה של המטבח, אבל ניתן ומומלץ להוסיף לו בוצ'ר (פלטת עץ מלא) שנותן צבע נוסף וחם יותר, כמו עץ אלון לדוגמא, שמעניק גוון חום ונעים. אפשרות נוספת היא לתחום פינה ממנו ולחפות אותה באריחי קרמיקה מעוצבים כמשטח עבודה שיכול להתלכלך, או לחילופין בפלטת עץ נפרדת לחיתוך לחם וירקות. דבר אחד בטוח, רגע אחרי שתוסיפו אי למרכז המטבח שלכם, לא תוכלו להיפרד.
תמונת כתבה
תמונת כתבה
 


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש