פרסומת
דלג

פינוי 'שדה דב': למי דואגים חברי הכנסת?

מאת: עומר כרמון ● 10/6/2016 22:37 ● ערב ערב 2762
הוועדה לביקורת המדינה דנה בהפסקת פעילות התעופה האזרחית ב'שדה דב' והעברתה לנתב"ג. בכיסאות האחוריים באולם הישיבות של הכנסת ישבו הלוביסטים ש'מושכים בחוטים': חברת שדלנות שנשכרה במשותף בידי עיריית אילת, 'ארקיע' והתאחדות המלונות, וחברה שנייה שנשכרה בידי המועצה האזורית, עמק חפר, הנאבקת נגד התוכנית להקמה בשטחה שדה חלופי ל'שדה דב' והרצליה. שלושה חברי כנסת מ'המחנה הציוני', שהמועצה האזורית עמק חפר קרובה ללבם, הובילו בישיבה את ההתקפה על הכוונה לסגור את 'שדה דב'. הם דיברו שוב ושוב על הנזק שסגירת 'שדה דב' תגרום לתושבי אילת, אך לא הזכירו את עמק חפר אפילו פעם אחת
פינוי 'שדה דב': למי דואגים חברי הכנסת?
"אין שום חלופה". ח"כ איתן ברושי

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דנה בתוכנית הממשלה שאושרה בבית המשפט העליון להפסיק בעוד עשרה חודשים את פעילות התעופה האזרחית ב'שדה דב' ולהעבירה לנתב"ג. בעוד שסביב השולחן ישבו חברי הכנסת ופקידי ממשלה. בכיסאות האחוריים ישבו האנשים ש'מושכים בחוטים': נציגת חברת 'גלעד יחסי ממשל ולובינג', העובדת עבור עיריית אילת, 'ארקיע' והתאחדות המלונות. ונציג חברת הלובינג 'קונטקט' – העובדת עבור המועצה האזורית עמק חפר (המורכבת מקיבוצים, מושבים ויישובי קהילתיים) במאבק נגד התוכנית להקמה בשטחה שדה חלופי ל'שדה דב'. המועצה האזורית עמק חפר הקימה לאחרונה מטה מאבק  נגד הכוונה. ראש המועצה, רני אידן, שלח מכתב לתושבי המועצה, ובו כתב: "אני שואל אתכם האם יצאה המדינה מדעתה?!.. בשנים האחרונות המדינה 'מפציצה' אותנו, חדשות לבקרים, בתוכניות חדשות שממשיכות את מגמת ההשתלטות על שטחים חקלאיים ואחרים, אם לצורך הרחבת כביש 2, אם לצורך הקמת מתקן הגז, אם לצורך בניית דירות במסגרת קבינט הדיור. ועכשיו הרעיון הרע החדש הזה להקמת שדה תעופה למטוסים קלים. תושבי עמק חפר למודי קרבות ציבוריים ואנו נפעל כדי לסכל את רוע הגזירה".

המועצה האזורית עמק חפר היא מבין העשירות בישראל. בין הישובים בתחומה: קיבוץ העוגן, בית יצחק, משמר השרון, גבעת חיים איחוד, גבעת חיים מאוחד, עין החורש, המעפיל, בת חפר, בית חרות, כפר ויתקין, חופית, מכמורת, בית ינאי, ביתן אהרון, אביחיל, ועוד. מפלגת 'המחנה הציוני' נהנית מרוב מוצק בקרב תושבי עמק חפר. שלושה חברי כנסת ממפלגת 'המחנה הציוני' הובילו בישיבת הוועדה לביקורת המדינה את ההתקפה על הכוונה לסגור את 'שדה דב'. הם דיברו שוב ושוב על אילת אך לא הזכירו את עמק חפר אפילו פעם אחת. חברי הכנסת הם: איציק שמולי – שהגדיר עצמו לאחרונה כ"שגריר הנאמן של המועצה האזורית עמק חפר". ח"כ אייל בן ראובן – שבכל הנוגע לתל אביב, דיבר על "אנשי נדל"ן שלוחצים מכל הכוונים", אך לאחרונה, בעקבות ביקור במועצה האזורית עמק חפר, החל לפעול להגדלת מספר יחידות הדיור בישובים הכפריים. ובנוסף הבטיח כי "בכוונתו כחבר כנסת, להשתלב ב'לובי החקלאי' ולפעול בו באופן אינטנסיבי ביחד עם הנציגים הנוספים מההתיישבות העובדת". וח"כ איתן ברושי - המתגורר בקיבוץ גבת וכיהן בעבר כמזכיר התנועה הקיבוצית, שותפו של ח"כ בן ראובן במאבק להגדלת מספר יחידות הדיור בהתיישבות הכפרית.

 

"לא ניתן לנדל"ן להשתלט על הציונות"

 

בדיון עצמו שעסק בשדות התעופה בישראל, התקומם ח"כ איתן ברושי על דברי יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, כי בסופו של דבר, לאחר בחינת החלופות, יהיה צורך לפנות את 'שדה דב'. בלשון בוטה הוא אמר:  "אין שום חלופה אחרת. תפסיקו לשגע את האנשים. האלטרנטיבה היחידה היא להשאיר את 'שדה דב'. להשאיר מסלול שהוא גם ביטחוני וגם אזרחי לא ניתן לכם לסגור את 'שדה דב' גם אם תעשו אלף דיונים. לא ניתן לנדל"ן להשתלט על הציונות ועוד בתל אביב... איפה נולדו הדור השלישי של מקימי המדינה שמביאים אסונות כאלה? כמה כסף משקיעים כדי  לחסל את המדינה הזאת? מישהו פה השתגע. תעצרו את השיגעון הזה. המדינה הזאת השתגעה". ח"כ אייל בן ראובן ('המחנה הציוני'), הוסיף: "קודם כל, לעצור את השיגעון הזה. לקחת היום ולסגור את אילת ואת הגליל. בגלל מה? כמה אנשי נדל"ן שלוחצים מכל הכוונים. השתגענו זה בניגוד לערכים שלנו במדינה. לא יכול להיות שהדבר הזה יקרה ככה לא מנהלים מדינה. לא יכול להיות שנסגור את השדה העיקרי. אחרי הדיון הקודם, נסעתי ל'שדה דב' וביקשתי שיציגו לי את החלופות שם, כל כך הגיוני, כל כך פשוט, לפחות עד שנקבל החלטות על כלל המערכת האווירית בארץ ישראל". ח"כ איציק שמולי ('המחנה הציוני'), אמר: "שיהיה לכולם ברור פה. זה שחלק ממשרדי הממשלה החליטו להתחיל לעבוד בשביל כמה אינטרסנטים בנדל"ן בצפון תל אביב, זו בעיה שלכם. אבל אתם פה בוועדה הזאת לא שומרים על האינטרס הציבורי. לא צריך להיות תושב אילת והערבה כדי להבין את זה... משנת 2011 מספרים לנו שחייבים לפנות מהר את כל רמת אביב, צפון תל אביב ו'שדה דב', כי כל כך רוצה ממשלת ישראל להקים בניינים דיור בר השגה לצעירים מול הים, בשטח הנדל"ן הכי יקר במדינת ישראל. לפחות עם השקר הזה הפסיקו. צריך לדעת מה עומד פה על הפרק". הוא פנה לראש עיריית אילת ואמר לו: "אני מצטער להגיד לך אדוני ראש העיר. אתה בתחתית שרשרת המזון. אתה והתושבים שלך". ח"כ איתן ברושי העיר: "אבל הוא מקום ראשון בתמיכת ח"כים". ח"כ שמולי הוסיף: "יש הצעת חוק. חתמו עליה 80 מחברי כנסת מכל סיעות הבית, ואנו מתכוונים לקדם אותה במלוא המרץ". 

שאלנו את חברי הכנסת איתן ברושי, אייל בן ראובן ואיציק שמולי, האם פעילותם נגד סגירת 'שדה דב', החלה לפני שנודע להם על הכוונה להקים שדה חלופי בשטח המועצה האזורית עמק חפר? ח"כ איתן ברושי מסר בתגובה: "בדיון המדובר בכתבה, וגם בדיון שנערך יומיים קודם לכן בוועדת הפנים והגנת הסביבה טענתי את מה שאני אומר בעקביות בנושא - אין לנתק את אילת, הערבה, הגליל העליון והגולן משאר המדינה ושיש לשמר את 'שדה דב'. גם אם אפשר לצמצם את הפעילות של שדה התעופה, עלינו לעשות את כל הנדרש על מנת ש'שדה דב' ימשיך להתקיים, ולאפשר שטח מצומצם לטובת המראות ונחיתות, על מנת למנוע את הפגיעה הקשה הצפויה בתיירות, באיכות חייהם ובכלכלת תושבי אילת ,הערבה והגליל העליון וגם משיקולים ביטחוניים. אסור לוותר על עורק החמצן הזה משיקולי נדל"ן של גופים אינטרסנטים. זכיתי לחיזוק משמעותי מראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שהודה לי על פעולותיי בנושא. אני מלווה את הנושא מראשיתו ואמשיך להיאבק על שמירתו של 'שדה דב' כמקור חמצן וגישה לתושבים ולתיירים".

 

"בדיות ושקרים"

 

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, אמר בדיון: "אני מכהן בתפקידי 13 שנים כראש עיר. שנתיים כסגן ראש עיר. 23 שנים ביחד כחבר מועצה. למוד קרבות אנוכי. לא זוכר קרב כל כך הזוי, כמו הקרב הזה. פשוט, כל כך הרבה דברים נעלמים. מסתוריים. כל כך הרבה שברי מידע. כל כך הרבה בלופים שיש בתוך המידע שמגיע, שזה פשוט מזעזע. האם אני חי במדינה הנכונה? אני אומר את זה כמי שאוהב את המדינה הזאת. כנכה צה"ל, כבן אדם שאכפת לו. אני מזועזע מכמות המידע שיש בו כל כך הרבה בדיות, שקרים, הכוונה וכל מי דברים כאלה... מדוע לאורך כל התהליך לא נבחנה עוד אפשרות אחת? ומי שאומר שנבחנה, אני מבקש לראות את הסיכומים, הפרוטוקולים ומי היועצים שישבו. מדוע לא נבחנה החלופה שאומרת: בואו נשאיר את השדה ונעיף את הטרמינל לכיוון מערב ונאפשר לאנשי 'הגוש הגדול' לבנות 'מחיר למשתכן', דיור לזוגות צעירים ומה שאנחנו רק רוצים. למה זה לא נבחן? ממה החשש לשים את הנושאים האלה על השולחן? אני רוצה שהוועדה תמליץ לבדוק את החלופה להשאיר את השדה במקומו הנוכחי. גם ראש עיריית תל אביב חושב שצריך לבדוק את החלופה הזו".

 

"לא עוצרים אותנו"

 

גילי טסלר, מתכננת מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, דחתה את דברי הביקורת וציינה כי ראש עיריית תל אביב  לא פועל לעצירת סגירת השדה: "כל מה שצריך להיות מוכן בנתב"ג, כבר מוכן", היא אמרה. "'ישראייר' כבר מוכן. לעניות דעתי, כל מה שצריך להיות מוכן ל'ארקיע', מוכן שם. אנחנו מתקדמים בתכנון הכולל של תוכנית המתאר לפי לוחות הזמנים. יכול להיות שזה אפילו יואץ. לא סתם בראש ועדת ההיגוי של התכנון יושב מהנדס העיר תל אביב. יכול להיות שראש העירייה שלו חושב אחרת, אבל כרגע, שום גורם בעיריית תל אביב לא עצר אותנו. שום גורם בוועדה המחוזית לא עצר אותנו. שום דבר בותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמים מועדפים) לא עצר אותנו. שום דבר במועצה הארצית לא עצר אותנו ואנחנו מאיצים את הליכי התכנון... יש הרבה מאוד תושבים בתל אביב שמגיעים אלינו חרדים מריחות הדלקים, האדים והרעש. יש הרבה מאוד גני ילדים שמפוזרים בשכונות הקיימות. גם ההזזה של שדה התעופה באילת נבעה מהסיבות האלה. הוא היה קרוב מאוד לעיר".  

 

מטוסים קלים בתמנע

 

דוד אייזנברג, מזכיר אגודת התעופה הכללית, טען במהלך הדיון כי בשדה התעופה החדש בתמנע אין הקצאה או תכנון למטוסים קלים: "תכננו שדה תעופה חדש באזור תמנע. בשדה תעופה הזה אין התחשבות בכל מה שקשור לתעופה כללית הוא מיועד רק למובילים אוויריים", הוא אמר. "איך תעופה כללית תגיע לנגב או לאילת? 'ססנה' דו מושבי עד מטוסים של 10-15 מושבים, הם הרוב המכריע של התעופה בתוך המדינה". ממשרד התחבורה נמסר ל'ערב ערב' בתגובה כי הטענה אינה נכונה, ובשדה התעופה בתמנע יש רחבות חנייה לתעופה הכללית.

חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש