אל תפחדו מהחגים: אוכל בריא גם בחגים

מאת: או-מד מדיקל ● צילום: או-מד מדיקל ● 30/9/2016 15:35 ● ערב ערב 2777
חגים קשורים בתודעה הקולקטיבית לאכילה מרובה, שולחן עמוס באוכל טעים ולהפרה של כל כללי התזונה הבריאה. עם זאת, גם בחגים אפשר לתכנן תפריטים בריאים וטעימים. לפניכם כמה טיפים לאכילה בריאה בתקופת החגים.
אל תפחדו מהחגים: אוכל בריא גם בחגים

 

 

להישאר בריאים בחגים

 

מאחר ושולחן החג עמוס במאכלים מסוגים שונים, מומלץ לבחור את המנות הבריאות יותר ולהימנע ממאכלים אחרים. כדאי להימנע גם ממשקאות ממותקים שמכילים כמות קלוריות רבה ולהסתפק במים ובמעט יין. חשוב להמשיך בשמירה על הרגלי האכילה הבריאים, גם אם השפע קורץ וההזדמנות לחטוא קיימת. מאכלים מסורתיים לרוב טעימים מאוד, אך גם עתירים בשומן רווי ועשירים בסוכר. מאכלים טעימים אלה אינם מתאימים למי שסובלים מכולסטרול גבוה או מסוכרת.

 

כאשר על בני המשפחה או על האורחים לשמור על הדיאטה בחג, אפשר להכין עבורם מנות נפרדות, מיוחדות ודיאטטיות, המבושלות ללא מוצרי שומן רווי ודלות בסוכר ובמלח. בנוסף, לפחות בחלק מהתחליפים הבריאים שיכולים לשמש לשדרוג בריא של ארוחת החג, ראוי להשתמש בכל הזדמנות: שמן זית או חריע במקום שומן רווי, קמח מלא במקום קמח רגיל, ושפע עשבי תיבול.

 

איך לאכול בריא בחג ראש השנה?

 

מתכונים רבים לראש השנה כוללים עוגות גבינה, סלטים, פשטידות ומאפי בצק. זהו תפריט עשיר ומלא שאינו מתאים למי שסובלים מצליאק (רגישות לגלוטן), מאי סבילות ללקטוז (מוצרי חלב) ומסוכרת. כיום קיימת מודעות לצורך בתפריטים מיוחדים, וניתן למצוא מוצרים כגון קמח נטול גלוטן, מוצרי סויה, מוצרים צמחיים ותחליפי סוכר טבעיים בעלי אינדקס גליקמי נמוך שאותם אפשר לכלול בתפריט.

 

שיטות בישול בריאות

 

הכלל הוא להמעיט בטיגון, הפוגם ברכיבים התזונתיים של המזון ונחשב לשיטה שאינה בריאה, ולהעדיף שיטות הכנה כגון בישול, אפייה בתנור או אידוי: האידוי מתבצע על ידי הנחת התבשיל בסיר או במסננת המונחים על סיר עם מים רותחים, המבשלים את הארוחה באמצעות אדי המים. בשיטה זו ניתן לשמור על מרבית התכונות הטבעיות של המרכיבים התזונתיים ואף על טעמם המקורי.

 

אז מה אוכלים בחגים?

 

ארוחת חג קלה ובריאה יכולה לכלול דג מאודה עם ירקות, קטניות מבושלות וסלטים מתובלים בשמן זית.

אפשר לשלב בתפריט ירקות פחות שיגרתיים כגון סלק, המכיל חומצה פולית, מגנזיום, ברזל וסיבים תזונתיים, ודלעת המכילה בטא-קרוטן, אשלגן וויטמינים E ו-C. ירקות אלה, שהם פצצה של בריאות, אינם מאבדים מרכיביהם במהלך הבישול. את הקינוחים המתוקים של החג אפשר להחליף בפירות טריים, אותם יש לחתוך זמן קצר לפני ההגשה, ובפירות יבשים המכילים סיבים תזונתיים, ברזל, אשלגן וויטמינים (אך אינם מתאימים לחולי סוכרת).

 

עוברים לאכול בריא בחג

 

גם בחגים ניתן למצוא את המנות המתאימות לכל אחד ואין לוותר על הרגלי אכילה או על דיאטה. אפשר לבנות תפריט המשלב מנות דיאטטיות (ללא מלח, עם תחליפי סוכר טבעיים), לשלב ירקות, פירות וקטניות ולעבור לשיטות בישול שאינן טיגון, לשמירה על הבריאות. חג בריא וטעים!


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש