כל המורים מיוחדים

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 22/2/2017 14:38 ● ערב ערב 2798
בכל כיתה ישנם תלמידים עם ייחודיות ועם צרכים לימודיים מגוונים. לעיתים המשימה של ללמד את כולם את אותו חומר נראת על גבול הבלתי אפשרי. אבל היום, כשלכולם יש מחשבים, טאבלטים וטלפונים חכמים, ממליצה ד"ר עדי נאמן, ממכללת אורנים, למורים לנצל את הטכנולוגיות הקיימות ובכך להעצים את יכולות הלמידה של התלמידים שלהם. >>
כל המורים מיוחדים

מאת: ד"ר עדי נאמן רכזת תכנית התמחות בהוראת תלמידים עם ASD

 

מה יעשה מורה שבכיתה שלו משולבים תלמידים עם לקויות למידה ?כדאי שידע לנצל את הטכנולוגיות הקיימות להעצמת יכולות הלמידה של התלמידים.

 

בכל כיתה ישנם תלמידים עם ייחודיות ועם צרכים לימודיים מגוונים. לעיתים המשימה של ללמד את כולם את אותו חומר נראת על גבול הבלתי אפשרי. אבל היום, כשלכולם יש מחשבים, טאבלטים וטלפונים חכמים, ממליצה ד"ר עדי נאמן, ממכללת אורנים, למורים לנצל את הטכנולוגיות הקיימות ובכך להעצים את יכולות הלמידה של התלמידים שלהם.

ד"ר נאמן, מרצה בחוג ללימודי חינוך מיוחד במכללה, ממליצה למורה לאפשר לתלמידי תיכון, למשל, לבחור בין שיעור וירטואלי, להיברידי (המשלב עבודה ברשת ובכיתה) או בשיעור מסורתי. עוד היא ממליצה  להעביר לתלמידים המתקשים את חומרי הלמידה במייל לפני השיעור, כל שיוכלו להתכונן ולהתמודד איתו בזמנם החופשי.

גם אם המורה לא בקיא ממש בכל הטכנולוגיות החדישות בהוראה, המחשב האישי שלו, מבהירה ד"ר נאמן, יכול להוות כלי משמעותי ללמידה ותמיכה בקשיי למידה.

"תלמידים עם לקויות למידה יכולים להיעזר רבות על ידי הקלדה של חלק מהחומר בתוכנת מעבד התמלילים (Word ) במחשב האישי.  אחד המאפיינים של התוכנה הוא סימון טעויות כתיב. סימון זה מאפשר לתלמידים בעלי טעויות כתיב להבחין בטעויות ולתקן אותן או לבחור את המילה הנכונה מתוך הרשימה המוצעת על ידי המחשב."

ד"ר נאמן מוסיפה ישנם אתרים המסייעים לתלמידים עם לקויות למידה בהקניית קריאה ובהבנת השפה כמו אתר 'גמבה' להוראה מתקנת בקריאה (מבית מט"ח). "התכנית גמבה מיועדת לשפר את הפענוח היעיל והמהיר של מילים, והיא מציעה ללומדים מגוון פעולות לתרגול קריאת מילים וללימוד הקוד האלפביתי. למשל: תרגול בקריאת צירופים, חיזוק יכולות פונולוגיות, זיהוי מהיר של מילים, קריאה ללא ניקוד, פעולות של פירוק ושל הרכבת מילים, כתיבת מילים, קריאה מואצת ועוד. התרגילים בתכנית הם לפי סדר התנועות המקובל בהוראת הקריאה בעברית. לאחר תרגול רב של מילים הלומדים עוברים לקריאת משפטים. תרגול המשפטים מלווה בפעולות של הערכת התקינות של המשפט מבחינה תחבירית ופרגמאטית."

 

שלוש המלצות לשילוב למידה בעזרת מחשב בכיתה:

 

  1. על מנת לגוון את פעולות הלימוד ועל מנת לספק כלי מעשי בידי המורה - שלבו לומדות ומשחקים, תרגלו מיומנויות למידה דרך משחקים.
  2. בחרו חומרי למידה שאינם עמוסי גרויים, בעלי עיצוב נקי וברור. קיימים הרבה אתרים ברשת המספקים משחקים חינוכיים טובים, אבל אלו מוצגים בתוך בליל צבעוני מרצד המקשה על התפקוד מול המסך.
  3. בחרו לומדות ומשחקים המספקים הוראות ברורות המסייעות להבניית הלמידה. על התלמיד לדעת מה מטרת הפעילות ומה מצופה ממנו לבצע על מנת להגיע להצלחה.

ולסיום – משהו גם לגננות, ארגון הגנים הפרטיים העלה לרשת סדרת סרטונים נחמדים שמטרתם לסייע לגננות בפתרון מצבים העולים בגן. התמודדות עם פתיחת השנה, הצבת גבולות, גמילה, העלאת רמת הקשב והריכוז של הילדים ועוד. הסרטונים מובאים באנימציה חביבה ובסוף כל סרט יש סיכום ומתן כלים להתמודדות.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש