בעל עסק? דברים שאתה חייב לדעת על פינוי שפכים בעסקים

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 16/7/2017 08:22 ● ערב ערב 2819
הביוב הוא מסוג הדברים שלא היינו יכולים לחיות בלעדיו אך יחד עם זאת, כמעט כולנו מעדיפים לשכוח מקיומו ● עם ריח לא נעים ולכלוך, לא פלא שזה המצב...
בעל עסק? דברים שאתה חייב לדעת על פינוי שפכים בעסקים

מעבר לכך, בדרך כלל הביוב נסתר מן העין והאף אז למה בכלל צריך לדאוג..? אז זהו – שכן ובמיוחד אם אתם בעלי עסקים שמייצרים שפכים שלא ניתן לנקז אל מערכת הביוב כגון שומנים במסעדות.

התעלמות מן החוק והתקנות עשויה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת כגון קנסות ואף צווי סגירה.

לפניכם סקירה שנכתבה בשיתוף המרכז לשירותי ביובית בנושא השירותים לפינוי שפכים שיכולה למנוע לכם הרבה כאש ראש בעתיד.

 

על שפכים בבתי עסק

 

שפכים הם פסולת נוזלית. פסולת המיוצרת על ידי כל אחד מאתנו. ישנם שפכים השייכים לבתים פרטיים או משותפים וישנם שפכים שנוצרים במהלך ייצור או פעולה – כדוגמת בתי עסק או תעשייה.

ההבדל בין השפכים הוא בסוג הפסולת. בתעשייה יש שימוש בשמנים למיניהם הדורשים טיפול מיוחד בבורות שומן.

שפכים תעשייתיים נוספים מרוכזים בבורות רקב ושופכין. בורות אלו נועדו למנוע משפכי מפעלים ובתי עסק להתערבב במערכת הביוב הרגילה.

רוב השפכים המיוצרים בישראל הם שפכי ביוב אך ישנם עדיין בורות ספיגה.

בורות אלו מחייבים פינוי על בסיס תקופתי וטיפול באופן שוטף הכולל ניקוי של הבורות כהלכה. אם הם לא יטופלו כראוי הדבר יכול להוביל לזיהום סביבתי ולנזק בלתי הפיך.

המשותף לכל שיטות הניקוז שהוזכרו עד כה הוא שכולם צריכים להיות מתוחזקים על ידי ביובית.

הביובית מצוידת בצינור עם לחץ מים גבוה. הטיפול כולל ניקוי יסודי של הבור מהשפכים באמצעות שאיבה והובלה של התכולה למקומות מורשים לכך במסגרת החוק.

את השפכים יש להעביר למכון לטיהור שפכים זאת הכתובת היחידה עבורם. כל פעולה אחרת היא בגדר עבירה על החוק. האחריות על העברת השפכים היא של בית העסק ושל החברה המנהלת את שירותי הביובית.

בורות השומן המכילים את שפכי השומן של בתי עסק כגון מסעדות אך גם תחנות דלק ומפעלים תעשייתיים חייבים גם הם פינוי למקום מוסדר במסגרת החוק. פסולת שומנית יכולה לסתום את מערכת הביוב ולכן יש לדאוג לכך שהבורות יטופלו כהלכה לפני גרימת נזק בלתי הפיך.

כולנו אחראים לכך שהשפכים המיוצרים בכל מקום יגיעו ליעדם. היעד המתאים ביותר עבורם הוא מכוני הטיהור השונים. השפכים ההרסניים ביותר הם שפכי התעשייה.

כבר קרו לצערנו מקרים רבים של הזרמת השפכים לנחלים ברחבי הארץ וכתוצאה מכך נזק אקולוגי אדיר.

אם יש לכם בית עסק או מפעל  שבו מיוצרים שפכים  עליכם לטפל בהם ביעילות ועל פי התקנות.

 

תקנות בנוגע לטיפול בשפכים

 

שפכים חייבים להיות מטופלים כהלכה אחרת הם גורמים לתחלואה.

ישנם שפכים סניטאריים תוצר של  שימוש ביתי המכילים ריכוזים גבוהים של מיקרואורגניזמים. אם הם לא יטופלו כראוי הם מסכנים את הבריאות של כולנו. רוב השפכים זורמים בתעלות הביוב כל זאת הרחק מאזורי המגורים.

לאחר מכן הם מועברים אל מתקנים לטיפול בשפכים. האחריות על הטיפול בשפכים היא של תאגידי המים והשפכים והרשויות המקומיות. בישראל לאחר הטיהור של השפכים כ80% מהשפכים מתועלים מחדש לצורך השקיה.

כיום תוך שימוש בטכנולוגיה מודרנית מתקדמת אפשר להפוך את מי השפכים ליעילים עבור החקלאות.

המסע של השפכים ממערכת הביוב העירונית אל מכוני הטיהור מסתיים בשימוש של השפכים לצורך השקיה ופיתוח החקלאות.

ישנם מקרים שבהם יש צורך בפינוי מוסדר של שפכים תעשייתיים או ביתיים.

במקרה של פינוי בורות שומן, בורות רקב ושופכין או במקרים של סתימות והצפות במערכת הביוב. במקרים שבהם נדרש טיפול בסתימות בביוב או בהצפות צריך לנקז את מי השופכין באמצעות ביובית ולאחר מכן להעביר את השפכים אל מקומות המורשים לכך במסגרת החוק.

על כולנו מוטלת החובה לשמור על איכות הסביבה. פינוי מוסדר כהלכה יאפשר לנו לחיות בעולם ירוק יותר. אורח חיים מודרני לא שקול לזיהום סביבתי. טיפול ראוי במערכות המים והביוב המשרתות את כולנו הוא הפתרון הנכון.

 

רגע לפני סיום

 

יותר נכון – רגע לפני פתיחת העסק, עליכם להיות מעורבים ולדעת אילו שפכים אם בכלל בית העסק שלכם עומד לייצר וחשוב מכך – האם אתם צריכים לדאוג להתקנת מערכת לאיסוף שפכים כגון מפריד שומנים, בורות שומן, בורות רקב וכדומה.

העלויות יכולות להיות לעתים גבוהות מה גם שתצטרכו להוסיף את עלויות הביובית שתשכרו לפינוי השפכים מעת לעת, אך הכרחית לשם עבודה תקינה – כזו שלא תסבך אתכם עם רשויות החוק.

כמו כן אנו ממליצים לבחור בחברה מקצועית לשירותי ביובית – כזו שעובדת על פי כל הנהלים. כבר היו מקרים שבהם חברות ביובית גבו מבית העסק תשלום בתעריף מלא ושפכו את הפסולת במקומות שאינם מורשים.

אומרים שדברים טובים מביאים דברים טובים. אנו מאמינים שעבודה על פי הנהלים והחוק יביאו לכם הרבה שקט נפשי. מעבר לכך – אם תהיו מקצועיים בפינוי השפכים שלכם – כנראה שתהיו מקצוענים גם בניהולו המוצלח!


חדשות אילת