יהדות - פרשת 'שופטים'

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 25/8/2017 14:47 ● מה נשמע 510
השבוע התרחשה תופעת טבע מדהימה. ליקוי חמה, אשר מתרחש מדי פעם על פי סבב קבוע, אבל בסדרי גודל משתנים בכל פעם. האם יש משמעות רוחנית מאגית כלשהי לליקוי החמה?
יהדות - פרשת 'שופטים'

 

פרשת 'שופטים'


 דוד המלך אומר בתהילים "ויראו יושבי קצות מאותותיך", כלומר הגויים פוחדים מליקוי החמה. הנביא ירמיה אומר זאת במפורש, "כה אמר ה' אל דרך הגויים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגויים מהמה". הגויים אשר מאמינים בטבע, בכוחות הטבע, בשמש, בירח ובכוכבים פוחדים כאשר יש שינוי בסדרי הטבע הרגילים כמו ליקוי חמה או ליקוי ירח. הקב"ה מזהיר אותנו בפרשת השבוע, פרשת 'שופטים' לא ללמוד ממעשה הגויים. אסור שיהיו בינינו אנשים שמאמינים בכשפים, בקוסמים ומעוננים. משמעות האיסור של מעשה המעוננים, רש"י מביא את דברי רבי עקיבא, אלו אנשים שנותנים סימנים לפי העונות והעננים, מתי יהיה טוב ומתי חלילה יהיה רע.
אמנם יש בחז"ל התייחסות לתופעות מיסטיות אשר מתרחשות בעולם, אבל כלל גדול מצווה אותנו הקב"ה בפרשתנו, "תמים תהיה עם ה' אלוקיך". ומסביר רש"י - "התהלך עימו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עימו ולחלקו". בניגוד לגויים אשר מחפשים בכל דרך לדעת מה יהיה בעתיד על פי סימנים כאלו ואחרים, טיפשיים יותר וטיפשיים פחות, אנחנו עם ישראל מצווים להתנהג בתמימות. אין פירוש המילה תמימות - טיפשות. תמימות זוהי ישרות, ישרות הדעת, ישרות הדרך. לדעת שכל מה שקורה בעולם באופן פרטי ובאופן כללי הכל מאיתו יתברך. הקב"ה, בורא העולם, הוא בעל הבית של הטבע והוא מנהיג את העולם כרצונו. הוא איננו מושפע מברואיו, הטבע לא שולט בקב"ה, אלא הקב"ה אשר יצר את הטבע הוא גם זה ששולט בו ומחליט מה יהיה ומתי יהיה. ישנם המון אנשים אשר פוחדים למשל מעין הרע, אבל חז"ל לימדו אותנו כלל חשוב לגבי עין הרע: "כל מי שחושש מעין הרע עין הרע פוגעת בו". גם בחיים הפרטיים בדברים פשוטים עובד הכלל הזה. אם לדוגמא אני רואה אדם שהולך עם צלחות ואומר לו תיזהר שלא ייפול לך, וחוזר ומלחיץ אותו וממשיך להזהיר אותו, כמעט בטוח שהצלחות יפלו לו. אם אני אומר לכם אל תחשבו על פיל לבן, אני בטוח שאתם חושבים עכשיו על פיל לבן. ככה גם בעין הרע, ובכל יתר התופעות המיסטיות. ככל שאדם חושש יותר ונזהר בהם ומאמין בהם, הם באמת פוגעים בו. לכן אפשר להבין את דברי חז"ל שאמרו בגמרא: "בזמן שהחמה לוקה סימן רע לעובדי כוכבים". מפני שעובדי הכוכבים (הגויים) מאמינים בכך שכאשר יש ליקוי חמה הם עשויים להיפגע, דווקא בגלל זה הם אכן נפגעים. דוגמא קלאסית: באוגוסט שנת 2001 היה ליקוי חמה כמעט מוחלט והרב מרדכי אליהו זצ"ל אמר בשיעורו ששודר בשידור חי שליקוי החמה הזה הוא סימן רע לנוצרים (כי הם סופרים לפי ימות החמה) ואסון עומד להתרחש. כל התקשורת יצאה מכליה על מנת ללגלג על הרב אליהו זצ"ל איזה אדם חשוך חי בימי הביניים. אבל חודש אחר כך, ב-11 בספטמבר 2001 התרחש אסון התאומים בארה"ב אשר גבה את חייהם של למעלה משלושת אלפים אנשים. דווקא משום שאנשים מאמינים בכל האותות ותופעות הטבע הללו הם מזמינים על עצמם את הצרות אשר עלולות חלילה להתרגש עליהם (מעניין שגם הפעם בארה"ב ראו את הליקוי המירבי , קים ג'ון תתכונן). אנחנו עם ישראל מאמינים בני מאמינים בקב"ה וחלילה לנו להאמין ולחשוש מדברי הבל. הגמרא ממשיכה באותו מקום ומסכמת: "בזמן שישראל עושים רצונו של מקום אין מתייראין מכל אלו". חזקה עלינו ציוויו של הקב"ה בפרשתנו להיות תמימים עם ה', לקבל את כל מה שבא עלינו בין כיחידים ובין כאומה, מתוך אמונה שלימה שהכל מאיתו יתברך, וכל מה שעושה הקב"ה בעולמו הכל לטובה. 


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש