פרסומת
דלג

''הלוואי והיה יותר טוב''

מאת: איה פלשקס ● צילום: רוני מויאל ● 30/8/2017 20:12 ● ערב ערב 2826
חן לבון: ''הלוואי והיה יותר טוב... צריך להיערך באסטרטגיה מתאימה '' ● צחי רום בבניין הספירל ''שממה ושיממון יחסית לשנה שעברה'' ● באייס מול סוחרים מדווחים על מצב טוב ● גיל סתם מ'איטליקה': ''תודה לאל הכל בסדר. מראה שהאייס מול החליף את הטיילת'' ● בביג יש אפילו עליה במכירות ● נתוני לינות יולי של התאחדות המלונות: יותר מ-50% מהישראלים שנפשו בארץ עשו זאת באילת ● מנכ''ל התאחדות המלונות באילת: ''שומרת על מעמדה בתיירות הפנים בצורה מעוררת כבוד.''
''הלוואי והיה יותר טוב''

מה קורה בקיץ הזה באילת? תלוי את מי שואלים ואין הכוונה לבחון את האירועים והמופעים. לאנשים רבים תחושה שאין קהל באילת, זה עולה בדפי הפייסבוק ובשיחות בין האנשים. "פעם היית יוצא ביולי אוגוסט והעיר הייתה מלאה. אנשים הסתובבו על הטיילת. ואכן, מי שיוצא בשעות הצהרים רואה טיילת שוממה. התיירים והנופשים למדו לא לצאת לשוטט בשעות החום הגדול. מבתי המלון מדווחים כי הבריכות מלאות, ומי מהאורחים שלא שם נח או יוצא לים. 

חן לבון מהנהלת מול הים וקבוצת הפסטיבלים שם את הדברים על השולחן: "הלוואי והיה יותר טוב. יש אנשים בעיר אבל הם נשארים רוב היום במלון.  זו אוכלוסייה עם סל קניה נמוך, הם מחושבים יותר בקניות שלהם. לפסטיבל על הטיילת בשבוע שעבר הגיעו אנשים. גם האורחים יוצאים בשעות הערב, כשקריר" ומוסיף " ב-8-9 בערב הם יוצאים, עושים סיבוב ושופינג בטיילת אבל זה לא הווליום שהיינו רגילים אליו  ב-2014-15." עם זאת הוא מזכיר: "כל שנה ביולי חלש יותר, והפעם  תקופת בין המצרים התחילה מוקדם. מבלים פחות, קונים פחות וכמות המכירות במול הים ירדה יחסית. עכשיו באוגוסט, אחרי ט' באב יש מגמת עליה רצינית".
כשיוצאים ממול הים וצועדים על הטיילת מגיעים לנעלי 'סקופ' בספירל. צחי רום אומר "יחסית שממה ושיממון. יולי-אוגוסט ממש ריק, ירידה של 50% במכירות, הטיילת ריקה במשך היום ויוצאים רק ב-9 בערב. כל היום הם נשארים במלון. אני חושב "ששרפו" את אילת בטלוויזיה, כל הכתבות על מחירי בתי מלון, האוכל ועוד... היום כולם נוסעים לקפריסין." לצחי יש תובנה נוספת "זה שהוציאו את הבסטות פגע בכולם. פעם הייתי נגד הבסטות אבל אנשים מחוץ לעיר כן אוהבים את זה. אולי היה צריך להשאיר אותן בצורה אחרת" הוא מהרהר בקול. 

 

יולי חלש, אבל אוגוסט פיצה


אם ממשיכים ומגיעים לאייס-מול התחושה שונה לגמרי. המקום מלא מפה לפה, דוכנים נפתחו במעברים, אנשים מסתובבים עם שקיות צבעוניות של רכישות. בחנויות המתנות והגדג'טים מדווחים שהמכירות בסדר גמור. עובדת אילתית שפגשנו שם אמרה: "זה מזכיר לי את הטיילת בקיץ, דוכנים, צפוף, עוברים בקושי, סחורה מפוזרת על הרצפה אבל לפחות ממוזג"
 את ליאור, הבעלים של נעלי פפאיה ושל בוטיקי תפסנו באמצע חופשה עם המשפחה בבית מלון. איפה? באילת. הוא שמח בחלקו: "הכל בסדר, אני בעליה משנה שעברה באחוזי המחזור גם ביולי וגם באוגוסט".
גיל סתם ממסעדת 'איטליקה', מלונאי לשעבר, מכיר את העליות והמורדות, את הרקע והסיבות על בוריים מכיוונים שונים. "תודה לאל הכל בסדר" הוא מקדים ואומר. הניתוח שלו מכליל קודם כל את ט' באב שיצא השנה בתחילת אוגוסט כך שיולי היה חלש במקומות רבים, ביחוד במסעדות. "אצלי המסעדה חלבית כך שהיה ביולי אפילו טוב יותר משנה שעברה. עכשיו, עברנו את מחצית אוגוסט והחודש נראה טוב, מפוצץ. ככלל נראה לי שהאייסמול החליף את הטיילת. באם לכאן, מסתובבים בין החנויות והדוכנים, יש מיזוג, יש איפה לשבת"
הוא מוסיף " יש איזו תכונה כאילו יש פחות עבודה, אולי כי הצרפתים הגיעו פחות השנה לאילת. יש בעייה גם עם הכסף הפנוי של הלקוח, ולכן הוא מתכנן אחרת את החופשה. הביקושים הם ברגע האחרון, אבל אין שום מגמה של קיץ קטסטרופלי – הבכייה היא טרנד נחמד". 
לגבי מסעדות אחרות הדעות חלוקות. כנראה שהדבר תלוי ביום, בשעה ואולי בסוג המסעדה. המשתנים רבים. בשעות אחה"צ המוקדמות באמצע השבוע הג'ירף היה כמעט מלא. כך גם בשישי אחה"צ לקרא ערב. סועדים רבים אך עדיין היה מקום. חבר שהתקשר ל'רק דגים' הזמין מקום לפני שבוע לשישי בערב בלי בעייה אך אחרת התלוננה שניסתה כמה וכמה מסעדות ולא מצאה מקום לשניים בשבת.
לקובי סבח מ'האומן' בביג  אין טענות "יולי לא היה שונה מכל השנה, יש עליית מחזור מכירות של 10%. אוגוסט כבר מצויין, יש עבודה מסיבית. התנועה הגדולה היא בעיקר בראשון וחמישי אך יש עליה כללית של 30%"

אם חוזרים למסחר מגלים שכמו באייס מול, ובמול-הים כך גם בביג – החניה מלאה. אפילו בחלק האחורי. אנשים מסתובבים על המדרכות בצפיפות, נכנסים לחנויות. שלומי גרבינר מ'פוקס' הוא מראשוני הביג. : כבר הרבה שנים שבאוגוסט העבודה פחות טובה מפעם. המחזורים דומים אך אנחנו עושים מבצעים יותר מעמיקים משנים קודמות, וכך זה בכל הארץ. התנועה כמו בשנה שעברה אך מוכרים יותר פריטים כדי להגיע לאותו מחזור."

 

ירידה זניחה בתיירות הפנים


לקראת סגירת הגיליון הגיעו נתוני הלינות של חודש יולי מהתאחדות בתי המלון. כבר מהנתון הראשון עולה כי באילת התארחו יותר מ-50% מהישראלים שבילו בארץ, מעל 725 אלף. מספר דומה של אורחים התחלקו בין כל מקומות התיירות בארץ. ביחס ליולי שנת 2016 הירידה באילת הייתה קטנה מאוד – 3% בלבד כשהירידה הארצית בתיירות פנים היא 9%. "לדעתי זו אינדיקציה מצויינת לחיזוק מעמדה של אילת בשוק תיירות הפנים" אומר מנכ"ל התאחדות המלונות באילת שבתאי (שבי) שי. "היו שהעריכו כי אילת תהייה הראשונה להפגע כשלמעלה ממיליון ישראלים יצאו לחו"ל, אך הנה, אילת שומרת על מעמדה בתיירות הפנים בצורה מעוררת כבוד." 
בבדיקת הנתונים עולה כי במלונות תפוסת החדרים עומדת על 82% בממוצע ביולי שזו עליה קלה לעומת שנה שעברה, יותר מאשר בתל-אביב וירושלים וב-25% לערך יותר מטבריה. כך גם משאר הערים.
נמצא שהדעות על המצב באילת חלוקות. היו שלא רצו להשתתף בדיון הזה. ונראה כי גם כאן הראייה תלויה במיקום בעיר, בסוג המסחר ובראיית הדברים.
חן לבון מציין בראיה קדימה שצריך להביא קהל לעיר ובעיקר לעבוד לכיוון הצעירים, לאו דווקא נוער אלא 21+ למרות שהוא מדגיש "צריך שכל קהל יבוא. צריך להיות דיון רציני בשיתוף העיריה, בתי מלון, הסוחרים ובכלל. יש דברים רבים לעשות בנושא אבל צריך להיערך באסטרטגיה מתאימה, לבנות תכניות לעתיד"


חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש