פרסומת
דלג

הרכבת לאילת לא כלולה בתוכנית הממשלה "תשתית לצמיחה 2017"

מאת: איה פלשקס ● צילום: אילוסטרציה ● 16/9/2017 14:27 ● ערב ערב 2828
משרד ראש הממשלה פרסם את תכנית "תשתית לצמיחה" הכוללת 147 מיזמי ענק אותם תקדם הממשלה עד לשנת 2021 ● הרשימה מאזכרת את אזור אילת והערבה בשני פרויקטים זניחים, אך מתעלמת משתי ספינות הדגל שמקדמים יצחק הלוי ונתניהו - פרויקט הרכבת ומיזם הובלת הגז הטבעי לאילת
הרכבת לאילת לא כלולה בתוכנית  הממשלה ''תשתית לצמיחה 2017''
הרכבת היחידה שתגיע לאילת - בפוטושופ

תכנית גרנדיוזית שפרסם משרד ראש הממשלה לאחרונה תחת השם "תשתית לצמיחה" והכוללת  147 פרויקטים ומיזמי ענק הנמצאים בשלבי תכנון וביצוע, כוללת בתוכה רק שני מיזמים הקשורים לאילת – פרויקט הסבחה להתפלת מים בערבה ובניית מקטע בכביש 90 (כביש הערבה) – עם זאת נעדר מהרשימה מקומם של שני פרויקטים לאומיים עליהם כבר יצאה הודעת ממשלה – פרויקט הרכבת לאילת ופרויקט הובלת הגז הטבעי לאילת.
לדברי משרד ראש הממשלה, שהניח את התוכנית על שולחן הממשלה: "הרעיון של התכנית הוא בניית מאגר מקיף של פרוייקטים על פי קריטריונים והקמת צוות המעקב". מטעם כותבי ומרכזי התכנית נמסר כי הכוונה בהמשך היא להרחיב אותה ולצרף את המשרדים החברתיים ואת משרד הביטחון. במשרד ראש הממשלה צופים כי ריכוז נתונים על פרויקטים נוספים העומדים בקריטריונים להיכלל בתכנית, יפורסם בעוד כחצי שנה.
אל התוכנית יצטרף צוות ליווי ובקרה, בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה,  החשב הכללי, הממונה על התקציבים והיועץ המשפטי של משרד האוצר. הצוות יעקוב אחר ביצוע התכניות וירחיב את היריעה תוך הוספת פרויקטים שיענו על הקריטריונים.
 

לאן נעלמו הרכבת ופרויקט הגז?


בסך הכל מופיעים בתכנית שני פרויקטים הקשורים ישירות לאילת: הראשון הינו בניית תשתית באזור הסבחה שמצפון לאילת, בעבור התפלת מים. המיזם השני המופיע ברשימה הוא בנייתו של קטע בכביש 90. בנוסף, מציינת הרשימה את הקמתו המתוכננת של בית חולים נוסף בבאר שבע שהיה ויקום עשוי להיות משמעותי עבור תושבי אילת.
מי שנפקדת מהרשימה היא הרכבת לאילת. לדברי בכיר במשרד ראש הממשלה עמו שוחחנו השבוע, הרכבת לאילת נמצאת כיום עדיין בשלב תכנון, שעלותו פחותה מ-100 מיליון ₪ וזו ככל הנראה הסיבה לכך שהיא לא נכנסה לרשימת הפרויקטים של "תשתית לצמיחה". עם זאת, יש לזכור כי מדובר בפרויקט לאומי שכבר זכה להחלטת ממשלה כבר ב 2010, ואשר מקודם על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי ביחד עם ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי. עד היום כבר הוצאו על תכנונו של תוואי הרכבת עשרות מיליוני שקלים, ומאחר והתכנית "תשתית לצמיחה" עוסקת בפרויקטים המתוכננים לצאת לאוויר העולם עד לשנת 2021, תמוה הדבר שפרויקט בו אמור להיות מושקע סכום גבוה לאין שעור מ-100 מיליון שקלים עד לשנת 2021, אינו כלול בה. 
פרויקט נוסף שלא מופיע בתכנית "תשתית לצמיחה" הוא הבאת הגז הטבעי לאילת עליו הכריז שר האנרגיה יובל שטייניץ ביוני השנה. אז נמסר כי מדובר בחיבור אילת למערכת ההולכה הקיימת מאזור ים המלח או מישור רותם והנחת צינור משם לאורך הערבה. כן לא מוזכר ברשימה הכביש העוקף משדה התעופה רמון לעיר אילת.

 

מה מהמפורט ב"תכנית הצמיחה 2017" כן קשור לעיר אילת?

 

אנרגיה
מערכת הולכת מים לתגבור אספקת מים לסבחה. פריסת קו יניקה ותחנת שאיבה למתקן התפלה בסבחה, ואספקת מי ים לצרכנים נוספים כמו חברת המלח, ערדג, חקלאות ימית. המכרז אמור להתפרסם ברבע השני של שנת 2018, וההקמה צפויה להתחיל בסוף 2019 ותמשך שלוש שנים, בשילוב של ביצוע קבלני ועצמי של המשרד. עלות הפרויקט מוערכת ב-180 מיליון ₪.

תחבורה
שדרוג והכפלת כביש 90 לאורך 10 ק"מ, מיוטבתה עד צומת קטורה. המועד הצפוי לפרסום המכרז הוא בחודשים הקרובים, הרבע האחרון של שנת 2017, לגבי תחילת העבודות עדיין אין הערכה אך הן יארכו שלוש שנים, והערכת העלויות עומדת על 150 מיליון ₪ .

בריאות
אמנם לא באילת אבל צפוי להשפיע על העיר ותושביה: הקמתו של בית חולים חדש בבאר שבע. המכרז צפוי להתפרסם בין הרבע האחרון של שנת 2019 למקביל בשנת 2020. בהתאם לכך תחילת הבנייה צפויה בין הרבע האחרון של 2021 למקביל ב-2022. בית החולים יבנה על פי החלטת ממשלה מלפני כשלוש שנים ואין לו עדיין אומדן עלויות (מה שאומר שעל פי אותו הגיון לפיו לא הוכנסה הרכבת לאילת לרשימה, גם פרויקט זה לא היה אמור להיכלל בה).



חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש