פרסומת
דלג

המלח של מפעלי ים המלח הרס את כביש הערבה

מאת: איה פלשקס ● צילום: אילוסטרציה ● 16/9/2017 14:43 ● ערב ערב 2828
חברת נתיבי ישראל תבעה את מפעלי ים המלח על נזקי קורוזיה שגרם אשלגן שהתפזר מהמשאיות שהובילוהו על כביש הערבה ● אחרי תשע שנים זה נגמר באחריות שווה של שני הצדדים
המלח של מפעלי ים המלח  הרס את כביש הערבה

במשפט שהתנהל במשך כתשע שנים והסתיים לאחרונה, פסק השופט כי מע"צ, החברה הלאומית לדרכים בישראל (כיום: נתיבי ישראל-החברה הלאומית לתשתיות תחבורה) וחברת מיה – חברת מפעלי ים המלח, יישאו בחלקים שווים בעלות הנזק שנגרם לגשרים בכביש 90 (כביש הערבה). מיה חויבה לשלם למע"צ כ-20מליון ₪, ומע"צ תספוג את אותו סכום.
מע"צ, תבעה את מפעלי ים המלח על נזק שלטענתה גרמה זו לגשרים לאורך כביש 90 בערבה,  באופן בו שהיא מובילה אשלג ממפעליה שליד ים המלח לנמל אילת. טענתה של מע"צ היתה כי ההובלה נעשית ללא הקפדה כיאות על אריזת האשלג בארגזי המטען של המשאיות. כתוצאה מכך האשלג זולג לכביש ולגשרים, חודר לבטון וביחד עם לחות הוא גורם לקורוזיה בברזל שבגשרי הבטון, ולבלאי מואץ של הגשרים. 
בתביעה טענה מע"צ כי נאלצה  להשקיע ממון רב בבניה מחדש של גשר חיון הצפוני והדרומי, ובשיקומם של גשרי צין, סייף ומשק, בסכום שאף עולה על סכום התביעה – מעל 38 מיליון ₪ נכון ליום הגשת התביעה, לפני כתשע שנים.  בנוסף דרשה לאסור על מפעלי ים המלח לשנע את האשלג בצורה שגורמת לו לזלוג לכביש. כמו כן עתרה להצהרה שאכן האשלג שזולג בעת ההובלה הורס את הגשרים. הצהרה זו נועדה לצורך תביעה כספית עתידית לשיקום גשרים נוספים בדרך לאילת.
מפעלי ים המלח מצדם הכחישו את הדברים ויתרה מכך טענו לליקויי בניה  בגשרים המדוברים מלכתחילה, לטענתם, אילולי זה הרי גם לו זלג האשלג הרי שלא היה מזיק.
בקבלו את התביעה אופן חלקי, פסק שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שלמה פרידלנדר, כי האחריות לנזק מתחלקת בין שני הצדדים שווה בשווה, זאת לאחר ששמע שורת עדים מומחים שהובאו לעדות על ידי הצדדים. "איני מקבל, אפוא, לא את טענת מע"צ כי כל האחריות לנזקי הגשרים רובצת על האשלג של מפעלי ים המלח, ולא את טענת מפעלי ים המלח כי כל האחריות לנזקי הגשרים רובצת על ליקויי הבניה והתחזוקה של מע"צ...לפיכך, מפעלי ים המלח ומע"צ יישאו בנזק בחלקים שווים. כלומר, מפעלי ים המלח תשפה את מע"צ בגין מחצית העלות של שיקום הגשרים". הוא קבע מפתח מדוייק לגבי התשלומים לכל נושא שהעלה כל אחד מהצדדים, ואף קבע "משהמדובר בנזק שאינו ניתן לחלוקה, יחלקו בו הצדדים בחלקים שווים".
השופט פרידלנדר הוסיף בפסק הדין הצהרה, כבקשת מע"צ, כי האשלג שזלג מהמשאיות הוא אחד הגורמים לנזק לגשרים המדוברים. כמו כן ניתן צו מניעה קבוע האוסר על מפעלי ים המלח לשנע את האשלג בצורה המאפשרת זליגתו לכבישים. מפעלי ים המלח חויבו בתשלום של יותר מ-20 מיליון ₪ המהווים מחצית מסכום שיקום הגשרים כפי שהיה אמור לעלות לו מע"צ הייתה משפצת אותם במקום להחליפם. בשאר הסכום תישא מע"צ.


חדשות אילת
 

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש