פרסומת
דלג

ליקויים רבים בדוח משרד הבריאות על קופת חולים מכבי אילת

מאת: רותם נועם למערכת ערב ערב באילת ● צילום: מירב לוי דיאמנט למערכת ערב ערב באילת ● 5/4/2018 08:41 ● ערב ערב 2857
פורסם דוח הבקרה של משרד הבריאות על קופת חולים מכבי לשנת 2017 ● יש לשפר את מערך זיהוי ותמיכה בנשים בהריון ולאחר לידה שלקו בדיכאון ● עיקר הביקורת מופנה לנושא ההמתנה לתורים ומיעוט מומחים באילת שמחייב את הקופה לרכוש 500 כרטיסי טיסה בחודש עבור מטופליה האילתים ● 80 טיסות נרכשות בחודש לצורך הטסת רופאים מומחים מהמרכז ● עוד נמצא כי יש לבצע הכשרות לרופאי הקופה באילת בתחום ההחייאה ולשפר מענה בתחום הגריאטריה והפסיכיאטריה ● כן חייב הדוח את מכבי להתחיל להטיס דגימות מעבדה גם בישראייר ולא רק בארקיע לאור הימשכות הזמן של העברה יבשתית למעבדה במרכז
ליקויים רבים בדוח משרד הבריאות על קופת חולים מכבי אילת
באילת 18,000 מבוטחי מכבי, מה שהופכה לקופה השניה בגודלה באילת. סניף מכבי אילת

מידי שנה בוחר משרד הבריאות באופן מדגמי מחוזות שונים בהם הוא עורך ביקורת של סניפי כל אחת מקופות החולים. ב-2017 נבחר מחוז אילת לבחינת תפקודה של קופת חולים מכבי. בקרת משרד הבריאות מבוצעת במסגרת הליך פיקוח שמוביל האגף לרפואה קהילתית, למימוש הזכויות לשירות על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כאשר הבקרה כוללת העברת מידע מקדים על מאפייניו הפרטניים של המחוז וכן ביצוע של בדיקה ממוקדת במרפאות ובמכונים של ספקי שירות שכירים ועצמאיים, באמצעות צוותי בקרה מקצועיים ורב תחומיים של משרד הבריאות. הבדיקה כללה את כל תחומי הטיפול שמעניק הסניף המקומי של מכבי באילת, בין היתר נבדקו בריאות השן, גריאטריה וטיפולי בית, בריאות הנפש, התפתחות הילד, סיעוד, שירותים מעבר לשעות הפעילות ועוד.  הדוח הדגיש כי מסקנותיו צריכות להבדק בכל המחוזות בארץ בהם פועלת הקופה. 
עם זאת ראוי להדגיש כי הדוח הינו מקיף ביותר ומתפרש על פני למעלה מ-50 עמודים והוא מפרט שורה ארוכה של בדיקות וממצאים שנמצאו תקינים ואף מצויינים, בעיקר בתחום השירות לקהל, נתונים אלה זכו להתייחסות בדוח, אך כתבה זו מסכמת אך ורק את עיקרי הביקורת שעולה ממנו.
על פי רישומי משרד הפנים בקופת חולים מכבי באילת רשומים 19,000 מבוטחים, שממוצע גילאיהם עומד על 34, כ-16 אלף עד גיל 64 וכ-200 מעליו. עוד עולה מהדוח כי יותר מ-7000 מבוטחים דיווחו במהלך השנה על תאונות עבודה, 2000 על תאונות דרכים, וכ-5000 על טיפולים במחלות כרוניות. 300 ממטופלי הקופה באילת הינם ניצולי שואה.

 

500 טיסות מבוטחים בחודש


הדוח מצא כי הפעלת שירות מומה באילת- שהינו מוקד אחיות 24 שעות ביממה המעניק מענה טלפוני לחולים כרוניים באופן שחוסך פגישה פיזית עם רופא – אינו מצליח לשמור על רצף טיפולי שכן המידע בתשובת היועץ הטלפוני נשאר בתיק הרפואי ולא ברור כיצד נשמר הקשר בין היועץ הטלפוני לרופא. יתרונות שירות מומה כבר הוכחו בצמצום שיעור האישפוזים. מסקנת הדוח היא כי יש לשלב בין הייעוץ הטלפוני לרפואה במסגרת מפגש פיזי עם רופא. נושא נוסף שהדוח מצא כי יש לשפרו הוא איתורן של נשים הנמצאות בסיכון לדיכאון בהריון ולאחר לידה. הדוח קובע כי יש להגביר את מאמצי האיתור במיוחד בקרב יולדות צעירות. פעילות אחרת הדורשת שיפור היא פעילות יזומה לאיתור של חסרים תזונתיים בתינוקות, כגון חוסר בברזל. מהנהלת מכבי אילת נמסר כי במידה ונדרש טיפול בנושא זה מקבלת המבוטחת טיסה למרכז. ככלל מצא הדוח כי יש לשפר את רמת הכרת מאפייני המבוטחים, כך למשל לא ברור כמה ממבוטחי מכבי באילת מעשנים, שכן רק 3000 מתוך 18,000 המבוטחים נשאלו אודות הרגלי בעישון שלהם. 
למי שתהה כמה טיסות מממנת מכבי עבור מבוטחיה האילתים בחודש, בעבור טיפולים במרכז, המדובר בכ-500 טיסות. 60 טיסות בחודש הן בעבור הטסת צוות רפואי מהמרכז. אך הדוח מציין כי לא נמסר בעבור כמה מבוטחים ניתנות טיסות אלה, שכן תיתכן יותר מטיסה אחת לאותו מבוטח בחודש, לא ברור כמה הופנו למתן שירות במרכז אולם לא מימשו אפשרות זו בשל הטורח בכך - נמסר לדוגמה, שמטופלים עם סוכרת מסוג 1 מופנים לטיפול במכון הסוכרת של מכבי ברעננה - כך, שמעבר לטיסה לתל אביב עליהם להגיע עד רעננה ולשוב עוד באותו יום, כמו כן, דוגמה נוספת - זמינות נוירולוג היא כחודשיים עד שלושה באיזור והחולים מופנים למרכז - אולם לא ברור האם המטופלים באילת מופנים מראש עוד פחות לטיפול שאיננו זמין במקום , לדוגמה לנוירולוג, בהשוואה לשאר מבוטחי המחוז והקופה. בדומה, במסגרת פניות הציבור דווח על כ 100 פניות בשנה בסה"כ מאזור אילת כאשר 9 הן בנושא זמינות, והרושם הוא שמדובר במספר פניות נמוך. אולם לא ברור מהי הסיבה והאם נעשה סקר לדוגמה בין המטופלים על העדפותיהם למתן שירות במקום לעומת טיסה ונסיעה למרכז. בכל הנוגע להטסת מבוטחים לטיפולים מרכז קובע הדוח כי: "יש לוודא, שאכן הרופאים מפנים את המטופלים לייעוצים  ובדיקות, בהתאם לצרכים הרפואיים ושאכן המטופל מממש את הפוטנציאל במענה שניתן במרכז במסגרת הטסה/החזר נסיעות".

 

יו"ר וועדת הבריאות בכנסת ח"כ אלי אלאלוף בעת ביקורו באילת בחודש שעבר: "לא ידעתי כמה האזור מוזנח" 

 

נדרש שיפור במערך הגריאטרי


לגבי ריענון הכשרה לטיפול בהחייאה נקבע כי לא ברור עד כמה הרופאים במרחב אילת עברו הכשרה וריענון כנדרש, אמנם כולם עברו הכשרה בעברם ונערכות סימולציות החייאה אך לא באילת. חשיבותו של נושא זה, מדגיש הדוח, עולה מאחר ואילת הינה עיר תיירות הממוקמת באזור מדברי עם מזג אוויר קיצוני שעלול להיות בעל השלכה על מחלות קיימות.
ביקורת אחרת קובעת כי במכבי אילת לא מבצעים בקרה מספקת על הרשומות הרפואיות של המבוטחים וכי אין מעקב או תיקון ליקויים בהתאם למידע שמועבר לבקרה. כך למשל, בתקופה מאוקטובר 2015 ועד יולי 2016 בוצעה בקרה על כ 108 תיקים של 34 רופאים, כאשר מתוכם כ 11 רופאים השיגו ציון נמוך ממחצית הניקוד המקסימלי, ונערכו עד ספטמבר 2016 כ-6 מפגשים בלבד עם הרופאים הללו, ללא בקרות חוזרות כלל.
בתחום הרפואה נמצא כי קיים עיכוב בהעברת מכתבי שחרור לעיון הרופא לאחר אשפוז ביוספטל, כן לוקה בחסר העברת המידע היזומה למטפלים בתחום בריאות הנפש. 
לרופא אורתופד במכבי אילת, מצא הדוח, אין גישה לרשומות בנושא פסיכיאטריה ורפואת נשים, ולמעשה, רופאים מקצועיים לא מקבלים התראות על ביקור מטופל שלו בחדר מיון או במוקדים. רופא מטפל מקבל התראות/סיכום ביקור במקרים חריגים בלבד ממוקד לילה "ש.ר.פ." שעובד עם מכבי בהסדר. ביתר המקרים, המטופלים מביאים לרופא סיכום הביקור, בדיקות, צילום רנטגן ביד.
בתחום הגריאטריה ממליץ הדוח לשפר את זמינות השירות בתחום הגריאטריה במרחב אילת, וכן לבצע מעקב חוזר אחרי המטופלים כעבור מספר חודשים. כן הומלץ לפעול לשיפור הנגישות והפחתת הבירוקרטיה בקביעת תורים ליעוץ גריאטרי ולהערכה גריאטרית כוללנית, שכן נמצא כי אף שבאילת אחוז נמוך יחסית של אוכלוסייה קשישה ביחס לשאר המדינה (8.3%) עומד זמן ההמתנה הממוצע לייעוץ והערכה גריאטרית על חודשיים שלושה. לגבי זמינות המענה למטופלים בהוספיס בית נמצא כי האח האחראי על המענה למטופלי מכבי אילת אינו זמין לפנייתם כשהוא במשמרות ובשעות בהן הוא עובד ביוספטל.
בתחום הפסיכיאטריה נקבע כי יש לעבות את השירות הפסיכיאטרי הניתן על ידי הקופה מעבר לשירותים אותה היא רוכשת בתחום זה מהכללית, במיוחד מציין הדוח את הצורך הזה בתחום הילדים, נושא בו עסק תחקיר 'ערב ערב' מאת מירב לוי דיאמנט לפני שבועיים. 

 

מצב תחום רפואת הילדים בכי רע 


דיאטנית הילדים באילת נותנת מענה לילדים מגיל 6 ומעלה. הדוח  קובע כי יש לתת מענה לתינוקות, פגים וילדים מתחמת לגיל 6 - פרק זמן שנקבע לתיקון: מידי. הפניית מטופלים במחלות כרוניות מורכבות (לב וכלי דם, סוכרת, טרום סוכרת, השמנה) אף היא לוקה בחסר - רק שליש מהמטופלים הופנו לדיאטן לפחות פעם אחת בשנה. על הנהלת המחוז, קובע הדוח, לפעול להעלאת מספר המטופלים המופנים לדיאטן באופן משמעותי של 50% בשנה הקרובה- פרק הזמן שנקבע לתיקון: מידי. לא קיים מערך של צוות רב מקצועי לטיפול בהשמנת ילדים בשונה מהאפשרויות הקיימות במרכז הארץ. על מנת לטייב את הטיפול בהשמנת ילדים יש לקיים מערך של צוות רב מקצועי ולעבוד בצוות רב מקצועי - פרק זמן לתיקון: 3 חודשים. לגבי טיפול בפגים נקבע כי אין מענה לפגים המשתייכים לקופה, באזור אילת. יש לתקן את המצב מידית. זמינות מטפלים: תור ראשון לילדים מגיל 6 הינו לעוד כחודש, תור חוזר הינו בעוד כ-5.3 שבועות. יש לפעול לקיצור תורים לילדים - פרק זמן לתיקון: מידי. ממצאים נוספים לשיפור נרשמו גם בצורך לצמצם תורי המתנה בתחומי קלינאות התקשורת, ריפוי בעיסוק, םסיכולוגיה ועבודה סוציאלית. ילדים הזקוקים לבדיקת שמיעה עד גיל חמש מוטסים למרכז בהעדר מענה בתא האקוסטי המצוי באילת לשאר הגילאים ההמתנה לתור אורכת שבועיים. בתחום האבחון האוטיסטי המצב חמור פי כמה כאן עומד זמן ההמתנה על שבעה חודשים והדוח מציין כי מדובר בשיפור לעומת הדוח הקודם. 
ביקורת אחרת הובעה על כי מכבי נוהגת להטיס בדיקות מעבדה באמצעות חברת ארקיע בלבד ובמקרה וחל עיכוב בהמראה הדגימות מועברות באמצעות חברת הסעה יבשתית. הדוח מצא כי העיכוב וזמן הנסיעה אינם סבירים וכי על מכבי אילת להתחיל לאלתר לעבוד במקרים כאלה גם עם חברת ישראייר.


חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש