חשבתם לכרות את העץ בחצר הפרטית? לא בטוח שמותר לכם

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 12/4/2018 23:00 ● ערב ערב 2857
קשה לומר שכריתת עצים היא פעולה סימפטית אך כמו דברים רבים אחרים בחיים, לעתים נדרשות פעולות פחות נעימות וכריתת עצים היא בהחלט אחת מהן אך יחד עם זאת, היא עשויה להיות מנוגדת לאינטרסים רחבים יותר שקשורים לנוף הסביבתי.
חשבתם לכרות את העץ בחצר הפרטית? לא בטוח שמותר לכם

על מנת לפתור את הקונפליקט שבין הצורך האישי לבין הצורך הלאומי, נכנס המחוקק בישראל לעובי הקורה וחוקק מספר חוקים נוקשים בכל הקשור לכריתת עצים ואפילו להעתקה שלהם. בנקודה זאת שווה לציין שגם אם החוק, כפי שנפרט בהמשך, נראה לכם פולשני מדי לחיים הפרטיים של כל אחד ואחת, ישראלה היא אחת המדינות המתקדמות בעולם בשמירה על החי והצומח ולראיה – אנו אחת המדינות הבודדות בעולם שהצליחה להגדיל את כמות העצים ב-100 השנים האחרונות – נתון שהרבה מדינות היו עושות הרבה כדי להשתוות אליו.

מאחר שאנו נמצאים בשיאו של האביב שבו מרבית בעלי החצרות הפרטיים מקדישים זמן וכסף לפיתוח החצר שלהם, החלטנו לעשות קצת סדר בעניין חשוב שקצת נדחק מחוץ לסדר היום ולענות על שאלות כגון מה עליכם לעשות כשעולה הצורך לכרות עץ, מה אומר החוק על כריתת עצים בכלל וכריתת עצים בבתים פרטיים, אילו חלופות מומלץ לשקול ואיך תהיו בטוחים שלא תסתבכו עם החוק – הכל בכתבה שלפניכם.

 

מי יכול לכרות עץ?

 

לפני שנתחיל לגעת בלשון החוק, צריך לזכור שכריתת עץ היא פעולה מסוכנת שחייבת להתבצע על חברה מומחית לכריתת עצים. כורת עצים מוסמך צריך לעמוד בשני קריטריונים מרכזיים – הראשון הוא קורס של משרד העבודה שמכשיר אותו לעבוד בגובה והשני הוא קורס גוזמי עצים שיבטיח שהעבודה שיבצעו עבורכם תהיה על פי סטנדרטים מקצועיים נכונים.

 

האם מותר לכרות עצים?

 

כדי לענות על השאלה, צריך ללכת כמה שנים אחורה אל סוף שנת 200 עת חוקק החוק להגנה על עצים מוגנים. בניגוד לחוקים אחרים, החוק הזה דווקא קצר מאוד ולא ניתן לפרשנות כזאת או אחרת – חל איסור לכרות עצים מוגנים בישראל.

אם אתם תוהים מהו עץ מוגן וסבורים שמדובר ביערות וחורשות, צפו להפתעה – מדובר בכל עץ בוגר במדינת ישראל גם אם הוא מצוי בחצר הפרטית שלכם, בחצר הבניין ובכל מקום אחר. לשאלה מי נטע אותו אין בכלל חשיבות וכך אתם עשויים לרצות לכרות עץ שנטעתם בעצמכם אך לא יכולים לעשות זאת בעקבות האיסור שיכול להביא עמו סנקציות שקשורות בעבירות פליליות!

כדי להבין מעט יותר לעומק מהו עץ מוגן, נספר לכם בכמה שורות שאין הבחנה בין עץ פרי לעץ נוי ובכדי שעץ יחשב מוגן, הוא צריך להיות בוגר כלומר בגובה של שני מטרים לפחות וקוטר גזע של 1.3 מטר לפחות. מומלץ להתעדכן באתר של הקרן הקיימת לישראל על מנת להישאר מעודכנים בלשון החוק.

 

איך למרות זאת ניתן לכרות עץ בוגר?

 

למרות הכתוב, ישנן דרכים די פשוטות שיאפשרו לכם לכרות את העץ במסגרת החוק. כל מה שצריך היא מעט סבלנות וכמה פעולות בסיסיות שתצטרכו לבצע.

באופן כלל בכדי לקבל אישור, יהיה עליכם להגיש בקשה לכריתת עץ אל הרשות המקומית או אל היערן שאחראי על האזור המוניציפלי שבו אתם מתגוררים.

אישור הבקשה אינו צריך לקחת הרבה זמן וברוב המקרים מתקבל אישור ללא בעיות מיוחדות פרט למקרים מיוחדים.

 

אילו חלופות קיימות לכריתת עצים?

 

בתחילת הכתבה ציינו שכריתת עץ היא לא פעולה של מה בכך ובמקרים רבים ישנן חלופות טובות אפילו יותר. להוציא מקרים שבהם אין ברירה אלא לכרות את העץ כדוגמת עצים חולים או יבשים, במרבית המקרים ניתן לבחור באחת מהפעולות שלפניכם שלא רק יצילו את העץ – הן יתרמו לכם באופן הזה שתרוויחו עץ בוגר שנראה טוב וצומח באופן הנכון.

 

גיזום עצים

 

נכון שמדובר בפעולה תקופתית שצריך לבצע אחת למספר שנים בדרך כלל אך גיזום מקצועי יכול לעשות את כל ההבדל ועץ שהיה נראה לכם מוזנח וכזה שמושך חרקים ומזיקים, פתאום הופך לפנינת יופי בגינה.

גיזום עצים צריך להתבצע על ידי אדם מקצועי שמחזיק ברישיון וביטוח ושיכול בצע את הגיזום באופן בטיחותי.

 

העתקת עצים

 

במקום לכרות למה שלא תעבירו את העץ למקום מתאים יותר? העתקת עץ ממקום למקום על ידי חברה מקצועית יפתור בעיות של עצים שתופסים מקום רב מדי באזור נתון או כאלה שעם הצימוח שלהם הפכו לסכנה או מטרד.

חשוב לציין שגם בהעתקת עצים יש צורך לקבל אישור מפקיד היערות האזורי ממש כמו בכריתת עצים.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש