תביעה נגד הביטוח הלאומי – מתי, למה ואיך זה עובד?

מאת: מסחרי ● צילום: מסחרי ● 13/6/2018 18:34 ● ערב ערב 2866
המוסד לביטוח לאומי בישראל הוא גוף מדיני הנועד ליישם מדיניות סוציאלית בה לכל אזרח קיימת תקרת הגנה כלכלית מינימאלית בכל סיטואציה אישית, מקצועית או רפואית בה נפגעה יכולתו להשתכר. ככלל הביטוח הלאומי הוא הגוף האמור להגן על המבוטחים מפני עוני, על פי רצפה שנקבעה על ידי המדינה, כמו גם לפצות ולשפות את המבוטחים בסיטואציות שונות ומוגדרות.
תביעה נגד הביטוח הלאומי – מתי, למה ואיך זה עובד?

יחד עם זאת, בתחומי הביטוח הפרטיים והמוסדיים, הביטוח הלאומי זכה למוניטין של גוף בירוקרטי המערים קשיים, אינו מגלה גמישות ובפעמים רבות מקבל החלטות שרירותיות תוך פגיעה במבוטחים. חשוב לדעת כי למרות שמדובר בגוף מדיני הכפוף למערך של חוקים והנחיות, במקרה של תביעה, ההתמודדות אל מול הביטוח הלאומי מתבצעת בדומה לכל גוף ביטוחי אחר, בבחינת פוליסה אל מול מצב המבוטח בפועל.

 

תביעה על פי הפרק המתאים

 

בעוד שמרבית האזרחים נתקלים בהתמודדות אל מול הביטוח הלאומי בנושאי אבטלה, אימהות ולידה, קצבת שארים, גמלת זקנה וכדומה, המקרים המורכבים יותר המצריכים היערכות וייעוץ הם פגיעה בשל מחלה או תאונה, במטרה לזכות בפיצוי, שיפוי, גמלה או סיוע אחר.

ככלל, הביטוח הלאומי עובד על פי נושאים ופרקים, כאשר כל תביעה תוגש על פי הפרק המתאים לה במערכת החוקים והתקנות של המוסד. לעתים תיתכן חפיפה בין שני נושאים וחשוב מאוד יהיה לתת את הדעת על פרק התביעה הרצוי לעניין, שיוכל להפיק בעבור המבוטח את הסיוע המקסימלי.

מסיבה זו, לצד סיבות רבות נוספות, כבר בשלב מוקדם ועוד בטרם הגשת התביעה הראשונית למוסד לביטוח הלאומי, מומלץ לרוב להיוועץ במספר עורכי דין ביטוח לאומי המתמחים בהגשת תביעות כנגד המוסד. הדרכה והכוונה בעת התביעה הראשונית, המסמכים הדרושים, מילוי ההצהרה וההתמודדות עם פקידי המוסד והוועדות הרפואיות, יכול לעשות את ההבדל בין דחייה של התביעה ומעבר להתנהלות משפטית ארוכה ויקרה, לבין מיצוי הזכויות כחוק.

באתר הביטוח הלאומי ניתן למצוא הנחיות ברורות הנוגעות לאופן הגשת התביעה והמסמכים הנדרשים לה. פקידי המוסד אף מציעים עזרה במילוי הטפסים לנזקקים לכך, בסניפי הארגון או באמצעות סיוע טלפוני. יחד עם זאת, מדובר בסיוע טכני בלבד, ולא בייעוץ מקצועי, כאשר למעשה האינטרס של המוסד הוא דחייתן של תביעות רבות ככל האפשר.

 

ערעור על החלטות המוסד

 

חשוב לדעת כי שלב זה מתייחס להגשת התביעה לתשלום אל המוסד לביטוח לאומי באופן ישיר, כפוף להנחיות העבודה והבירוקרטיה של הארגון, ואינו כפוף להחלטת גורמים חיצוניים, משפטיים או אחרים. תחילתו של כל הליך תביעה אל מול המוסד לביטוח לאומי יתחיל באופן זה, כאשר ניתן גם לערער על החלטת המוסד בדרכים המקובלות.

לצד זאת, כאשר תביעה נדחית על ידי המוסד לביטוח הלאומי, בין אם בשל נתונים בירוקרטיים ותפעוליים ובין אם בשל אי הסכמה אחרת, ניתן לערער על ההחלטה אל מול בית המשפט, בליווי עורך דין מקצועי ומנוסה, בהתאם להערכתו את סיכויי הצלחת התביעה.


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש