יהדות - פרשת 'פנחס'

מאת: הרב דוד שנה ● צילום: או-מד מדיקל ● 4/7/2018 13:03 ● מה נשמע 555
חגיגות המונדיאל בעיצומן, ואני לא אקלקל לאנשים את הגביע העולמי בכדורגל. להפך, אני חושב שיש הרבה דברים טובים שאפשר ללמוד מכדורגל. למשל, צריך שיהיה מניין של עשרה שחקנים לפחות, ועוד אחד שהוא החזן בשער, אשר שומר על כולם שלא יפסידו ויצאו ידי חובה. כמו כן אסור לעשות עבירות. יש עברות חמורות יותר שהחומרה שלהם היא כל כך קשה עד שעונשן - כרטיס אדום ואתה מחוץ למשחק
יהדות - פרשת 'פנחס'

 

פרשת 'פנחס'


חגיגות המונדיאל בעיצומן, ואני לא אקלקל לאנשים את הגביע העולמי בכדורגל. להפך, אני חושב שיש הרבה דברים טובים שאפשר ללמוד מכדורגל. למשל, צריך שיהיה מניין של עשרה שחקנים לפחות, ועוד אחד שהוא החזן בשער, אשר שומר על כולם שלא יפסידו ויצאו ידי חובה. כמו כן אסור לעשות עבירות. יש עברות חמורות יותר שהחומרה שלהם היא כל כך קשה עד שעונשן - כרטיס אדום ואתה מחוץ למשחק. יש עבירות שהן רק מלקות- כרטיס צהוב, ויש עבירות שהן בבחינת אין עונשין, אלא אם כן מזהירים. יש מסגרת וקווים ברורים למגרש, ואסור לצאת או לחרוג מהקווים. יש חוקים וחייבים לציית לחוקים. יש שופט והוא הסמכות העליונה. יש דין ויש דיין – כי הקוונים מסייעים לדיין. הכל מצולם מכל כיוון – כל מעשייך בספר נכתבים. יש קרן שצריך להרים – הרחמן הוא קרן לעמו ירים. המשחק הוא קבוצתי, ומי שינסה לפעול לבד, לא יצליח הוא נבדל  – יש ערבות הדדית.  והכי חשוב זה לכוון היטב למעלה אל בין החיבורים, כי אז זהו שער בטוח, וככל שנכוון יותר כלפי מעלה אל אבינו שבשמיים, סיכויינו להצליח טובים יותר. אפשר כמעט לומר שהכדורגל הוא משחק חינוכי מהמעלה הראשונה. אולי. לכן כמה חבל שבמדינת ישראל באופן רשמי, משחקי הכדורגל מתקיימים בשבת. לפני מספר חודשים הגיעו להבנות עם שר הפנים('החרדי'), שמשחקי הכדורגל ימשיכו להתקיים בשבת. מדוע? האם לכדורגלנים 'החילוניים' לא מגיע לבלות שבת רגועה עם משפחותיהם? האם זה לגיטימי לרמוס את כבוד השבת במגרשי הכדורגל?
השבת נקרא בפרשת 'פנחס' את סדר הקרבנות בכל חג ובכל שבת. שבת איננה סתם יום מנוחה. שבת היא יום קדוש. אנחנו עושים קידוש בערב שבת, ובכל תפילה אנחנו מזכירים את קדושת השבת אשר שונה לחלוטין מסתם יום מנוחה כפי שיש אצל הגויים. לא לחינם הנוצרים החליטו שיום המנוחה שלהם הוא דווקא ביום ראשון, והמוסלמים החליטו שיום המנוחה שלהם הוא יום שישי, כל זאת משום שהשבת ניתנה במתנה גמורה רק לעם ישראל. מי שרוצה להתייחס לשבת כסתם יום של שופינג- מפספס בגדול. נכון, יש ערך רב למנוחה בשבת, יש ערך עצום למשפחתיות בשבת, אבל הערך האמיתי של השבת נובע מעצם ההתייחסות אל השבת כיום קדוש. מי שעבורו שבת היא עול, ההפסד כולו שלו. רק כאשר זוכים לטעום את הטעם האמיתי של שבת, מבינים עד כמה יקרה ומתוקה היא השבת הקדושה. 
אסיים בסיפור. בדור שלנו התגורר בירושלים יהודי צדיק בשם הרב שלום שבדרון זצ"ל. בשנות החמישים הוא היה מעביר שיעור בשבת לנערים בבית הכנסת בשכונת הקטמונים בירושלים. הוא שם לב שישנו נער אחד שנעדר מספר שבתות מהשיעור. כשהרב פגש אותו יום אחד ברחוב, שאל הרב את הנער מדוע אינו בא לשיעור? הנער התבייש והבטיח לרב שבשבת הקרובה הוא יגיע, אך הרב התעקש לדעת את סיבת היעדרותו. הנער הסביר לרב שלפעמים יש בשבת משחק של בית"ר בדיוק בזמן השיעור, ולכן הוא לא יכול להגיע. הרב היתמם ושאל את הנער מה זה המשחק הזה, הנער הסביר לרב שבכדורגל יש שחקנים שצריכים להכניס כדור לשער. הרב שאל תהה ושאל- מה הבעייה? שייקחו את הכדור ויכניסו לשער. הנער הסביר לרב שזה קשה, כי יש שוער ששומר על השער. שאל הרב, האם השוער נמצא תמיד בשער, הוא אף פעם לא הולך הביתה? ענה הנער- כשהמשחק נגמר השוער הולך הביתה. אמר הרב, אז מה הבעיה? כשהשוער הולך הביתה, שייקחו את הכדור ויכניסו אותו לשער. צחק הנער,הרב לא מבין, הרי כל החכמה היא להכניס את הכדור כשיש שוער שמפריע. אמר לו הרב- אתה מבין? כל החכמה היא לבוא לשיעור בשבת, כשיש דברים שמפריעים לך מלבוא לשיעור. שבת שלום ומבורכת לכולם!


חדשות אילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש