פרסומת
דלג

האם צמצמו ארקיע וישראייר את מספר הטיסות לאילת לטובת טיסות לחו''ל?

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: אילוסטרציה ● 1/8/2018 21:24 ● ערב ערב 2874
נוסעים שאיחרו לטיסתם נדהמו לגלות כי הטיסה הבאה לאילת תצא רק כשש שעות לאחר מכן בשתי חברות התעופה ● כשפנו לאחראי המשמרת בישראייר ובארקיע, נטען בפניהם כי ''כל המטוסים הופנו לחו''ל'' ● בארקיע ובישראייר מכחישים בתוקף וטוענים: ''ההיפך הוא הנכון, מספר הטיסות לאילת רק גדל'' ● אלא שבדיקת נתוני מספר הטיסות לאורך השנים כפי שמפרסמת רשות שדות התעופה באתרה מלמד על מגמה ברורה של צמצום במספר הטיסות לאילת הן מנתב''ג והן משדה דב
האם צמצמו ארקיע וישראייר את מספר הטיסות לאילת לטובת טיסות לחו''ל?
רווחיות הקו לאילת נשחקת וחברות התעופה מעדיפות להפנות מטוסים לחו

נוסעים שפספסו את טיסתם המתוכננת  ביום שני השבוע בשעה 08:30 בחברת ארקיע, הופתעו כאשר ביקשו להזמין מקום על הטיסה הבאה משדה דב לאילת וגילו כי בשתי חברות התעופה יצטרכו להמתין בממוצע כ-4 שעות עד לטיסה הבאה. נוסע אחר שביקש להקדים את טיסתו בחברת ישראייר ונרשם לטיסה של השעה 08:00 בבוקר הופתע כי נאמר לו שהטיסה התמלאה וכי עליו להמתין לטיסה הבאה שתצא בשעה 12:30 או להמתין לטיסה המתוכננת שלו בשעות הערב.  

 

"כל המטוסים נופנו לחו"ל"


לדברי הנוסעים הם פנו לאחראי המשמרת של שתי חברות התעופה על מנת לברר מדוע קיים פער כל כך גדול בין טיסה לטיסה ומדוע בחודשי הקיץ הנחשבים עונת השיא לאילת לא תוגברה כמות הטיסות? " התשובה של שניהם הייתה זהה: "אמרו לי שכל המטוסים טסו לחו"ל" סיפר ר' תושב העיר המרבה לטוס בשתי החברות. בבדיקה באתרי החברות עולה כי ביום שני 23 ביולי רשומות כארבע טיסות משדה דב לאילת וטיסה אחת מנתב"ג בלבד. בחברת ישראייר נמצאו באותו יום כחמש טיסות משדה דב לאילת וכשש טיסות שיוצאות מאילת לשדה דב.  
טענות על מרחקי זמן גדולים בין טיסות מושמעות, לא פעם על ידי תושבי העיר הנזקקים כדרך קבע לטיסות למרכז הארץ מסיבות שונות. " לא יתכן שבחודשים החמים, עונת השיא של התיירות לאילת, יפעלו חמש טיסות בלבד, זה לעג לרש", קובלים התושבים הזועמים הקובלים על כי חברות התעופה מעדיפות להפעיל את מטוסיהם בקווים לחו"ל הנחשבים רווחיים יותר. 
ואכן בדיקת נתוני הטיסות מבן גוריון לאילת לאורך השנים מעלה כי הביקוש לטיסות בקו זה הולך ופוחת. בעוד שתנועת הטסים בטיסות פנים ארציות מנתב"ג לאילת עמדה ב-2010 על 675,026 נוסעים, עמד נתון זה על 593,705 נוסעים בלבד בשנת 2017. אם בשנת 2010 נרשמו 9010 טיסות פנים ארציות מנתב"ג, עמד מספרן ב-2107 על 5981 טיסות בלבד, ירידה בת 33.6%! בשדה התעופה דב המצב מעט טוב יותר אף שהמגמה דומה: אם בשנת 2010 נרשמה תנועת נוסעים של 1,293,254 נוסעים שנחתו בשדה אילת, הרי שנתון זה צמח בשנת 2017 ל-1,404,538 (מספר דומה נרשם גם בשנים 2015-2016) ואולם מנגד, ובניגוד למצופה, מספר הטיסות לא רק שלא עלה אלא ירד: בשנת 2010 נחתו בשדה אילת 18,298 טיסות, אך בשנת 2017 נחתו באילת רק 18,245 טיסות בלבד. נתון זה בולט לרעה במיוחד לאור זינוק שנרשם בכמות הטיסות שנחתו באילת בשנים 2014 (18,920), 2015 (19,387) ו-2016 (18,760).

 

ישראייר: "רכשנו ATR במיוחד עבור אילת"


בחודש דצמבר 2017 בראיון שהעניק מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס לרותם נועם ב'ערב ערב', הגיב זה על הטענה כי הרווחיות של הקו נשחקת וטען כי השחיקה קורית בשל גובה האגרות: "שחיקה ברווח הגולמי? היא נובעת מכך שישראייר מקיימת את טיסותיה ומגדילה אותן במטרה לשמור על נתח השוק שלה איכשהו למרות שיש ירידה גם במספר הטסים וגם בגובה המחיר שאתה יכול לדרוש מנוסע, אבל אילו ישראייר היתה רוצה לשמור על הרווח הגולמי שלה, אז היא היתה מצמצמת תדירויות ואז היא היתה מגדילה את שיעור התפוסה שלה ואז שעור הרווח הגולמי שלה לא היה נפגע, אבל מה שישראייר עושה זה בדיוק הפוך ואתה כותב את זה לרועץ, ישראייר מוסיפה טיסות על אף שהביקוש לטיסות לאילת יורד – אם ישראייר היתה מעלה את הרווח הגולמי אז היית יוצא בכותרת שישראייר מעלה את המחיר לתושבי אילת. הרווח של ישראייר נשחק משלוש סיבות: הוצאות התפעול גדלות משום שהשכר של העובדים גדל, שנית היה גידול בעלות האגרות שאנחנו משלמים לרשות שדות התעופה בהיקף של 25%. מצד אחד הרשות מעלה את האגרות אם תושבי אילת היו כל כך חשובים לרשות היא לא היתה מגדילה את האגרות. ישראייר לא מגלגלת את עליית האגרות לצרכן, ישראייר גם לא מצמצמת את רמת התדירויות על אף הקיטון בביקוש לטיסות לאילת, ועכשיו במקום שישראייר תקבל פרס מתושבי אילת או מהעיתון 'ערב ערב', ישראייר תוקפים אותה בעיתון ומדוע זה קורה? משום שהמונופול שמפעיל כיום טיסות לאילת וקוראים לו ארקיע ושמחזיק ב-70% מנתח השוק, מפחד שהחיבור עם אל על יביא לכך שסוף סוף תהיה תחרות יותר אגרסיבית". סירקיס התייחס גם לכך שישראייר רכשה מטוס מסוג איי טיי אר שישמש עבור הטיסות לאילת וכן סיפר כי החברה העבירה את משקל הכובד של החברה מתל אביב לאילת בהגדלת רמת המועסקים בעיר. 

 

תגובות


מחברת ישראייר נמסר: "לפי דוח שדה התעופה באילת נראה כי בדיוק ההיפך הוא הנכון. בנוסף, החל מחודש יולי הצטרף מטוס נוסף מסוג atr לשורות החברה אשר מתגבר בראש ובראשונה את הקו מאילת למרכז ולחיפה. מטוס זה גם מבצע טיסות בינלאומיות. לאור האמור לעיל כמות הנוסעים בטיסות ישראייר בקו לאילת צפויה רק לגדול". דוברת ישראייר אף צירפה דוחות המראים כי כמות הטיסות בהשוואה לשנה קודמת לא רק שלא ירדו אלא רשמו עליה ניכרת בפעילות החברה מ- 29.83 בשנת 2017 ל 33.34 אחוז בשנת 2018. 

מחברת ארקיע נמסר:" בינואר עד יוני 2018 גדלה הפעילות משדה דב בכ 12%,יולי 18 דומה ליולי 17 וכך גם ההיצע באוגוסט. לגבי נתב"ג קיימת ירידה בהיצע כיוון שהשדה עמוס ובעייתי, יש אי יעילות בניצול המטוסים והביקושים ממנו בירידה".


חדשות אילת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש