פרסומת
דלג

שדה התעופה רמון אינו ערוך למקרי חירום

מאת: אהובה מאמוס ● צילום: מערכת ערב ערב ● 30/11/2018 16:26 ● ערב ערב 2891
אף שהבניה בשדה התעופה רמון עומדת להסתיים, טרם נבנו במקום תחנת כבאות והצלה, משטרה ומד''א בהעדר תקציב להקמה ותפעול שוטף ● השבוע דנה וועדת הפנים של הכנסת בנושא ● רונן בשארי, ראש אג"מ במגן דוד אדום: "אם יהיה נפגע בשדה התעופה רמון, האמבולנס יצטרך לנסוע 20 דקות לשדה מבית החולים באילת. ואז לשוב לאילת" ● יהודה קסנטיני, מפקד תחנת כיבוי האש באילת: "כוח האדם שיש לנו כיום אינו מסוגל להעניק מענה שוטף לתושבי אילת...לא נוכל לפצל את כוח האדם ולהעביר חלק מאנשינו לשדה התעופה. משרד האוצר מסרב לתמוך בהקמת תחנת כיבוי נוספת בסמוך לשדה התעופה"
שדה התעופה רמון אינו ערוך למקרי חירום
"לא יתכן שנמל תעופה שאמור לשרת נוסעים רבים לא יוכל לספק שירותי חירום בסיסיים של כיבוי והצלה בשעת חירום". ח"כ נאווה בוקר על רקע שדה רמון

לפני למעלה משנה חשף 'ערב ערב' כי שדה התעופה רמון שאמור לשמש גם כשדה חירום ואף במקרי חירום יחליף את נמל התעופה בן גוריון,  אינו ערוך למתן שירותי חירום של כיבוי והצלה מכיוון שלא נמצא מקור תקציבי לבנית התחנות ומימון שרותי החירום בשדה התעופה רמון: "הגופים הקשורים בנושא מעבירים אותו ביניהם כתפוח אדמה לוהט, אף גורם ממשלתי, נכון לרגע זה לא מוכן לקחת על עצמו את מימון ההקמה ותפעול שרותי החירום וההצלה", נכתב בתחקיר שחשף את הפרשה ב'ערב ערב'. 
השבוע נערך בנושא דיון בוועדת הפנים של הכנסת. הדיון התקיים לאחר פניות שהתריעו על כי נמל התעופה החדש אינו ערוך להתמודד עם מצבי חירום.

 

המפכ"ל מוציא את האוויר מהבלון


בחודש אוקטובר2017  חשף 'ערב ערב' :"כי שדה התעופה היה אמור להיפתח בתחילת 2018 אך כרגע נראה כי פתיחתו תדחה למועד לא ידוע, זאת לאור הודעתו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך כי במקום לא נבנתה תחת שיטור, בלעדיה לא יאפשר את פתיחת השדה. גם במערך הכבאות הודיעו כי לא יתנו טופס 4 לשדה בהעדר מבנה לתחנת כיבוי כנדרש. ל'ערב ערב' נודע כי גם מבנה עבור תחנת מד"א לא הוכשר בשדה".
טפסר יהודה קסנטיני, מפקד תחנת אילת של הכבאות והצלה מסר אז  ל'ערב ערב' כי לתחנה האמורה לקום בשדה תעופה רמון יש תקן ל-25 לוחמים, ושש כבאיות, אליהם יצטרפו גם הכבאים של רשות שדות התעופה שהם "צוות מפעיל פנימי", הכשיר למתן מענה בתוך שתי דקות.  לדברי קסנטיני אין להם את כל ההכשרות שיש ללוחמי האש ושנדרשות בשדה התעופה רמון, "אך כשהאירוע מחמיר – אנחנו אחראים". עוד הוסיף: "אנחנו בתהליך קבלת היתר בניה, סיימנו את תכנון התחנה ואנחנו ממתינים שמישהו יממן".
גם למד"א מתוכננת נקודה בשדה התעופה. לדברי דובר מד"א מדובר על אמבולנס וניידת טיפול נמרץ עם צוותים שיפעלו במשמרות בשעות הפעילות של השדה. בנוסף יהיו במקום 10 אמבולנסים מאוכסנים לחירום, שבמידת הצורך יופעלו מידית על ידי צוותים שיגיעו מאילת והאזור. עם זאת, גם למד"א "לא ברור כרגע מי ייתן את הכסף למימון". "ללא מד"א", מסר הדובר, "לא יכול שדה התעופה להיפתח".
אך למרות הרצון של רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה להקדים ולפתוח את השדה, טרם נמצא מקור תקציבי לבנית התחנות ומימון שרותי החירום בשדה התעופה רמון. הגופים הקשורים בנושא מעבירים אותו ביניהם כתפוח אדמה לוהט ואף גורם ממשלתי, נכון לרגע זה לא מוכן לקחת על עצמו את מימון ההקמה ותפעול שרותי החירום וההצלה. 

 

וועדת הכנסת: "למצוא את המקור התקציבי"


כאמור ,השבוע דנה וועדת הפנים של הכנסת בנושא מוכנות שירותי החירום בשדה התעופה רמון. חברת הכנסת נאווה בוקר ממלא מקום יו"ר ראש ועדת הפנים, המקדמת את הנושא, אמרה בדיון: "על מנת למנוע אסון, אחת הדרכים היא להיות ערוכים מראש. חיי אדם לא צריכים להיות בסיכון בשל העדר תקציב, לא יתכן שנמל תעופה שאמור לשרת נוסעים רבים לא יוכל לספק שירותי חירום בסיסיים של כיבוי והצלה בשעת חירום". ח"כ בוקר אף הבהירה כי בכוונתה לפנות למשרד האוצר במטרה למצוא פתרון לבעיית התקציב הנדרש. "נפנה למשרד האוצר ונבקש לברר את הסוגיה – אם התקציב קיים, חייבים להקים בסמוך לשדה תחנת כבאות ותחנת מד”א". 

 

הרשויות מתקוטטות והשדה לא ייפתח במועד


בוועדה דיבר גם ראש אג"מ במד"א, רונן בשארי, שהדגיש: "כיום, שדה התעופה נמצא בתוך העיר אילת ולאמבולנס לוקח פרק זמן של שתי דקות להגיע למקום. שדה התעופה רמון ממוקם במרחק של כ-20 דקות נסיעה, במידה ויהיה נפגע, ייקח כ-40 דקות עד להגעה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, וזה ללא זמן העמסה של הנפגע ובהנחה שיש אמבולנס פנוי במידי. לכל התקף לב יצטרכו להזמין אמבולנס מאילת". 
טפסר יהודה  קסנטיני מפקד כיבוי אש הדגיש את הקושי הניצב מול שירותי הכיבוי: "החשש כי אם תפרוץ שריפה לא נוכל לתת לה מענה, בשל מחסור בכוח אדם. תחנת הכיבוי באילת מסוגלת להעניק מענה לתושבי העיר ולמלונות, אך במידה ונתבקש לפצל את כוח האדם לא נוכל לעשות זאת. התחלנו לבנות תחנת כיבוי אש מהתקציב השוטף אך התקציב אינו מספיק, משרד האוצר מסרב לתמוך בהקמת תחנת כיבוי נוספת בסמוך לשדה התעופה".

נציג המל"ל (המטה לביטחון לאומי) טען בוועדה, כי ניתן מענה לכבאות ולמשטרה. לדבריו, המשרד לביטחון פנים קיבל כל 20 תקנים חדשים לדרישתו וכן תקציב. "יש כסף ויש תקנים", אמר . הנציג המליץ למפקד הכיבוי לבדוק עם המשרד לביטחון פנים ולבדוק לאן הלך הכסף. קסנטני אמר בתגובה כי אליו לא הועברו תקנים. ל'ערב ערב' מסר: "העברתי את הטענה כי התקבלו תקנים ותקציב על סך 14 מיליון לנציגות כבאות והצלה, הם בודקים את זה אל מול נציגי האוצר במשרד לביטחון פנים".


חדשות אילת - ערב ערב באילת